Karne notları düşük gelen öğrenci aileleri çocuklarına nasıl davranmalı?

Okul öncesi eğitim kurumları ile ilk ve ortaöğretimdeki yaklaşık 18 milyon öğrenci, bugün karnelerini alarak yarıyıl tatiline çıktı.

21.01.2022 20:40:12 / Güncel / Siirt Haberleri
Destek için  Haberin Videosunu İzle

Karnesinde düşük notları olan çocukların evde anne babalarının vereceği tepkileri düşünerek kaygı ve stres yaşayabileceklerini belirten Özel Eğitim Öğretmeni Bülent Yüksek, ailelerin çocuklarına karşı olumsuz davranışlardan kaçınmaları konusunda uyardı.

"Birkaç dersten kırık not getiren çocuğunuza olumsuz davranmak uzun vadede daha vahim sonuçlara yol açabilir.” diyen Yüksek, olumsuz yaklaşımların çocukların baskı altına girmelerine ve başarışlarının daha da azalmasına neden olabileceğine dikkat çekti.

Düşük not nedeniyle anne ve babanın çocuklarına aşırı tepkisiyle karşılaşan bir çocuğun, kendisi ile ilgili görüşlerinin negatife dönebileceğine ve yetersizlik düşüncesinin pekişebileceğine vurgu yapan Yüksek, öğrenciyi ilk önce ebeveyninin anlaması gerektiğine dikkat çekti.

“Her başarısızlığın bir alt nedeni vardır”

Velinin ve öğretmenin ilk önce çocuğun nasıl bir sıkıntısı ve nasıl bir başarısızlığı olduğunu anlaması gerektiğine dikkat çeken Yüksek, “Her başarısızlığın bir alt nedeni vardır. Bu başarısızlığın altında yatan nedenlere baktığımızda öğretmen, sınıf veya arkadaşları ile ilgili bir sebep yatmaktadır. Bir öğrencini her hangi bir sıkıntısı yoksa başarısız olması normal bir durum değildir. Veli ve öğretmen iş birliği bunu tespit etme noktasında önemli bir etkendir. Öncelikle velinin çocuğunu çok iyi anlaması lazım, düşük not getirdiği için eleştirmek ve azarlamak çocuğun motivasyonunu düşürür ve daha büyük bir başarısızlığa sevk edecektir.” ifadelerini kullandı.

“Velinin çocuktaki bu başarısızlığın altında yatan nedenleri bilmesi gerekiyor”

Çocuğun başarısızlığının sadece ondan kaynaklanmadığını dile getiren Yüksek, şu önerilerde bulundu:

Bir çocuklar vardır sözel zekâsı çok daha iyidir, bir çocuk vardır sayısal zekâsı çok iyidir, bazılarının ise görsel zekâsı iyidir, bunu iyi anlamamız gerekiyor. Bunun için çocuğun başarılı olması için destekleyici kurslarla notu yükseltilebilir. Çocuğun başarısızlığı sadece ondan kaynaklanmıyor. Bazı çocuklar görme sorunu yaşıyor, tahtayı göremiyor ama bundan ne öğretmenin ne de velinin haberi var ama çocuk başarısız olduğunda hesap sorulabiliyor. Bu noktada öğretmenin, velinin de çocukta ki bu başarısızlığın altında yatan nedenleri bilmesi gerekiyor. Hiçbir çocuk düşük not getirmek istemez.”

“Baskı başarı getirmiyor, aksine başarısızlık getirir”

Düşük notları düzeltmek için öğrencinin düşük olduğu derslere yoğunlaşması gerektiğine dikkat çeken Yüksek, “öğrenci ilk önce düşük notlarını tespit edecek, hangi konularının eksik olduğunu bilecek daha sonra bunu velisiyle paylaşacak. Veli de öğretmeniyle iletişime geçerek hangi derste sıkıntı yaşadığını belirtecek. Öğretmen de kaynak kitaplarla veya destekleyici kurslarla öğrencisinin dersini düzeltebilir ama bazen çocuğun o dersle ilgili zekâsı düşüktür. Baskı yapılmaması gerekiyor, yoksa çocuk başarılı olduğu dersi de bırakır. Çocuğun daha çok başarılı olduğu derse yoğunlaşması ve mesleğini de buna göre seçmesi gerekiyor. Baskı başarı getirmiyor, aksine başarısızlık getirir.” şeklinde konuştu

Psikolojik destek konusunda neler yapılmalı?

Çocuğun başarısız olduğu dersleri en iyi çözebilecek kişilerin anne ve babanın olması gerektiğini ifade eden Yüksek, “Psikolojik destek noktasında veli çocuğunda bir sıkıntı yani ders çalışmıyor, aileyi dinlemiyor, kitap okumuyor ve ödevini yapmıyorsa bu nedenlerin alt sebeplerini araştıracak kurum okulda rehberlik servisidir. Rehberlik servisi öğrenciyi çağırır, dinler, sebeplerini araştırır ve daha sonra veliyi çağırıp bu başarısızlığın altında yatan nedenleri masaya yatırır. Ama en büyük destek anne ve babada dar, hiç bir destek anne ve baba kadar etkili olmaz. Çocuğun derdini anladıktan sonra en iyi çözümü de bulacak olan anne ve babadır. Sorunun altından kalkılamadığı zaman ise mutlaka rehberlik servisi ile iş birliği içinde hareket edilmelidir. Bazen sorun ailede de olabiliyor. Şiddet, fakirlik yâda başka durumlarda olabiliyor. Rehberlik servisi işini hakkıyla yaptığında öğrencinin psikolojik durumunu da düzeltebilir, ailede olan sıkıntılıda çözebiliyor. Ama sorunların çözümünde en büyük etken anne ve babadır. Anne ve baba anlayışlı olduğunda çocuktaki motivasyon da yüksek olur.” dedi. (İLKHA)







Haberin Videosunu İzle
İlgili Videolar