Türkiye genelinde etkili olan yoğun kar yağışı beraberinde birçok kazayı getirdi.
İleri Sürüş Teknikleri Uzmanı Mert İntepe, karlı havalarda araç kullanmanın tekniklerini anlattı.
Çoğu sürücünün 4 mevsim lastikler kullandığına işaret eden İntepe, 4 mevsim lastiklerle rampalarda çok büyük sorunlar yaşanabileceğine dikkat çekti.
"Patinaj yaptıkça gaza basmayın"
"Yaz lastiğiyle dolaşmak hataların en büyüğü" diyen İntepe, "4 mevsim lastikle dolaşmak da hatalardan bir tanesidir. İyi bir kış lastiğiniz varsa 4 -5 parmak bir karış boyunda ki karda çok rahat gidebilirsiniz. Ancak gözlemlediğim üzere insanlar, yolda tutunma problemi, kayma, çıkamama problemleri yaşayan vatandaşları izledikleri için yavaşlıyor, yavaşladığı için duruyor durduğu için bir daha kalkamıyor. Karlı bir ortamda tutunabiliyor ve lastiklerinizle hareket edebiliyorsanız hızlanmadan akan bir trafikte 20-25 km ortalama bir hızla dönen tekerleklere ihtiyacınız var. Patinaj yapan tekerlek gidemiyor demektir. Patinaj yaptıkça gaza basmayın, gazı bırakmanız gerekiyor. Aracın rölanti gücünde tutunmaya ihtiyaç vardır. Böyle bir zeminde otomatik aracı manuel vitese alıp 2 viteste kalkmayı denemek iyi bir kış lastiğine avantaj yaratır. Gaz, fren, direksiyon hareketini aniden yapmazsanız tutunma kolaylaşır." ifadelerini kullandı.
Yanlış bilinen doğrulara da değinen İntepe, kışın lastik havalarının indirilmesinin yanlış olduğunu ve kışın iyi tutunsun diye lastik havası indirilen lastiklerin zemine tutunamayacağını belirtti.
Soğuk havada aracımızı nasıl çalıştırmalıyız?
İleri sürüş teknikleri almış olmanın karlı havada araç kullanabilmek için tek başına yeterli olmadığının altını çizen İntepe, araç kışa hazır olmadığı, gerekli bakımlar yapılmadığı sürece alınan eğitimin bir işe yaramayacağını söyledi.
Kışın aracın çalıştırılması konusunda da tüyolar veren İntepe, "Aracın çalışmasını zorlaştıran etkenlerden birincisi filtrelerin donmasıdır. Arabanın önündeki ızgaranın önünü kapatırsanız aracı korur. Dizel arabaların mazot, hava vs. filtreleri donar ve donduğu için çalıştırmak zordur. Onun için aracın kontağını yarım çevirip ekranda ışıklar sönünce marşa basılır. Fakat dizel arabalarda bunu yaptığınızda ısıtma bujileri vardır onu ısıttığı için kolay çalışır. Marşı yarım kontak yapıp ışıklar sönene kadar bekledikten sonra aracı çalıştırmayın. Kontağı geri çevirip tam kapatın. Off konumuna getirip kontağı yarım marş yarım kontak haline bir daha getirin. İkinci defa kontağı yarım hala getirip ışıklar sönünce marşa basınca daha kolay çalışır." dedi.
İntepe, gizli buzlanmanın anlaşılması için rüzgarın esip esmediğine bakmak gerektiğini, rüzgar varsa gizli buzlanmanın da olacağını kaydetti. (İLKHA)