Son 2 yıldır yaşanan salgının da etkisiyle sanal alışverişe olan talep büyük oranda arttı. Sanal alışverişin güvenliği ve sanal alışverişte dolandırılan kişi hakkını nasıl aramalı konularında vatandaşı uyaran Hukukçu Ömer Salih Yemez, İlke Haber Ajansı’na (İLKHA) konuştu.
Sanal alışverişin şu anda tam anlamıyla güvenli bir alışveriş yöntemi olmadığının altını çizen Yemez, sanal alışveriş için birçok sitenin ciddi yatırımlar yaptığını ve güvenlik uzmanlarının vatandaşların haklarını korumaya çalıştıklarını söyledi.
“Alışveriş yapılacak site araştırılmalı”
Ömer Salih Yemez
Yemez, “Şu an piyasada bilinen birçok sitede kart bilgilerinin çalındığı ve bu kart bilgileri ile farklı alışverişler yapıldığı bilinmektedir ve bu bir gerçektir. Bunun için tüketicilerin ve vatandaşların dikkat etmesi gereken birkaç husus vardır. Bunlara dikkat ederlerse daha güvenli bir alışveriş yapabilirler. Bunlardan birincisi alışveriş yapılacak sitenin araştırılmasıdır. Kısa bir araştırmayla bu site hakkındaki yorumları okuyarak o sitenin ne kadar güvenli olduğu veya müşterilerine ne denli dönüş yaptığını ve ne denli yardımcı olduğunu anlayabilirler. Bu noktadan sonra o siteden alışveriş yapabilirler. İkinci olarak alışveriş yapılacak sitede mutlaka sanal kart kullanılmalı. Kartınızın limiti yüksek ise alışveriş yapacağınız limit üzerinden bir sanal kart oluşturursunuz. Yalnızca o alışveriş için sanal kartla alışverişini yaparsınız daha sonra da sanal kartınızı iptal ederek alışverişinizi güvenli bir şekilde sonlandırabilirsiniz. Bir diğer husus da alışveriş yapacak kişilerin mutlaka ama mutlaka kendi telefon ve bilgisayarlarından alışveriş işlemlerini gerçekleştirmeleri gerekiyor. Çünkü şu anda birçok bilgisayar, site veya uygulamalar otomatikman kopyalayabilirler. Kopyaladıkları için bu kart bilgilerini daha sonra da kötü niyetli olarak kullanabilirler. Buna da dikkat edilmesi gerekiyor.” dedi.
“Mağdur vatandaşların tüketici hakem heyetlerine başvurması gerekir”
Sanal alışverişte mağdur olan vatandaşları yapılması gerekenler hakkında bilgilendiren Yemez, “Sanal alışverişte mağdur olan vatandaşları iki kategoriye ayırabiliriz. Bunlardan birincisi malın niteliği konusunda zarara uğrayanlardır. Malın niteliğinden kastımız da malın istenilen ölçüde gelmemesi, bozuk olması, kırık olması veya sitede belirtilen özellikleri taşımamasıdır. Burada vatandaşların öncelikle yapması gereken malı iade etmeleridir. 15 günlük iade etme süreleri vardır. Bu haklarıını kullanarak malın iadesini gerçekleştirebilirler. Malın iadesini kabul etmeyen veya iadeyi yapamayan vatandaşların başvurulacağı husus da tüketici hakem heyetleridir. Burada da vatandaşların dikkat etmesi gereken husus uyuşmazlık konusu miktarıdır. Eğer miktar 7 bin 550 liranın altında ise bulundukları ilçe tüketici hakem heyetlerine başvuru yaparak gerekli ücret iadesini ya da malın değişimini talep edebilirler. Miktar 7 bin 550 lira ile 11 bin 330 lira arasında ise il tüketici hakem heyetine başvuru yaparak bu mallarının iadesini ve ücretlerini talep edebilirler. İkinci husus da vatandaşlarımızın dolandırılmış olması. Burada dolandırılan vatandaşların mutlaka Cumhuriyet Başsavcılıklarına suç duyurusunda bulunması gerekiyor. Suç duyurusunda bulunarak haklarını arayabilirler.” şeklinde konuştu. (İLKHA)