Sosyal medyanın her geçen gün daha fazla yaygınlaşması ile birlikte neredeyse günlük hayatta yaptığımız bütün işlemler sanal hayata geçmeye başladı. Bununla birlikte alışveriş yapma işlemi de online olarak daha kolay hale geldi.
Sanal alışverişin yaygınlaşması ile birlikte birçok sorun da beraberinde geldi. Bunların başında güvenilir site bulmanın zorluğu geliyor.
İLKHA'ya konuşan İbrahim Çeçen Üniversitesi Bilgisayar Bilimleri Uygulama Araştırma Müdürü Öğr. Gör. Mehmet Mehdi Karakoç, sanal alışveriş ile ilgili yaşanan sorunların azalması ve vatandaşların online alışveriş yaparken dikkat edilmesi gereken konular hususunda bilgilendirdi.
Karakoç, vatandaşların online alışveriş yaparken dikkat etmeleri gereken en önemli hususun güvenilir sitelerin seçilmesi olduğunu söyledi.
"Alışveriş yaptığımız sitenin güvenilir bir site olduğundan emin olmamız gerekiyor"
Karakoç, "Çağımız değişti. Yerel esnaftan alışveriş yerine herkes evinde oturarak sipariş veriyor. Bunu bir köşeye atıp, biz bunu kullanmayacağız, diyemeyiz. Kullanmak zorundayız ki elektronik ticaret oldukça yaygınlaştı. Dünyanın her yerinde yaygınlaştı. Oldukça büyük avantajları var. Sadece bazı hususlara dikkat etmemiz gerekiyor." dedi.
Karakoç, şöyle devam etti:
Birincisi alışveriş yaptığımız sitenin güvenilir bir site olduğundan emin olmamız gerekiyor. Bunun için alışveriş yaptığımız sitenin alışveriş satırında bir kilit resminin olması gerekir. Buna biz 'SSL sertifikası ile şifrelenme' deriz. Bu kilidin orda olması hem o sitenin dedikleri site olduğunu gösterir bize, hem de verilerin, bizim kredi kartı bilgilerimizin gerçekten o siteye sağlam bir şekilde erişebileceğimizi garanti etmiş olur. Yolda herhangi bir saldırgan tarafından çalınamayacağını gösterir. Öncelikle ona bakmak gerekiyor.İkincisi alışveriş yapacağımız sitenin ve alacağımız ürünler ile ilgili daha önce satın almış insanların yorumlarını okumamız, bunu arama motorlarından, satıcı ile ilgili bilgileri vesaire araştırmamız gerekiyor. Eğer bununla ilgili de herhangi olumsuz bir yorum yok ise yine de alışveriş yaparken kredi kartı bilgilerimizi vermeye çekinebiliriz, tereddüt edebiliriz. Bunun için de sanal kart oluşturabiliriz. Bütün bankaların böyle bir hizmeti var, mobil uygulamadan, internet bankacılığından karta bağlı küçük limitli bir sanal kart oluşturup bununla alışveriş yapabiliyoruz.
"Öncelikle 14 gün cayma bedelimizin olduğunu unutmamamız gerekiyor"
Online alışveriş esnasında sorun yaşayan vatandaşların haklarını arama konusunda nasıl davranmaları gerektiği konusunda konuşan Karakoç, "Satış sonrasında gerçekten bir sıkıntı yaşarsak da yasalar bunla ilgili tüketiciyi koruyor. Öncelikle 14 gün cayma bedelimizin olduğunu unutmamamız gerekiyor. Hiçbir mazeret göstermeden belirli ürünler haricinde cayma bedelini kullanabiliriz. İkincisi eğer ayıplı, kusurlu bir mal gönderilmiş ise veya işte vaat ettiği ürünün dışında bir ürün göndermiş ise satıcı, bunun için mahkeme yolumuzun açık olduğunu bilmemiz gerekiyor. Öncelikle satıcıya başvurmamız gerekiyor, satıcıdan olumsuz bir cevap alırsak veya belirli süre içerisinde cevap alamaz isek tüketici haklarına başvurabiliyoruz. Bununla birlikte mutlaka tüketici koruma kanununu ve mesafeli satış ile ilgili yönetmelikler var. Bunları detaylı okuyup haklarını iyi bilmesi gerekiyor." şeklinde konuştu. (İLKHA)