DOĞRUHABER / Zeki Aras
Memur-Sen Genel Başkanı Ali Yalçın, kamudaki sözleşmeli personelin kadroya geçirilerek, mali ve özlük haklara ilişkin farkların giderilmesi gerektiğini söyledi.
Memur-Sen tarafından sözleşmeli memurların durumunu ele alan “Sözleşmeli Kamu Görevlilerinin Sorun ve Beklentileri Araştırması” raporu Memur-Sen Genel Merkezi’nde gerçekleştirilen basın toplantısıyla kamuoyuna sunuldu.
Basın toplantısında konuşan Memur-Sen Genel Başkanı Ali Yalçın toplu sözleşmede bu sorunun çözülmesini beklediklerini söyledi.
Kamuda personel rejiminin 4/A ve 4/D olmak üzere 2 statüde sınırlandırılması gerektiğini belirten Yalçın, "Bütün sözleşmeli personel ivedilikle kadroya geçmelidir. Sözleşmeli personelin sorunlarının çözümü konusunda en etkili, kolay, kalıcı yöntem temel model olarak kadrolu istihdamı benimsemektir" dedi.
"SÖZLEŞMELİLERİN ÜCRETLERİNİN VERGİ DİLİMLERİ YENİDEN DÜZENLENMELİ"
Yalçın, sözleşmeli personelin kadroya geçiş düzenlemesi yapılana kadar mali, özlük ve sosyal haklar konusunda farkların giderilmesi gerektiğini vurguladı.
İstifa eden sözleşmeli personele dönüş hakkı verilmesini de isteyen Yalçın,
"Sözleşmelilerin ücretlerinin vergi dilimleri yeniden düzenlenmelidir. Sözleşmeli personel liyakat ve kariyer sistemine dahil edilmeli ve bu çerçevede; görevde yükselme ve unvan değişikliği sınavının önü herkes için açılmalıdır" diye konuştu.
SÖZLEŞMELİ PERSONEL SAYISINDA 50 KAT ARTIŞ
Memur-Sen Genel Başkanı Ali Yalçın, 2000'den beri sözleşmeli personel sayısında yaklaşık 50 kat artış yaşandığına dikkati çekerek, araştırmaya dair şu bilgileri paylaştı:
"Araştırmaya katılan personelin yüzde 82,6'sı, sözleşmeli personel istihdamının, saygın iş ve insan onuruna yakışır ücret gibi ilke, değer ve taleplerle uyumlu olmadığını düşünüyor. Sözleşmeli personelin yüzde 82,5'i, sözleşmeli istihdamın neden olduğu eşitsizlikler yüzünden kendisini ikinci sınıf kamu görevlisi gibi hissediyor. Sözleşmeli personelin yüzde 85,1'i, sözleşmeli olmaları nedeniyle çalışma ve aile hayatı konusunda geleceğe yönelik planlama yapamadığını ifade ediyor. Yine sözleşmelilerin yüzde 65,8'i, görev aldıkları kurum/kuruluş mevzuatına/uygulamalarına göre yöneticilik göreviyle ilişkilendirilme haklarının olmadığını beyan etti. Bu veriler, sözleşmeli kamu personelinin duygu ve düşüncelerini net bir şekilde gösteriyor."
"ÖZLÜK, MALİ VE SOSYAL HAKLARDAKİ BÜTÜN EŞİTSİZLİKLER GİDERİLMELİ"
Ali Yalçın, kamuda istisnai bir istihdam modeli olarak düzenlenen sözleşmeli personel statüsünün, 1980'den sonra mecrasından çıkarılarak, zamanla büyük bir soruna dönüştüğünü söyledi.
Sözleşmeli kamu personelinin kadro sorununun, Memur-Sen'in her zaman gündeminde ilk sırada olduğunu ifade eden Yalçın, şunları kaydetti:
"Konfederasyonumuz ve bağlı sendikaların itiraz, talep ve teklifleri sonucunda, 2011 ve 2013 yıllarında yaklaşık 280 bin sözleşmeli personel kadroya geçirildi. Ancak bugüne kadar devam eden yeni alımlarla ve 2017 yılında geçici personelin, sözleşmeli personel statüsüne geçirilmesiyle sözleşmeli personel sayısı yarım milyonu aşmış bulunuyor. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı, Mart 2021 verilerine göre, 3 milyon 487 bin 629 kamu görevlisinin 523 bin 47'si sözleşmeli personel. Bu rakam, kamu görevlileri içinde sözleşmeli personel oranının yüzde 15'i bulduğu anlamına geliyor. Kamuda personel rejimi, 4/A ve 4/D olmak üzere iki statü şeklinde sınırlandırılmalı. Bütün sözleşmeli personel ivedilikle kadroya geçirilmeli. Kadroya geçiş düzenlemesi yapılana kadar, sözleşmeli personelle kadrolu personel arasındaki bütün özlük, mali, sosyal haklar bağlamındaki eşitsizlikler giderilmeli."
Memur-Sen Genel Başkanı Ali Yalçın sorunlara ilişkin çözüm önerilerini şu şekilde sıraladı:
- Sözleşmeli Personelin sorunlarının çözümü konusunda en etkili, kolay, kalıcı yöntem; temel model olarak kadrolu istihdamın esas alınması, sözleşmeli istihdamın istisnai özelliğine sadık kalınması
- Kamuda personel rejimi 4/A ve 4/D olmak üzere 2 statü şeklinde sınırlandırılmalıdır.
- Bütün sözleşmeli personel ivedilikle kadroya geçirilmelidir.
- Kadroya geçiş düzenlemesi yapılana kadar sözleşmeli personelle kadrolu personel arasındaki bütün özlük, mali, sosyal haklar bağlamındaki eşitsizlikler giderilmelidir. Bu kapsamda;
- Sözleşmeli personel liyakat ve kariyer sistemine dahil edilmelidir. Bu çerçevede; görevde yükselme ve unvan değişikliği hakkı önündeki engel kaldırılmalı,
- Normal tayin hakkı olmayan sözleşmeli personele mazerete ve isteğe bağlı yer değişikliği hakkı tanınmalıdır.
- Terfi, nakil, izin hakları, iş sonu tazminatı ve disiplin cezaları gözden geçirilmeli, aynı Kanun ya da KHK’ya tabi olup aynı işi farklı kurumlarda yapanların ücretleri birbirlerine eşitlenmeli.
- Sözleşmeli personelin kadrolu personelin yararlandığı tazminatlardan (arazi, sosyal denge, iş sonu vb.) ve ek ödemelerden yararlanması sağlanmalıdır.
- Sözleşmeli personelin unvan değişikliğinden kaynaklanan mesleki kıdemin sıfırlanması sorunu çözülmeli, bu konuda kaybedilmiş haklar geriye dönük olarak iade edilmelidir.
- 4/B statüsüne geçirilen 4/C personeli ile 4/B’li personel arasındaki mali, sosyal ve özlük haklarda bütün eşitsizlikler giderilmelidir.
- İstifa eden sözleşmeli personele dönüş hakkı verilmelidir.
- Sözleşmeli personelin ücretlerinin vergi dilimleri, yeniden düzenlenmelidir.