Yüksek fiyatlara dur diyen yok! ULAŞIMDA TAVAN ÇÖKTÜ!

Aylardır pandemi tedbirleri altında bunalan ve 9 günlük Kurban Bayramı tatilini fırsat bilen vatandaşlar, memleketlerine gidebilmek için her türlü ulaşım vasıtasına başvurmaya başladılar. Özellikle uçak bilet fiyatlarına göre daha uygun olan ve pandemi nedeniyle %50 kapasite sınırı da 1 Temmuzdan itibaren kaldırılan karayolu taşımacılığı bu dönemde rağbet gördü. Fakat piyasada son zamanlardaki fahiş fiyat furyası otobüs biletlerini de vurdu ve Bakanlığın fahiş fiyatları önlemek için bilet fiyatlarına getirdiği “tavan fiyat uygulaması” ise kalbura döndü..

Ekleme: 18.07.2021 03:04:20 / Güncelleme: 19.07.2021 08:49:49 / manşetler
Destek için 

Dokuz günlük Kurban Bayramı tatili ve hızlı ilerleyen kademeli normalleşme ile birlikte vatandaş memleketine akraba, eş-dost ziyaretine gidebilmek için her türlü ulaşım vasıtasına başvurmaya başladı. Özellikle uçak bilet fiyatlarına göre daha uygun olan ve pandemi nedeniyle %50 kapasite sınırı da 1 Temmuz itibarıyla kaldırılan karayolu taşımacılığı bu dönemde rağbet gördü. Otobüs terminalleri bir buçuk yıllık pandemi sürecinden sonra yoğunluk yaşamaya başladı. Türkiye Otobüsçüler Federasyonu Genel Başkanı Birol Özcan, "Firmaların Kurban Bayramı biletleri bitmiş durumda. Ek seferlerin biletleri satılmaya başlandı." dedi. Fakat piyasada son zamanlarda ki fahiş fiyat furyası otobüs biletlerini de vurmuştu…

HAZİRANDA EN FAZLA ŞEHİRLERARASI OTOBÜS BİLETLERİNİN FİYATI ARTTI

İstanbul Ticaret Odası’nın Haziran ayına ait istatistiklerine göre; bir önceki aya göre fiyatı en fazla artış gösteren ürün % 25,86 ile şehirlerarası otobüs bileti ücreti olmuştu.

OTOBÜS BİLETLERİNE TAVAN ÜCRET TARİFESİ GETİRİLMİŞTİ

Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’nca, yolcu bilet ücretlerinde fahiş fiyat uygulamalarının önüne geçilmesi amacıyla kara yolu yolcu taşımacılığı alanında tavan ücret tarifesi belirlendi. Bakanlık tarafından hazırlanan Karayoluyla Yolcu Taşımacılığı Alanında Uygulanacak Tavan Ücret Tarifesi Hakkında Tebliğ, Resmi Gazete'nin mükerrer sayısında yayımlanarak yürürlüğe girdi. Buna göre, Kovid-19 salgınında uygulanan tedbirlerin ve yolcu taşımacılığındaki kısıtlamaların kademeli kaldırılması sonrasında yolcu potansiyelinin ciddi oranda artacağı göz önünde bulundurularak, yolcu bilet ücretlerinde fahiş fiyat uygulamalarının önüne geçilmesi amacıyla kara yolu yolcu taşımacılığı alanında, 3 ay süreyle uygulanmak üzere tavan ücret tarifesi belirlendi. Tebliğ, kara yoluyla tarifeli yolcu taşımacılığı faaliyeti yapmaya yetkili olan Bl ve D1 yetki belgesi sahibi işletmecileri kapsayacaktı. Uygulama süresince yetki belgesi sahipleri, belirlenen tavan ücret tarifesindeki ücretleri uygulayacaktı. Tebliğdeki tavan ücret tarifesi, KDV dahil olarak belirlenmişti. Peki, bu tebliğle gelen uygulama yolcu bilet ücretlerindeki fahiş fiyat uygulamalarının önüne geçebildi mi?

TAVAN FİYATA UYULMUYOR

Gelin görün ki otobüs firmaları Bakanlığın tavan fiyat uygulamasını dikkate almadığı gibi aynı fiyat politikasıyla biletlerini satışa sunmaya devam ettiği görülüyor. Tavan fiyatın 350-900 kilometre arasında aşıldığını belirten otobüs firmaları, bu noktada köprü ve otoyol nedeniyle fiyatları indiremediklerini belirtiyor. Bakanlığın kararına göre; karara göre 350- 450 km arasının 144 lirayı, 450-500 km arasının 150 lirayı, 600-650 km arasının 168 lirayı, 700- 800 km arasının 180 lirayı aşmaması gerekiyor. Ancak birçok otobüs firmasının bu kararı uygulamadığı dikkat çekiyor. Örneğin İstanbul-Samsun arası 730 kilometre. Bakanlığın açıkladığı tarifeye göre bu hatta otobüs bilet fiyatının maksimum 180 TL olması gerekirken otobüs firmalarında bu hattaki bilet fiyatları 200 TL'den başlıyor. Yine 478 kilometre olan İzmir-İstanbul arası bilet fiyatlarının 150 TL'yi aşmaması gerekirken biletlerin 200 TL'den satışa çıktığı görülüyor.

OTOBÜSÇÜLER: “BU FİYATLARLA TAŞIMA YAPMAMIZ MALİYETİ KARŞILAMAZ”

Tüm Otobüsçüler Federasyonu (TOF) Başkanı Mustafa Yıldırım, firmalarla konuştuklarını ve kararın uygulanması için telkinde bulunduklarını söyledi. Yıldırım, "Bakanlığın belirlediği 100-350 km arasında fiyatlar makul. Ancak 400 ila 900 km arasında çok sıkıntı var. Bu mesafede otoyol ve köprü kullanımı artıyor ve bu da maliyetleri artırıyor. Biz bakanlığa otoyol ve köprü güzergahlarında bir düzenleme yapılmasını istedik. Bu fiyatlarla taşıma yapmamız maliyeti karşılamaz" dedi. Herkes topu birbirine atarken olan vatandaşa olmakta. Bakanlık: “tavan fiyat uygulaması getirdim” diyerek topu otobüsçülere atarken otobüs firması yetkilileri bilet fiyatlarının zamlandığını belirterek, bunun sebebinin de artan yakıt fiyatlarından kaynaklandığını, fiyatların vatandaşa doğrudan yansıdığını söylüyor.  Vatandaş ise "Salgın sürecinde fiyatı artan biletler şimdi daha da zamlanmış. Devlet mazota zam yapıyor ceremesini biz çekiyoruz” şeklinde şikayet ediyor…

PEKİ, ÇÖZÜM NEDİR?

Peki, çözüm nedir? Çözüme dair öneri esnafın çatı kuruluşu Türkiye Esnaf ve Sanatkarlar Konfederasyonu (TESK) tarafından yıllardır dillendiriliyor. TESK Başkanı Bendevi Palandöken tekrar tekrar yaptığı açıklamalarda şu ifadeleri kullanmıştı: "Ulaştırma sektöründe ülkemize hizmet götüren esnafımıza belli oranlarda indirimli akaryakıt desteğinin verilmesi, taşımacı esnafını büyük ölçüde rahatlatır. Kamyoncu, otobüsçü, dolmuşçu ve taksici esnafı devletimizin vereceği ticari akaryakıt desteğini dört gözle bekliyor. Eğer ticari araçlardaki mazot ve benzin ucuzlarsa esnaf ve sanatkar da müşterilerini daha ucuza seyahat etmelerini sağlayacaktır. Öte yandan, akaryakıt üzerindeki ÖTV’den 10 puan indirim yapılması ekonomideki büyümeyi de beraberinde getirecektir.” TESK Başkanı’nın bahsettiği indirim adımı atıldıktan sonra Bakanlık, tavan fiyat uygulamasını etkin bir şekilde denetlemeli ve aksi uygulamalar için getirilecek caydırıcı cezalar ile vatandaşın mağduriyeti giderilmelidir.