EKONOMİ SERVİSİ
Akdeniz'i Kızıldeniz'e bağlayan Süveyş Kanalı'ndaki deniz trafiği, karaya oturan 400 metrelik Panama bandıralı Ever Given adlı dev konteyner gemisi yüzünden durma noktasına geldi. Bir Japon şirketi tarafından işletilen geminin kurtarılması için yürütülen çalışmalardan şu ana dek sonuç alınamadı. Allianz sigorta şirketinin yaptığı hesaplamaya göre Süveyş Kanalı'ndaki blokaj yüzünden dünya ticareti haftada 6 ila 10 milyar dolar maddi zarara uğruyor.
KORSAN KORKUSU
Mısır'daki Süveyş Kanalı yetkilileri, 15 bin ila 20 bin metreküp kum çeken bir tarak gemisinin, gemiyi hareket ettirmeye çalıştığını aktardı. Tarak gemisinin çalışmalarına Hollanda'dan da destek geldiği belirtiliyor. Mısırlılara destek veren Hollandalı maden şirketi Boskalis de kum çekme çalışmalarının yanı sıra geminin ağırlığını hafifletmek için içindeki yakıtı boşaltmaya çalıştıklarını aktardı.
Trafik sıkışıklığının yaşandığı kanalda Danimarkalı denizcilik şirketi Mærsk'in verdiği bilgiye göre, neredeyse 200 kadar gemi her iki yönde de sıkışmış durumda. Sıkışıklıktan kurtulmak için rotasını değiştirmek isteyen gemilerin ise korsanlarla karşılaşmasından endişe ediliyor. Medyada yer alan teyit edilmemiş bazı haberlere göre farklı ülkelerden bazı denizcilik işletmeleri, korsan tehlikesine karşı Amerikan donanmasından destek istedi. Alman Denizilik İşletmeleri Birliği ise korsan tehlikesinin abartılmaması yönünde bir açıklama yaptı.
PETROLDE 'SÜVEYŞ' SORUNU DEVAM EDİYOR
Petrol fiyatları, yatırımcıların Süveyş Kanalı’nda karaya oturan devasa konteyner gemisinin piyasayı etkileyeceğine ağırlık vermesiyle yükselişe geçti. Vadeli kontratlar, bir önceki seansta yüzde 4,3 düşüş kaydettikten sonra New York piyasasında cuma günü yüzde 1,1 yükseldi. Karaya oturan geminin Süveyş Kanalı’nı kapatmasıyla birlikte kanal trafiğinde bir sıkışmaya neden oldu. Üçüncü günde de geminin çekileceğine dair hiç bir işaret görülmemesiyle gemi sahipleri Afrika etrafını dolaşmayı alternatif plan olarak düşünüyor.
Piyasalarda şu an çok büyük bir oynaklık var. Süveyş Kanalı’nın açılmasının gecikmesi piyasaları biraz destekleyebilir ama Avrupa ve ABD’de artan koronavirüs vakaları yukarı yönlü hareketi sınırlayacaktır. Geminin kanalı kapatmasının piyasalara etkisi sınırlı olacağı düşünülüyor fakat Orta Doğu’dan Avrupa’ya olan petrol ticaretinin azalacağı tahmin ediliyor.
Mayıs vadeli Brent petrol, Londra ICE Futures Europe piyasasında, bir önceki seansta yüzde 3,8 düşüş kaydettikten sonra yüzde 0,9 yükselerek 62,51 dolar civarından işlem görüyor. Mayıs vadeli Batı Teksas Petrolü, Nymex piyasasında, 66 cent yükselerek varil başına 59,22 dolar civarına ulaştı.
ALMAN MAKİNE ENDÜSTRİSİNDE ENDİŞE
Öte yandan Alman Makine ve Tesisat Üreticileri Birliği de, Alman makine endüstrisinde Asya'dan gelen bazı elektronik parçalarının sevkiyatında yaşanan sıkıntının, Süveyş Kanalı'ndaki tıkanma yüzünden daha da kötüleşeceğini ifade etti.
Alman endüstrisi, başka alanlarda da eksik parçalar nedeniyle üretimin aksayabileceğinden endişe ediyor. Süveyş Kanalı'ndan 2019 yılında toplam 1 milyon 250 bin ton yük geçti, bu da dünya ticaretinin yüzde 13'üne tekabül ediyor.
Kaynak: bloomberg, dw