Kamuoyunun yetkililerden beklentisi SAHTE İNDİRİME EFSANE CEZA

‘Efsane İndirim’ adı altında tüketicileri aldatan firmalara hak ettikleri gibi ‘Efsane’ bir ceza verilmesi bekleniyor. Ticaret Bakanlığı’nın sahte indirimlerle tüketicileri aldatan firmalarla ilgili soruşturma açtığı öğrenildi.

Ekleme: 07.12.2020 01:32:30 / Güncelleme: 08.12.2020 01:06:22 / manşetler
Destek için 

DOĞRUHABER

‘Efsane İndirim’ oyunu bozuldu. Sahte indirimlerle tüketicileri aldatan internet sitelerine efsane cezalar geliyor. Ticaret Bakanlığı, Trendyol, Hepsiburada, n11.com ve Gittigidiyor gibi şirketlerin de bulunduğu e-ticaret sitelerine soruşturma açtı. Kamuoyu bu firmaların cezasız kalmamasını istiyor.

BÜYÜK İNDİRİM OYUNU BOZULDU

Şirketlerin savunmalarını hazırlayarak Reklam Kurulu’na sunacakları ve kurulun da toplantıda bazı dosyaları karara bağlayarak, şirketlere cezai yaptırım uygulayabileceği öğrenildi. Ticaret Bakanlığı yetkililerinden edinilen bilgiye göre, tüketicilerin en çok şikâyet ettiği konuların başında, şirketlerin indirim sağlamış gibi reklam yapması, buna rağmen aynı fiyattan, hatta daha yüksek fiyattan ürün satmış olması geldi. Tüketiciler, ürünlerin içeriği ile ilgili de şikâyetlerde bulunurken Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu, şikayetleri incelemeye aldı. Yarın yapılacak toplantıda kurul gelen savunmaları inceleyecek.

SATIŞLAR YÜZDE 25 ARTTI

Bu yıl ‘Efsane Cuma’ tüm kasım ayına yayılırken, online alışverişe talep geçen seneye göre yüzde 25 arttı. En çok satılan ürünler elektronik ve moda oldu. Satışı artan ürünler arasında giyim ürünleri, elektronik ürünler, süpermarket ve sporcu besinleri dikkat çekti. Süpermarket kategorisindeki satışlar ise geçtiğimiz yıla göre 5 kat artış gösterdi.

KİŞİ BAŞINA 2 BİN 49 TL HARCANDI

Online alışveriş sitesi Picodi’nin yaptığı araştırmaya göre, Efsane Cuma döneminde ortalama 2 bin 49 TL harcama yapıldı. Araştırmaya göre, erkekler kadınlardan daha fazla harcadı. Erkeklerin ortalama harcaması 2 bin 69 TL, kadınların ise bin 993 TL. Tüketicilerin neredeyse yarısı giyim alışverişine, yüzde 35’i elektronik ürünlere yöneldi.

SEKTÖRÜN EN BÜYÜK FİRMALARINA SORUŞTURMA AÇILDI

Şikâyetleri inceleyen Ticaret Bakanlığı Reklam Kurulu Başkanlığı, aralarında Trendyol, Hepsiburada, n11.com ve Gittigidiyor gibi şirketlerin de bulunduğu e-ticaret sitelerinde “sahte indirim” tespit ederek, şirketlerden savunma talep etti.

“70 LİRALIK ÜRÜNÜ 400 LİRA YAPIP DAHA SONRA 200 LİRAYA İNDİRİP SATIYORLAR”

Tüketici Hakları Derneği Onursal Başkanı Aydın Ağaoğlu, Türkiye’yi saran büyük indirimlerin yapıldığı çılgın alışveriş kampanyalarının çoğunun tüketicilerin zaaflarını suiistimal ettiğini söyledi. Ağaoğlu, “Ayın birinci günü indirim, sezon başladı indirim, sezon bitiyor indirim, yılbaşı geldi, sevgililer günü, anneler günü, babalar günü, 365 gün bakın vitrinlere; indirimsiz etiket göremezsiniz. Satıcılar bizim bir zaafımızı gördüler. O zaafımız, marka düşkünlüğümüz. Özellikle marka ürünlerde 70 liralık ürün 200 liradan aşağı satılmıyor. Onun da fiyatını önce 400 lira yapıp, sonra 200’e indirdikleri zaman tüketici olarak hepimizin dikkatini çekiyor ve biz o ağa gidip takılıyoruz” dedi.

ETİKET FİYATLARINDAKİ İNDİRİM GERÇEK DEĞİL

Başından geçen bir olayda hakkını nasıl aradığını ise Aydın Ağaoğluşu sözlerle ifade etti: “Cep telefonuma gelen yüzde 70’e varan indirim mesajı ile ünlü bir mağazaya ceket almaya gittim. Kasada bin 400 lira dediler. İndirimi nerede diye sorduğumda 4 bin 45 liradan bin 400 liraya indirdiklerini söylediler. O halde dedim, tüketici kanununa göre siz bunu daha evvel 4 bin 45 liradan sattığınızı kanıtlayın. Kanıtlayamazsanız bana bin 400 lira üzerinden yüzde 65 indirim yapmak zorundasınız. Nitekim kanıtlayamadılar, etikete yazmışlar 4 bin 45 TL, üzerini çizmişler, tek kanıtları bu. Ben tüketici hakem heyetine internet üzerinden başvurumu yaptım, 40 gün sonunda bana karar geldi, o kararla 915 liramı geri aldım. İşini dürüst yapan, gerçek indirim yapan satıcılar da arada kaynıyor.”

İNDİRİM DEĞİL İSRAF KAMPANYASI

Halkı türlü illüzyonlarla kandıran firmalar ihtiyaç maddesi olmadığı halde insanları tüketim çılgınlığına yönlendiriyor. Yapılan alışverişlerde etiketlerdeki indirim oranına bakılıyor ve ihtiyaç olup olmaması ise geri plana atılıyor. Alınan ürün ler kullanılmasa da ‘kampanya’yı kaçırmamak için kredi kartlarına yükleniliyor. Bu durum da hem borçlanmayı hem de israfı arttırıyor.