İnternet alışverişlerinde bunlara dikkat

Ticaret Bakanlığı pandemi ile artan internet alışverişlerinde vatandaşın mağdur olmaması için bir takım tavsiyelerde bulundu.

Ekleme: 09.08.2020 14:57:21 / Güncelleme: 09.08.2020 14:57:21 / Bilim & Teknoloji
Destek için 

TEKNOLOJİ SERVİSİ

Ticaret Bakanlığı’ndan yapılan açıklamada, son dönemde mal ya da hizmet ile ilgili kaynaklara kolayca ulaşılabilmesi ve maliyetlerin düşük olması, nedeniyle internet ya da telefon yoluyla mesafeli satışların işlem hacminde artış kaydedildiğini tüm dünyayı olumsuz etkileyen COVİD-19 pandemi döneminde Türkiye’de internet ve telefon yoluyla alışverişe yönelik talebin arttığını belirtti. Açıklamada bakanlığa elektronik ortamda yapılan satışlara yönelik şikayetlerin arttığı vurgulandı. Bakanlığın şikayetler üzerine gerekli çalışmaları başlattığı belirtilen açıklamada vatandaşlara da mağdur olmamaları için şu tavsiyelerde bulundu:

FİRMALAR HAKKINDA ÖN ARAŞTIRMA YAPILMALI

İnternet veya telefon ile alışveriş yapılmasına karar verilmesi durumunda satıcı hakkında arama motorlarında kısa bir ön inceleme yapılması, gerekirse şikayetleri incelemek alışveriş yapılacak firma hakkında tüketiciye fikir verecektir.

SATIN ALINACAK MAL VEYA HİZMETİN FİYATINA DİKKAT EDİLMELİ

Mesafeli yöntemin tüketicilere sağladığı avantajlardan biri de, satın alınması planlanan malın veya hizmetin fiyatı ve teknik özelliklerini birçok mecradan araştırabilme kolaylığı sağlamasıdır. Bu sebeplemal veya hizmetin yaklaşık fiyatının öğrenilmesi, gerçekçi olmayan fiyatlara veya indirimlere dikkat edilmesi, çoğu mağduriyetin önüne geçecektir.

SATICI BİLGİLERİ KONTROL EDİLMELİ

Alışveriş yapılması düşünülen internet sitesinde satıcının ticari unvanı, adresi, sabit telefonu, MERSİS numarası, ETBİS kaydı,Güven Damgası bilgileri gibi bilgilerin olup olmadığı kontrol edilerek alışveriş yapılmalıdır.

SAHTE SİTELERE DİKKAT EDİLMELİ

İnternet sitesinin adı adres çubuğunda her zamanki gibi görünmüyorsa, sahte veya taklit bir site olması ihtimaline karşın site adının kontrol edilmesi önem taşımaktadır.

SOSYAL MEDYA TANITIM VE İLANLARI SATICININ KENDİ SİTESİNDEN KONTROL EDİLMELİ

Sosyal medyada gezinirken tüketicinin karşısına çıkan tanıtım ve ilanlara karşı, sitelerin taklit olması ihtimaline karşı, satıcının kendi sitesinden ürün kontrol edilmelidir.

GÜVENLİK AYRINTILARINA DİKKAT EDİLMELİ

İnternet üzerinden alışveriş yapılmasına karar verilmesi durumunda SSL sertifikası, 3D security veya sanal kartla ödeme gibi detaylara dikkat edilmelidir.

ÖN BİLGİLER İNCELENMELİ

Ödeme yapmadan önce mutlaka ön bilgiler okunmalıdır. Mesafeli sözleşmelerin ayrılmaz bir parçası olan ön bilgileri görmeden veya ayrıntılı okumadan ödeme yapmamak da çoğu mağduriyeti önleyecektir. Satıcı unvanı, adresi, iletişim bilgileri, mal veya hizmetin ödenecek toplam tutarı, cayma hakkına ilişkin ayrıntılar ve hak arama yolları bu bilgilerden bazılarıdır.

MAĞDURİYET YAŞANMASI DURUMUNDA YAPILMASI GEREKENLER:

Öte yandan tüketicilerin mesafeli satışlarda mağduriyet yaşaması durumunda 6502 sayılı Tüketicinin Korunması Hakkında Kanun tarafından uyuşmazlıkların çözümünde yetkili kılınan “Tüketici Hakem Heyetleri” ile “Tüketici Mahkemeleri” nezdinde uyuşmazlık yaşanan miktara göre hak arama yoluna gitmeleri önem arz etmektedir.