Adıyaman Ticaret İl Müdürü Ömer Uslu bilinçli bir tüketicinin alışverişe çıkmadan önce ihtiyacının neler olduğunu önceden belirlemesi gerektiğini belirtti.
"Hangi fiyat düşükse tüketici o fiyatın bedelini ödemelidir"
Marketlerde raf fiyatı ile kasa fiyatının farklı olduğu durumlarda tüketicinin düşük olan fiyat üzerinden ödeme yapması gerektiğini belirten Uslu "Bilinçli bir tüketici bir ürünü satın almaya çıkmadan önce o ürüne ihtiyacı olup olmadığını tespit etmelidir. Market alışverişine çıkmadan önce mutlaka listemizi hazırlayıp ona göre çıkmalıyız. Satın aldığımız ürünün de muhakkak faturasını almalıyız. Satın aldığımız üründe "C" belgesi, TSE belgesi, temel gıda maddesi veya temizlik maddesi ise son kullanım tarihine dikkat etmeliyiz. Aldığımız ürünün raf fiyatı ile kasa fiyatını mutlaka karşılaştırmamız lazımdır. Teşhirdeki ürün ile kasa fiyatı arasında fark varsa hangi fiyat daha düşükse tüketici o fiyatın bedelini ödemelidir. Bunun dışında bir ücret ödemesi gerekmiyor. Eğer ürünü satan firma illa ki şu kadar fiyat vereceksin diye ısrar ederse vatandaş onu belgelendirip bize müracaat ederse ilgili firmaya gerekli idari cezayı keseriz." dedi.
"E-devlet üzerinden şikâyet edebilirsiniz"
Tüketicinin aldığı üründe sıkıntıyla karşılaştığı zaman şikâyet hakkına sahip olduğunu belirten Uslu "6502 sayılı Tüketici Koruma Kanunu kapsamında, tüketicinin almış olduğu ürün, mal ve hizmette bir sıkıntı ile karşılaşması durumunda satıcı veya sağlayıcı bu sıkıntıyı gidermezse vatandaşımız e-devlet üzerinden veya Ticaret İl Müdürlüğü bünyesinde bulunan Tüketici Hakem Heyeti Başkanlığı'na gelerek şikâyet formlarını doldurarak hakkını arayabilir. Tüketici adına biz de onun hakkını arıyoruz. Adıyaman Ticaret İl Müdürlüğü olarak 2019 yılı içerisinde 60 ile 65 gün arasında gelen müracaatlarımızı sonuçlandırdık. 2019 yılı içerisinde Ticaret İl Müdürlüğümüze yapılan bin 981 şikâyeti karara bağladık. Bunların bin 801’i tüketici lehine geri kalanı tüketici aleyhine sonuçlandı. 6502 sayılı Tüketici Hakları Kanunu çerçevesinde bize başvuracak olanlardan bir tarafın tüketici diğer tarafın ise hizmet sunan olması gerekir." İfadelerini kullandı.
"Garanti kapsamındaki ürünler 20 iş gününde teslim edilmelidir"
Tüketicinin aldığı ürünlerde sorun yaşanması durumunda ortaya çıkan sorunların servis tarafından 20 iş günü içerisinde giderilmesi gerektiğini vurgulayan Uslu "Buzdolabı, çamaşır makinesi, koltuk ve elimizdeki cep telefonları ile ilgili herhangi bir sorunla karşılaşıldığı zaman bunu ilkin yetkili servise bildirilmesi gerekiyor. Yetkili servis bunu 20 iş günü içerisinde ücretsiz bir şekilde teslim etmek zorundadır. Eğer garanti süresi dolmuş ise bunu da müracaattan sonraki 20 gün içerisinde ücretli bir şekilde vatandaşımıza teslim etmek durumundadır. Yetkili servisin duyarsız olması veya verilen yasal süreyi aşması durumunda e-devlet üzerinden veya Ticaret İl Müdürlüğü'ne gelerek şikâyet formunu doldurması gerekiyor. Onun adına uğramış olduğu mağduriyeti gideriyoruz. Ticaret İl Müdürlüğü bünyesindeki Tüketici Hakem Heyetinden bir, Adıyaman Barosundan bir, Ticaret Sanayi Odası'ndan bir, belediyeden bir ve tüketici derneğinden bir temsilci olmak üzere 5 kişiden oluşan bir komisyon tarafından kararlar verilmektedir. Karar verildikten sonra posta ile taraflara bildiriliyor. Tüketicinin 15 gün içerisinde bir üst mahkemeye itirazda bulunma hakkı var. İtirazda bulunsa dahi bu verilmiş olan kararın ifasını durdurmuyor." şeklinde konuştu.
"139 iş yeri denetlendi"
2019 yılı içerisinde denetlenen iş yerleri içerisinde 9 iş yeri hakkında idari yaptırım uyguladıklarını belirten Uslu "Ticaret İl Müdürlüğümüz piyasa gözetim denetim faaliyetleri yürütmektedir. İl ve ilçelerimizde bu faaliyetlerimiz devam ediyor. 2018'in sonlarında dövizin artışı ile birlikte buna paralel olarak ülke genelinde olduğu gibi ilimizde de fiyat artışları oldu. Usulde tespit yapmak üzere sahada ekiplerimizle gece gündüz çalışıyoruz. Bu konuda zabıta ekipleri bize destek verdi. Toplamda 4 ekip ile il merkezimizde bulunan ulusal ve yerel zincir marketlerde haksız kazanç tespit çalışmalarımızı yaptık. 2019 yılı içerisinde merkezde 139 iş yerinde denetlememizi yaptık. Yaptığımız denetlemeler neticesinde genelde etiket kontrolü ve haksız kazanç hususları incelendi. 9 işyeri hakkında idari yaptırım kararı uyguladık." dedi.
"İkinci el araç satışı Müdürlüğümüz tarafından verilen belge ile yapılmaktadır"
İkinci el araç ve taşınmaz malların satışı için belge verdiklerini dile getiren Uslu "İkinci el araç satışı Ticaret İl Müdürlükleri tarafından verilen belge ile yapılmaktadır. Araç alım satımı yapan esnaflarımız internet üzerinden belgelerini yükleme kaydı başvuru yapabilir. Başvuru yaptıktan sonra bizim sisteme düşer. Başvurular sisteme düştükten sonra ilgili personel iş yerine gidip fiziki koşulları inceliyor. Fiziki ortam ve belgelerde herhangi bir eksiklik yoksa 5 yıl geçerli olmak üzere ikinci el araç alım satım belgesi veriyoruz. 2019 yılı içerisinde 105 başvuru oldu. Başvurular içerisinde 41 başvuruya yetki belgesi verdik. Geri kalanlar ise evrak eksikliğinden veya fiziki yetersizliğinden dolayı başvuruları reddedildi. 2019 yılı içerisinde İl Müdürlüğümüze halk arasında emlakçılık olarak bilinen taşınmaz mallar hususunda 81 başvuru oldu. Evrakları tamam olan 27 kişiye taşınmaz ticareti yetki belgesi verdik. Vermiş olduğumuz belgeler 5 yıl geçerlidir. 5 yıl sonra aynı şartları taşıyıp taşımadığını kontrol ediyoruz. Eğer aynı şartları taşımıyor ise belgelerini iptal ediyoruz." ifadelerini kullandı.
Yılın ahisi Adıyaman’da
Ahilik Haftası kapsamında seçilen yılın ahisinin Adıyaman’dan olduğunu ifade eden Uslu "Her yıl 9-16 Eylül tarihleri arasında Ahilik Haftası olarak kutlamalarımız bulunmaktadır. 'Ahilik Haftası' kutlaması çerçevesinde her yıl 9-16 Eylül arasında kutlanan 'Ahilik Haftası' kapsamında yılın çırağı, yılın kalfası, yılın ahisi belirleniyor. 81 ilde seçilen kişiler Bakanlığımıza gönderiliyor. Bu yılın ahisi Adıyaman Küçük Sanayi Sitesinden seçilen Şükrü Çalım oldu." (Cemil Özdaş - İLKHA)