E-ticaret Türkiye için fırsata dönüştürülebilir

E-ticaret hızla büyüyor; global e-ticaretin 2021’de, 12 trilyon dolarlık bir hacme ulaşması bekleniyor. Türkiye’de ise e-ticaretteki son beş yıllık ortalama büyüme yüzde 32’ye ulaştı.

Ekleme: 15.04.2019 23:13:19 / Güncelleme: 15.04.2019 23:13:19 / Ekonomi / İstanbul Haberleri
Destek için 

EKONOMİ SERVİSİ

İTO Gazetesi’nin haberine göre; İstanbul Ticaret Odası (İTO), global ekonomiyi hızla etkisi altına alan e-ticaret konusunda da eğitim çalışmalarına devam ediyor. “e-ticaret ve Dijital Pazarlama Eğitim Semineri” 9-10 Nisan tarihlerinde gerçekleştirildi. KOBİ’lerin ve e-ticaret girişimcilerinin yoğun ilgi gösterdiği programın açılış konuşmasını, İTO Yönetim Kurulu Üyesi İbrahim Doğan Salman yaptı. Günümüzde firmalardan artık geleneksel ticaret yöntemlerinin dışına çıkarak, e-ticaret ve dijital pazarlama gibi alanlarda etkin birer oyuncu haline gelmelerinin beklendiğini belirten Salman, “Elektronik alışverişe artan ilgi, firmaların satış ve pazarlama stratejilerini yeniden yapılandırmaya yöneltmiştir. e-ticaret ve dijital pazarlama, ürünlerin yurtdışı tanıtımının daha kolay ve düşük maliyetle yapılmasına, şirketlerin ihraç potansiyelinin genişlemesine katkı sağlamaktadır. Firmaların satın alma tercihlerinin çeşitlenmesiyle girdi maliyetlerinin düşürülmesi de mümkün hale gelmiştir” dedi.

2021 ÖNGÖRÜLERİ

Önümüzdeki yıllarda dünyada e-ticaretin güçlü bir büyüme artışı göstermeye devam edeceğinin öngörüldüğünü vurgulayan Salman, şu verileri paylaştı: “ Sektör büyüklüğünün 2021 yılına gelindiğinde 12 trilyon doları aşmasının beklendiği anlaşılmaktadır. Bunun yaklaşık 8 trilyon dolarlık kısmının B2B ticaret hacmi, 4.5 trilyon dolarlık bölümünün ise B2C (firmalardan müşterilere internet bazlı iş platformu) ticaret hacminden oluşması beklenmektedir.” Salman, e-ticaret ve dijital pazarlamada küresel bir marka olan Amazon’un 188 milyar dolarlık değeriyle diğer tüm sektörleri geride bırakarak bugün dünyanın en değerli markası haline geldiğine de dikkat çekti.

TÜRKİYE’DEKİ PAZAR

Türkiye’deki e-ticaret pazarı büyüklüğünün 42.2 milyar TL’ye ulaştığını belirten Salman, bunun yeterli olmadığının altını çizdi. Salman “Dünyada e-ticaretin toplam perakendeden aldığı pay yüzde 8.5 iken, ülkemizde ise bu oran hâlihazırda yüzde 4’ler seviyesindedir. Söz konusu oran İngiltere, ABD, Almanya, Fransa, Japonya ve İspanya gibi gelişmiş ülkelerde ortalama yüzde 9.8 iken, Çin, Polonya, Hindistan, Brezilya ve Rusya gibi gelişmekte olan ülkelerde ise ortalama yüzde 4.8 düzeyindedir” dedi. Eğitim seminerinin moderatörlüğünü, Yıldız Teknik Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Öğretim Üyesi Prof. Dr. İbrahim Kırçova ile İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Müdürü Doç. Dr. Figen Yıldırım yaptı.

İŞSİZ KALAN İNSANLAR İÇİN TEMEL VATANDAŞLIK GELİRİ UYGULANMALI

“Dijital Ekonomi ve Elektronik Ticaret” başlıklı sunum yapan İstanbul Ticaret Üniversitesi Öğretim Üyesi Dr. Mustafa Emre Civelek, dijital ekonomide en önemli üretim faktörünün bilgi olduğunu söyledi. Dr. Civelek, dijital ekonomide rekabeti sürdürmek için öne çıkan görüşleri şöyle özetledi: Yenilenebilir enerji ile nükleer enerji yatırımlarına hız verilmesi ve üretim yapan şirketlere enerjinin bedava olarak sağlanması. Lojistik yatırımları artırmak, nesnelerin interneti, otonom araçlar, 3D yazıcı teknolojilerine yatırım yapmak. Yapay zeka yatırımlarının artırılması ve bu suretle işgücüne bağlılığın azaltılması. Üretim yapandan vergi alınmaması sadece tüketim üzerinden alınması. İşsiz kalan insanlar için temel vatandaşlık geliri uygulaması.

KARGO TESLİMATLARIN PAZAR GÜNÜ DE YAPILMALI

“Rakamlarla Dünya ve Türkiye e-ticaret Pazarı” başlıklı sunum yapan Elektronik Ticaret İşletmecileri Derneği (ETİD) Genel Sekreteri Ömer Gürkan, özellikle perakende sektörünün bu işe girmesinin büyümede etkin rol oynayacağını söyledi. Gürkan, 2017 yılını 42.2 milyar TL ciro ile kapatan Türkiye’deki e-ticaret sektörünün pazar büyümesini, 2013-2017 yılları arasında ortalama yüzde 32 ile gerçekleştirdiğini kaydetti. Lojistik operasyonların e-ticaretin gelişmesinde önemli

bir unsur olduğunu vurgulayan Gürkan, rekabette geri kalmamak için kargo teslimatlarının pazar günü de yapılması önerisinde bulundu.

E-TİCARET KÜÇÜK İŞLETMELERİ KORUYACAK

“e-ticaretin Olmazsa Olmazı: Kurumsal Web Sitesi Kurulumu, Altyapı Entegrasyonu ve Ziyaretçi Trafiğinin Artırılması” başlıklı sunum yapan T-SOFT E-Ticaret Çözümleri CEO’su Ömer Arıkan, e-ticaretin karteller karşısında küçük işletmelere önemli fırsatlar sunduğunu söyledi. Türkiye’deki nüfusun yüzde 72’sinin internet kullandığını da belirten Arıkan, e-ticaret konusunda fırsatların kaçmadığını, bu alana gireceklerin kısa zamanda beş kat büyüyecek bir pazarda yerini alacaklarını da vurguladı. Arıkan, işletmelerin e-ticaretten maksimum verim elde etmesi için iyi bir e-ticaret yöneticisine ihtiyacı olduğuna da dikkat çekti.