Üreticiler TMO garantörlüğünde devreye girmeli

TZOB Genel Başkanı Bayraktar: Üretici birlikleri, TMO garantörlüğünde devreye girmeli, alım yapmalı, piyasayı düzenlemelidir. Ofis, kiraladığı veya inşa ettiği lisanslı depoları üretici birliklerine tahsis etmelidir, dedi.

Ekleme: 04.01.2018 17:22:00 / Güncelleme: 04.01.2018 17:22:00 / Ekonomi / Ankara Haberleri
Destek için 

EKONOMİ SERVİSİ

Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, TZOB Merkezi`nde düzenlediği basın toplantısında tarımda 2017 yılını değerlendirdi, 2018 yılı beklentilerini ve üretici market fiyatlarını açıkladı. Aralık ayında, markette 42 ürünün 29`unda fiyat artışı, 9`unde fiyat azalışı, üreticilerde ise 34 ürünün 14`ünde fiyat artışı, 14`ünde fiyat azalışı meydana geldiğini, markette 4 üründe, üreticide 6 üründe fiyatların değişmediğini vurguladı. Bayraktar, toplantıda ana başlıklar halinde şu hususlara dikkat çekti:

ÜRETİCİ BİRLİKLERİ, TMO GARANTÖRLÜĞÜNDE DEVREYE GİRMELİ

“Üretici birlikleri, TMO garantörlüğünde devreye girmeli, alım yapmalı, piyasayı düzenlemelidir. Ofis, kiraladığı veya inşa ettiği lisanslı depoları üretici birliklerine tahsis etmelidir”, “Borçlarını çevirmekte zorlanan çiftçilerimizin, ÇKS kaydı olsun olmasın kamu bankaları ve Tarım Kredi Kooperatiflerine olan borçları, faizsiz olarak uzun vadeye yayılarak yapılandırılmalıdır”, “Desteklerden kesilen yüzde 4 oranındaki stopaj kesintisi kaldırılmalıdır”, “ÇKS kaydı olsun olmasın üretim yapan bütün çiftçilerimizin desteklerden yararlanmasının bir yolu bulunmalıdır”, “Üretim maliyetlerinin azaltılması, girdi fiyatlarının makul düzeylere çekilmesi gerekmektedir”, “Süt/yem paritesinin 1,5 olması gerektiğini uzmanlar da dile getiriyor. Bu durumda, üreticinin eline geçen çiğ süt fiyatı 1 lira 28 kuruş değil, 1 lira 69 kuruş olmalıdır”,

FİYATI EN FAZLA ARTAN MARKETLERDE MANDALİNA ÜRETİCİDE ELMA, FİYATI EN FAZLA DÜŞEN İSE KARNABAHAR

 “2017 yılında, markette 38 ürünün 25`inde fiyat artışı, 13`ünde fiyat azalışı, üreticilerde ise 34 ürünün 18`inde fiyat artışı, 16`sında ise fiyat azalışı meydana geldi”, “Fiyatı en fazla artan ürünün, marketlerde mandalina, üreticide elma, fiyatı en fazla düşen ürünün ise marketlerde ve üreticilerde karnabahar oldu”, “Aralık ayında üretici ve market arasındaki fiyat farkında portakal yüzde 371,59 ile ilk sırada yer aldı. Portakalı yüzde 321,82 ile lahana yüzde 303,06 ile karnabahar izledi. Bu durum sürdürülemez. Mevcut durumdan hem çiftçimiz hem de tüketicimiz mağdurdur”

ÜLKE TARIMININ ÇOK BÜYÜK BİR POTANSİYELİ VAR

Ülke tarımının önemli sorunları bulunmakla birlikte çok da büyük bir potansiyeli olduğunu vurgulayan Bayraktar, “çiftçimiz, bütün zor şartlara rağmen üretimden kopmuyor. Çalışıyor, üretiyor ama yeterince para kazanamıyor. Çözülmesi gereken yapısal sorunlarımız var. Maliyetler çiftçilerimizi zorluyor. Yeterli destek verilirse, ülkemiz dünya çapında bir üretime ulaşabilir, ihracatta ön sıralarda yer alabilir.” dedi.

 

 

Etiketler: