EKONOMİ SERVİSİ
Çin`in elektrikli araçlara yönelik agresif teşvikleri, söz konusu araçların akülerinde kullanılan lityum madenini elde etmek için küresel bir hücum başlattı. Buna bağlı olarak da fiyatların hızla yükselmesine neden oldu. Çin, 2016`da 500 bin adet olan elektrikli araç satışlarının 2025 yılında 7 milyona yükseltilmesini öngören bir planı Nisan ayında açıklamıştı. Çin`in elektrikli araç üreticisi firmaları lityum madeninin tedarikini güvenceye almak için çeşitli ülkelerde faaliyetlerine hız verdi.
Lityuma Hücum
Bu kapsamda, Beijing Automotive Group firması, Şili`nin ekonomik kalkınma ajansı Corfo ile müzakere ederek Şili`de lityum geliştirme, akü üretme ve araç montaj yatırımları yapılması için işbirliği önerisinde bulundu. Ayrıca, Çinli lityum tedarik firması Tianqi Group da söz konusu madenin dünyadaki en büyük üreticilerinden biri olan Şilili SQM firmasının %2`lik hissesini satın aldı. Çinli firmalar Avustralya`da da faaliyetlerine hız verdi. Bu çerçevede, Tianqi, Avustralyalı Talison Lithium firmasının tamamını, Great Wall Motor da Pilbara Minerals firmasının %3,5`lik hissesini satın aldı. Çin`e benzer bir strateji izleyen Japonya`da da Kowa Group, SQM`nin %2`lik hissesini satın alırken Toyota Tsusho, Arjantin`de lityum imtiyazına sahip.
Çin Dünya Lityum Rezervlerinin %20`sine Sahip Ama Tüketimi %40
Dünya lityum rezervlerinin %20`sine sahip olan Çin, dünya tüketiminin %40`nı gerçekleştirmektedir. Dünya rezervinin yarısı sadece Şili`de bulunurken Güney Amerika rezervlerin üçte ikisine sahiptir. Bununla birlikte, dünya rezervlerinin sadece %10`una sahip olan Avustralya, özellikle zaman tasarrufu başta olmak üzere etkinlik sayesinde hâlihazırda küresel üretimin %40`nı gerçekleştirmektedir.