Resim çizme ve duvara asmanın hükmü!

Ekleme: 02.12.2016 14:10:00 / Güncelleme: 02.12.2016 14:10:00 / Fetva Kurulu / İstanbul Haberleri
Destek için 

Doğruhaber

SORU:  Resim çizmenin ve duvarlara asmanın hükmü nedir? 

CEVAP:  Peygamber (sav) zamanında nehyedilen resimlerin üç özelliği vardı;  

1-Kendisinde ruhun bulunduğu insan ve hayvan resimlerini çizme, 

2-Kutsama ve tazimde bulunma niyetiyle çizme 

3-Resim çizerken Allah`a benzemeyi iddia etme. 

Hadislerde de varid olan resmin nehyedilmesinin asıl sebebi ve hikmeti bu üç özellikti. Resimlerle ilgili mevcut olan bazı hadisler şunlardır; İbnu Abbas (ra), Ebu Talha`dan işittiğine göre sevgili peygamberimiz (sav) şöyle buyurdu: 

İçerisinde köpek ve resmin bulunduğu eve melek girmez.(Müslim) 

Hadiste geçen meleklerden kasıt rahmet, istiğfar ve bereket melekleridir. Yoksa hafaza melekleri bütün beni âdemin evine girerler. 

Resimle ilgili bir diğer hadis ise şöyledir; Aişe (ra) şöyle dedi: 

“Resûlullah (sav) bir seferden geldi. Ben de kapının üzerine, kendisinde kanatlı at şekilleri bulunan bir örtü asmıştım. Resûlullah (sav) bana bunu çıkarmamı emretti ben de onu çıkardım.” (Müslim) Başka bir rivayete göre ise peygamber (sav) alıp bu örtüyü yırttı ve şöyle buyurdu: 

Kıyamet gününde insanların en şiddetli azablıları, Allah`ın yaratmasına benzetmeye çalışan kimselerdir! (Müslim, Buhari) 

Konuyla ilgili farklı senetlerle rivayet edilen diğer hadislerdeki ana minval, resim bulunan evlere meleklerin girmemesi ve kıyamet günü resim çizenlerin en şiddetli azapla cezalandırılacağı üzerinedir.  

İslam âlimleri; haram olan resmin kabartmalı ve tüm azaları mevcut olan boydan boya resimler olduğunu söyledi. Bunu söylerken şu hadisi delil olarak getirdiler; 

Peygamber (sav) şöyle buyurdu:  

Bana Cibrîl (as) geldi ve: ‘Dün sana gelmiştim (ama yanına girmedim). Girmeyişimin sebebi de üzerinde timsaller bulunan perde bezi idi. Orada bir de köpek vardı, kapının üzerinde de insan resimleri bulunuyordu. Timsallerin başlarının koparılmasını emret ki ağaç şekline dönsün. Örtüden ayakaltına atılacak iki minder yapılmasını, köpeğin de dışarı çıkarılmasını söyle!` Bu söylenenler yapıldı. (Ebu Davud, Nesei, Tirmizî) 

Şafi mezhebinden İmam Nevevî; resimler ister kabartmalı ister kabartmasız olsun resim çizmenin ve bulundurmanın haram olduğu görüşüne gitti. Nevevî (ra) hadisin mutlak manada nehye delalet ettiği söylüyor. 

Asri âlimlerden Vehbe Zuhayli derki: Cisim sahibi resimler ve heykellerin yapılması ve evlere asılması âlimlerin ittifakıyla haramdır. Çünkü Buhari ve Müslim`in rivayet ettiği hadislerde Peygamber (sav) içerisinde heykellerin bulunduğu evrelere meleklerin girmeyeceğini söyler. Ruh sahibi olmayan dağ, taş, doğa ve manzaraları çizmek ve evlere asmak caizdir. Aynı şekilde bir yeri koparıldığı takdirde yaşama imkânı bulunmayan canlıları çizmek ve bunları evlere asmakta caizdir. Bu bakımdan sadece baş kısmının olduğu resimlerde bir sakınca yoktur.  

İnsanları kötülüğe sevk eden şehvet uyandırıcı resimlerin hepsi haramdır. Günümüzde yaygın olan çıplak kadın resimlerinin evlere asılması, dergi ve gazetelere konulması hiçbir şekilde caiz değildir. 

Özetle; içerisinde bulunduğumuz bu çağda resim ve fotoğrafçılık yaygın olarak kullanılan görsel medya araçlarındandır. Günümüzde bulunan bu resimler tazim ve kutsama amaçlı resimler değildir. Resimleri çizen kimseler de Allah`a benzeme iddiasında bulunmazlar. Bilakis resim ve karikatürler islam düşmanlarının en kuvvetli silahlarından biridir. Aynı şekilde Müslümanlar da bu yöntemi bir davet aracı olarak kullanırlar ve bununla islam düşmanlarına karşı islamın izzeti savunurlar. 

Selef âlimlerinin ittifakını göz önünde bulundurarak diyoruz ki; gölgeli (kabartmalı) resimleri çizme/yapmak ve bunları evlere asmak caiz değildir. Aynı şekilde kendisinde ruh bulunan insan resimlerini de boydan boya olacak şekilde evlere asmak caiz değildir.     

Üzerinde resmin bulunduğu elbiselerle namaz kılmak sahih olmakla birlikte mekruhtur. Resimleri kıblenin bulunduğu yöne asmak ve ona karşı namaz kılmak caiz ise değildir.