Namaz Kılmanın Mekruh Olduğu Vakitler Hangileridir?

Şafiilere göre namaz kılmanın mekruh olduğu vakitler, sebepsiz olarak kılınan namazlar içindir. Bir sebep üzerine kılınan namazlarda ise mekruhiyet söz konusu olmaz. Hanefilere göre ise bu vakitlerde namaz kılmak mutlak olarak tahrimen mekruhtur. Yani namazların sebepli veya sebepsiz olması arasında bir fark yoktur.

Ekleme: 05.10.2016 09:46:00 / Güncelleme: 05.10.2016 09:46:00 / Fetva Kurulu / Diyarbakır Haberleri
Destek için 

Sünnet namazlar, farzların tamamlayıcısı ve koruyucusudur. Her birinin kendine özel vakti bulunan nafile namazlar için bazı vakitler vardır ki onlar içerisinde namaz kılmak uygun görülmemiştir. Namaz kılmanın nehyedildiği vakitler şunlardır:

1-) Saban namazından sonra güneş doğuncaya kadar.

2-) Güneşin doğmasından bir mızrak boyu yükselmesine kadar.

3­-) Güneş tam tepede olup batıya doğru meyledinceye kadar.

4-) İkindi namazından güneşin batışına kadar.

5-) Güneşin sararma vaktinden güneş batıncaya kadar ki zaman.

Namazın kerahetliği sadece bu vakitlere has değildir. Aynı şekilde Cuma günü imam minbere çıkarken ve kamet getirilirken de namaz kılmak mekruhtur.

Bu Vakitlerde Namaz Kılmanın Hükmü

Şafiilere göre; bu vakitte nehiy edilen namazlar, sebepsiz olarak kılınan namazlardır. Bir sebep üzerine kılınan namazlarda ise mekruhiyet söz konusu olmaz. Farz namazların kazası, ya da bir kimse kendine nafile bir namazı adet edinir de vaktinde bunu kılamazsa mekruh vakitlerde bunu kaza edebilir. Aynı şekilde nezredilen namazlar, cenaze namazları, tilavet ve şükür secdeleri, ay veya güneş tutulması ve yağmur namazları bir sebebe bağlı olan namazlardır.

Hanbelilere göre; bu vakitte nafile namaz kılınmaz. Ancak kişi mescit de bulunduğu sırada bir cemaate rast gelirse namazını bu vakitlerde iade edebilir. Aynı şekilde tavaftan sonra iki rekat namaz kılmak, cenaze namazı, sabah ve ikindiden sonra farz veya revatip sünnet namazlarının kazasını bu vakitlerde yapmada herhangi bir sakınca yoktur.

Hanefilere göre; ise namaz kılmanın mekruh olduğu vakitler üç tanedir:

1-) Güneşin doğmasından bir mızrak boyu yükselinceye kadar.
2-) Güneşin tam tepeye geldiği ve henüz zeval bulmadığı vakit.
3-) Güneşin sararma vaktinden güneş batıncaya kadarki zamandır.

Hanefilere göre bu vakitlerde namaz kılmak mutlak olarak tahrimen mekruhtur. Yani namazların sebepli veya sebepsiz olması arasında bir fark yoktur. Sadece unutan kimse güneş batmaya yakın ikindi namazını kılabilir.

Bu Konuyla İlgili Hadisler

Ebu Hureyre (radiyallahu anh) şöyle rivayet etmiştir:

Resulullah (aleyhissalatu vesselam) ikindi namazından sonra güneş batıncaya kadar, sabah namazından sonra güneş doğuncaya kadar bizi namaz kılmaktan menetti. (Buhârî)

Ukbe Bin Âmir (radiyallahu anh) şöyle buyurmuştur:

Üç vakitte Resulullah (aleyhissalatu vesselam) bizim namaz kılmamızı nehyetti. Bunlar; güneşin doğmasından bir mızrak boyu yükselinceye kadar, güneşin tam tepeye geldiği ve henüz zeval bulmadığı vakit, güneşin sararma vaktinden güneş batıncaya kadarki zamanıdır. (Müslim)

Yukarıda bahsi geçen vakitlerde namaz kılmanın mekruh olması bazı zaman ve mekanlar için geçerli değilidir.  Mesela cuma günü istiva vaktinde ya da hac veya ümre için Mekke`de bulunan kimsenin bu vakitlerde sünnet namaz kılması caizdir.1

1-) Bidâyetül Müctehid - İbn Rüşd 1/79-82

fetvakurulu.com