Uzmanlar, fiyat şişirme ve suni indirimlere karşı uyarıyor

Uzmanlar, indirimli alışveriş yaparken tüketicilerin dikkatli olmaları gerektiğini ve indirime giren her ürünün otomatik olarak alınması gerekmediğini belirtiyor.

Ekleme: 06.11.2024 14:40:04 / Güncelleme: 06.11.2024 14:40:48 / Röportaj / Bursa Haberleri
Destek için 

Kasım ayında yapılan indirimler, her yıl olduğu gibi bu yıl da tüketicilerin dikkatini çekiyor. Ancak, alışveriş yaparken tüketicilerin dikkatli olması gerektiği konusunda uyarılar gelmeye devam ediyor.

Bursa Tüketiciler Derneği Genel Başkanı Sıtkı Yılmaz, İLKHA muhabirine, indirimli satışlar ve tüketici haklarıyla ilgili önemli açıklamalarda bulundu.

İndirimli bir ürünün fiyatının, otuz gün önceki fiyatıyla birlikte, net bir şekilde belirtilmesi gerektiğini ifade eden Yılmaz, "İndirim fiyatı ile önceki fiyatın birlikte, okunabilir ve görülebilir bir şekilde olması gerekir. Bu, tüketicilerin gerçekten indirim yapılıp yapılmadığını anlamalarını sağlar." dedi.

"Bir ürün indirime girdi diye onu almak gerekmez"

Bütün dünyada olduğu gibi ülkemizde de özellikle kasım indirimleri söz konusu olduğunu söyleyen Yılmaz, "Yılsonu dönemlerinde indirimler olabilmektedir. Bir malın indirime girmesi, tüketicileri yakından ilgilendirmektedir. İhtiyaçlarını karşılamak için ama ilk önce tüketicilerimiz için söyleyelim. Bir ürün indirime girdi diye mutlaka onu almak gerekmez. Tüketicilerimizin temel ihtiyaçlarını iyi belirlemeleri ve bütçelerine göre hareket etmeleri gerekiyor." diye belirtti.

"İndirim fiyatı ile önceki fiyatın birlikte, net bir şekilde belirtilmesi gerekir"

Tüketici hukuku açısından indirimli satışların nasıl olması gerektiğine ilişkin mutlaka tüketicilerin bilgilendirmek gerektiğini belirten Yılmaz, "Burada da indirime girilen süre içerisinde, tarih itibariyle, önceki otuz gün içinde o malın satışına ilişkin en düşük fiyat ile indirim fiyatının birlikte konulması gerektiği belirli bir durum söz konusudur. İndirim fiyatı ve indirimden otuz gün önceki fiyatının birlikte, okunabilir ve görülebilir bir şekilde olması gerekir. İlk önce tüketici açısından önemli olan husus burasıdır. Bazı ticari siteler, internet üzerinden reklam vermeye başladılar. İkinci bir husus da aldatıcı ve yanıltıcı bir reklamın olması durumunda, tüketicilerimizin tüketici dernekleri yoluyla ya da doğrudan Reklam Kurulu'na başvurarak mağduriyetlerini önleyebilirler." dedi.

"İndirimin olup olmadığının sorgulanması önemlidir"

Önemli olan, tüketiciler açısından karar vermişlerse bu satın almayı, o zaman alışveriş yaptıkları sitenin güvenli olup olmadığına bakmaları olduğunu ifade eden Yılmaz, "O sitelerle ilgili bir ön bilgi ve araştırma yapmalarının kendi yararlarına olduğunu söylemek isterim. İkinci bir husus, ödeme konusunda 3D güvenlik sisteminin bulunup bulunmadığına bakılmalıdır. Adres çubuğuna bakarak, o adresin mutlaka doğru yazıldığından emin olunmalıdır. En önemli husus ise, o alışveriş yapılan sitenin Merkezi Kayıt Sicil Sistemi'ne dahil olup olmadığına ilişkindir. Merkezi Kayıt Sicil Sistemi numarasına bakılması gerekir. Güvenli olması, resmi olması, güvenli bir ödeme sisteminin bulunması ve gerçekten indirimin olup olmadığının sorgulanması önemlidir." şeklinde konuştu.

"Fiyatı şişirip sonra suni bir indirim yapıyorlar"

Bu tür indirim süreçlerinde, bunu fırsat bilen şirketler, ilk önce fiyatı şişirip sonra suni bir indirim yapmış gibi, tüketiciye aldatabileceğini vurgulayan Yılmaz, "Bu nedenle, tüketicilerimizin dikkat etmesi gereken şey, otuz gün önceye ait fiyatının indirim fiyatıyla birlikte yazılmadığına bakılması gerektiğidir. Bu süreçlerde, denetim göreviyle görevli olan kurumlara bir çağrımız olmalı. Başta bakanlık olmak üzere, belediyeler ve yetkili odalar da bu süreci denetleyerek, tüketici mağduriyetlerini önleyebilir." diye ifade etti.

"İndirimlerde stok indirimi ön planda"

Genellikle bu indirimlerde, stok indirimi daha ön planda olduğunu belirten Yılmaz, sözlerini şöyle sürdürdü:

"Tüketicilerden gelen şikayetleri değerlendirdiğimizde, işini gerçekten doğrudan yapan, ancak bunu fırsat bilip daha fazla yüksek hacimli satış yapan firmalar da var. Sadece internet üzerinde değil, market ve mağazalarda da zaman zaman bu tür indirimlerle karşılaşabiliriz. Tüketici, indirimi, otuz gün önceki fiyatıyla o günkü indirim fiyatını birlikte okuyabileceği şekilde yapmalı ve gerektiğinde sorgulamalıdır." diye konuştu. (İLKHA)