Güncel

İran bir cepheyi de Hürmüz'de açtı: Tam 1000 gemi!

Dünyanın en kritik petrol geçiş noktalarından biri olan Hürmüz Boğazı’nın güneyinde, iki petrol tankerinin çarpışması sonucu yangın çıktı. Olayın sinyal karartma sonucu gerçekleştirdiği iddia ediliyor.

Abone Ol

Front Tyne adlı petrol tankeri, Pazar günü İran ile Birleşik Arap Emirlikleri arasındaki Körfez'de seyir halindeydi. Ancak saat 09:40'tan sonra, gemi takip verileri, devasa tankerin Rusya'da arpa ve pancar tarlalarıyla bilinen kırsal bir bölgede olduğunu gösterdi.

Aynı gün saat 16:15'te, geminin düzensiz sinyalleri bu kez İran’ın güneyindeki Bidkhun kasabasına yerleşti; daha sonra tekrar Körfez’in karşı kıyılarına gidip gelmeye başladı. Windward adlı denizcilik analiz firması, israil-İran çatışmasının başlangıcından bu yana Körfez’de yaklaşık 1000 geminin sinyal karışıklığı yaşadığını bildirdi.

Dünyanın en kritik petrol geçiş noktalarından biri olan Hürmüz Boğazı’nın güneyinde, iki petrol tankerinin çarpışması sonucu yangın çıktı. Bu tankerlerden biri olan Front Eagle, Front Tyne’ın kardeş gemisi ve onun gibi üç futbol sahası uzunluğunda.

15 Haziran'da alınan verilere göre, Front Eagle İran karasularında kıyıya vurmuş gibi görünüyordu.

Windward CEO’su Ami Daniel, "Hürmüz Boğazı’nda genellikle sinyal karartması olmaz; şu anda çok fazla var," dedi ve ekledi:
“Bu durum, kaza riskini artırıyor. Sıcak bir bölgedeyiz… Konum tespiti yapılamazsa, kaza ihtimali büyür.”

Gemi konumlarını sürekli iletmek için kullanılan sistem, AIS (Otomatik Tanımlama Sistemi) olarak biliniyor. Bu sistem, konum, hız ve benzeri verileri düzenli olarak yayınlıyor. Ancak karartma sinyalleri bu verilerin iletilmesini engelliyor.

Jim Scorer (Uluslararası Gemi Kaptanları Federasyonu Genel Sekreteri):
"Bugünlerde gemiler dijital sistemlere bağlı; GPS'iniz karartılırsa, geriye sadece kör seyrüsefer kalır."

Eğer bir gemi mürettebatı kendi sinyalini bilerek bozarsa, buna “spoofing” (sahte konum yayını) deniyor. Bu genelde kaçak taşıma ya da yasadışı rota saklama amacıyla yapılır. Ancak Körfez’de yaşananlar gibi üçüncü bir taraf müdahale ediyorsa, bu “jamming” (karartma) olarak adlandırılıyor.

Kpler analiz uzmanı Dimitris Ampatzidis, bu tür uygulamaların savaş bölgelerinde sıklaştığını söylüyor.