• DOLAR 32.569
  • EURO 34.861
  • ALTIN 2427.543
  • ...
Ramazan Hareketliliği Kendini Hissettiriyor
Google News'te Doğruhaber'e abone olun. 

Ramazan heyecanı marketlerde kendini hissettirmeye başladı. Hayırseverlerin dağıttıkları erzak paketleri şimdiden hazırlanmaya başlanırken ihtiyaç sahipleri için en ucuz erzak kolisi 14,90 TL`ye mal oldu.

Zaman gazetesinin haberine göre, büyük koliler 66,90 liraya kadar yükseliyor. Bu yıl ayrıca bazı firmalar ihtiyaç sahiplerine alışveriş kartı verecek. Firmalar, bununla herkesin kendi ihtiyacına göre alışveriş yapmasını amaçlıyor.

Onbir ayın sultanı Ramazan`a sayılı günler kala gıda sektöründe rekabet hız kazandı. İstanbul başta olmak üzere Türkiye genelindeki yüzlerce firma ihtiyaç sahibi ailelere dağıtılmak üzere içinde gıdadan temizlik maddesine kadar değişik kalemlerde ve farklı fiyatlarda erzak paketleri hazırladı. Erzak kolilerinin fiyatlarında ciddi bir artış olmaması dikkat çekiyor. En ucuz erzak paketi 14,90 TL`den başlarken, büyük kolilerin fiyatları 66,90 lira olarak açıklandı. Küçük kolilerin içerisinde undan salçaya, ayçiçeği yağından çorba ve reçele kadar yaklaşık on farklı üründen birer adet yer alırken, yüksek fiyatlı kolilerde ürün adedi yirmiye ulaşıyor.

Ramazan ayı boyunca ayrıca bazı firmalar da erzak paketlerinin yanı sıra ihtiyaç sahiplerine alışveriş kartı verecek. Bu sayede ihtiyaç sahipleri ihtiyaçlarına göre alışveriş yapabilecek. Özellikle Türkiye Perakendeciler Federasyonu (TPF) üyelerinin tüketicilerin kendi ihtiyaçlarına göre paket hazırlaması için bu yolu tercih edecekleri öğrenildi.

Hazırlıklar firmalarla da sınırlı kalmıyor. Hayırseverlerin bir kısmı ihtiyaç sahipleri için özel erzak paketleri hazırlarken, bazı işverenler de oruçlu çalışanlarına öğle yemeği yerine alışveriş kartları dağıtarak personelini memnun edecek.

Şirketlerin yanı sıra İstanbul`daki yerel belediyeler de kendi sınırları içindeki ihtiyaç sahiplerini tespit edip yüz binlerce adet erzak paketi dağıtımı yapacak. Erzak paketlerinin sektörün satışlarını bir önceki aya oranla yüzde 20 ile 30 oranında artıracağı belirtiliyor.

14,90 LİRALIK YARDIM PAKETİ

1 lt ayçiçeği yağı, 1 kg kırmızı mercimek, 1 kg yayla pilavlık pirinç, 1 kg un, 1 kg toz şeker, 500 gram makarna, 1 paket ezogelin çorba, 750 gram iyotlu tuz.

66,90 LİRALIK YARDIM PAKETİ

2 kg ayçiçeği yağı, 2 kg toz şeker, 1 kg Osmancık pirinç, 1 kg kırmızı mercimek, 1 kg kuru fasulye, 100 gr Türk kahvesi, 500 gr Doğuş Filiz Çay, 500 gr kakao kreması, 1 lt zeytinyağı, 1 kg bayram şekeri, 500 gr makarna (3 adet), 2 kg un, 830 gr domates salçası, klasik çorba (4 adet), 125 gr Kemalpaşa tatlısı, 750 gr tuz, 1 kg zeytin ve 800 gram bezelye.

FIRSATÇILARA DİKKAT

Ramazan ayına iki haftadan az kala özellikle gıdaya zam geleceğine dair söylentiler yayılıyor. Bu tür haberlerin vatandaşı tedirgin ettiğine dikkat çeken Türkiye Ziraat Odaları Birliği (TZOB) Genel Başkanı Şemsi Bayraktar, bu durumun Ramazan`da gıda fırsatçılığı yapmak isteyenlere zemin hazırladığını ifade etti.

HALK MAĞDUR EDİLMEYECEK

Birlik Başkanı, "Bir avuç spekülatörün 5 milyon çiftçimizi ve 73 milyon tüketicimizi mağdur etmesini önlemeliyiz. İnsanlarımızın haklarını küçük bir azınlığın menfaatlerine kurban etmemeliyiz." dedi.

Ramazan ayının yaklaşması nedeniyle gıda piyasalarında hareketliliğin başladığına işaret eden Bayraktar, gıda piyasalarında yaşanan bu hareketliliğin bazı spekülatörlerin iştahını kabarttığını, halkın mağdur edilmemesi için spekülatörlere fırsat verilmemesi, piyasaların canlanması için Ramazan`ı dört gözle bekleyen esnafın zan altında bırakılmaması gerektiğine işaret etti. Gıda fiyatlarındaki artışın en çok dar gelirlileri etkilediğini sözlerine ekledi.

ÜRETİCİ VE MARKET ARASINDA FARK

Bu yıl ilkbaharda yağışların fazla olması sayesinde bazı ürünlerde rekolte artışı yaşanırken, yağışa bağlı artan hastalıklar yüzünden de çeşitli sebze ve meyvelerde verim ve kalite kayıpları gerçekleşti. Yine de üretimin arzu ettikleri seviyede olduğunu belirten Bayraktar, fındık dışında hiçbir üründe ciddi bir üretim kaybının beklenmediğini dile getirdi.

Ramazan öncesinde üretici ve market fiyatları arasındaki farkı incelediklerinde üretici ve market arasındaki fiyat farkının görüldüğüne dikkat çeken Bayraktar, "Bu oran yaş sebze ve meyvede yüzde 317,1, kurutulmuş ürünlerde yüzde 236,7, baklagillerde yüzde 250,2, pirinçte yüzde 193,4`lere ve hayvansal ürünlerde yüzde 265,2`lere kadar çıktı." diye konuştu.

Üretici ve market fiyat farkının en fazla olduğu ilk beş ürün ise sırasıyla domates, sivri biber, salatalık, süt ile kuru fasulye. Geçen yıl Ramazan öncesine göre fiyatı en çok artan ürünler patates, patlıcan, sivri biber, yeşil fasulye, kuzu eti olurken, fiyatı en çok düşen ürünler soğan, salatalık ve limon olmuştur.

Geçen yıl Ramazan öncesine göre üretici ve markette fiyatı en çok artan ürünlerden bazıları patates, patlıcan, sivri biber, yeşil fasulye, kuru kayısı, kuru üzüm ve kuzu eti oldu. Son 15 günde yüzde 0,5-2 artış gösteren et fiyatlarında Ramazan ile yüzde 15-20 artış olacağı haberlerinin spekülasyondan ibaret olduğunu savunan Bayraktar, yaş sebze ve meyvede de fiyat artışı beklemediklerinin altını çizdi.

YEREL MARKETLER FIRSATÇILARA BAYRAK AÇTI

Ramazan`a sayılı günler kala şeker ve ayçiçeği yağı gibi bazı gıda ürünlerinde yaşanan fiyat artışları, yerel marketleri harekete geçirdi. Perakendeciler Federasyonu Başkanı Selamet Aygün, dernek üyesi 275 market zincirinin Ramazan ayı sonuna kadar zam yapmayacağını taahhüt ettiğini söyledi. Esnaf ve Sanatkarlar Derneği ise Ramazan fırsatçılığı yapan üyelerini ihraç edecek.

DUBAİ VE ABU DABİ BASINI RAMAZAN BOYUNCA TÜRKİYE`DE

Türkiye`deki Ramazan günlerine bu yıl yurt dışından da ilgi var. Dubai ve Abu Dhabi basını, İstanbul, Konya ve Bursa`da ramazan süresince yapılacak etkinlikleri, iftar ve sahur sofralarını tanıtacak.

Kültür ve Turizm Bakanlığından yapılan yazılı açıklamaya göre, özellikle yaz aylarında Türkiye`yi tercih eden ve yılın ilk yarısında yüzde 40`ın üzerinde artış gösteren Arap ziyaretçiler, Türkiye`de ramazan ayının güzelliklerini de tanıma fırsatı bulacak.

Birleşik Arap Emirlikleri`nin yayıncılık ve televizyon merkezi Dubai ve Abu Dhabi basını, ramazanda ayında İstanbul, Konya ve Bursa`daki ramazan coşkusunu yansıtacak. Çeşitli gazete ve televizyon kanalarında yer alacak yayınlarla, bu illerdeki ramazan eğlencelerinin, iftar ve sahur sofralarının tanıtılması amaçlanıyor.


 

Bu haberler de ilginizi çekebilir