Gökbilimciler, süper kütle kara deliğin etrafında 6 gökada keşfetti

Gökbilimciler yakın bir zamanda, süper kütleli bir kara deliğin etrafında sıkışmış 6 gökada keşfettiler.

Avrupa Güney Gözlemevi'nden yapılan yeni gözlemler, süper kütleli bir kara deliği çevreleyen birçok galaksiyi ortaya çıkardı; bunların tümü, Samanyolu'nun 300 katından daha büyük bir boyuta sahip kozmik bir gaz "örümcek ağı" içinde yer aldı.

İtalya, Bologna'daki Ulusal Astrofizik Enstitüsü-INAF'ta gökbilimci ve basın bültenindeki yeni araştırmanın başyazarı Marco Minoli, "Bu araştırma, en çok astronomik nesnelerden bazılarını anlama arzusuyla motive edildi" diyor.

Minoli, "Kozmik ağın iplikçikleri bir örümcek ağının iplikleri gibidir" diye açıklıyor. Ve "galaksiler iplikçiklerinin kesiştiği yerde durur ve büyür.  Hem galaksileri hem de merkezi süper kütleli kara deliği beslemek için mevcut olan gaz akımları iplikçikler boyunca akabilir."

Enstitüde gökbilimci ve çalışmanın ortak yazarı Roberto Gelli ise, evrenin yaşı sadece 0,9 milyar olduğu için bir milyar güneş kütlesine sahip kara deliğiyle bir ızgarayı andıran bu büyük yapıdan yayılan ışığın bize iletildiğini söylüyor.

Bilim insanları, bu nesnelerin evrenin yaşamında bu kadar kısa bir sürede bu kadar büyük boyutlara ulaşmasını sağlamak için ne kadar büyük miktarlarda "kara delik yakıtının" mevcut olduğunu açıklamaya çalıştılar.

Keşfedilen yeni yapı, "örümcek ağı" ve içindeki galaksiler, merkezdeki kara deliğin hızlı bir şekilde süper kütleli bir dev haline gelmesi için ihtiyaç duyduğu yakıtı sağlamak için yeterli gaz içerdiğinden, olası bir açıklama sunuyor.

Devasa yapılar nasıl oluştu?
Bilim insanları, gizemli karanlık maddenin devasa auralarının anahtar olduğuna ve bu büyük görünmez madde bölgelerinin erken evrende büyük miktarlarda gaz çektiğine, böylece gökadaların ve kara deliklerin gelişebileceği ağ benzeri yapılar oluşturarak birlikte görünmez gaz ve karanlık madde oluşturduğuna inanıyorlar.

ABD Baltimore'daki Johns Hopkins Üniversitesi araştırmacılarından Colin Norman, şunları söyledi:

“Keşfimiz, büyük ölçekli yapılarda devasa karanlık madde haleleri içinde daha uzak ve büyük kara deliklerin oluştuğu ve büyüdüğü fikrini destekliyor.

Şu anda keşfedilen galaksiler, mevcut teleskopların gözlemleyebileceği en zayıf galaksiler arasında. Bu keşif, Avrupa Güney Gözlemevi'ndeki çok büyük teleskop da dahil olmak üzere, mevcut en büyük optik teleskopları kullanarak birkaç saat boyunca gözlem yapılmasını gerektirdi."

İtalya, Torino'daki Ulusal Astrofizik Enstitüsünde araştırmacı olan Barbara Palmaverdi ise, "Buzdağının tepesini yeni gördüğümüz ve bu süper kütleli kara deliğin çevresinde şimdiye kadar keşfedilen birkaç galaksinin yalnızca en parlak galaksiler olduğuna inanıyoruz" dedi.