• DOLAR 32.597
  • EURO 34.806
  • ALTIN 2498.61
  • ...

EKONOMİ SERVİSİ

Mercedes, BMW, Audi, Opel, Volkswagen, Porsche gibi markalara sahip Alman otomotiv devleri son yıllarda elektrikli ve dijital araçlara geçişte geride kaldılar, dünyadaki rekabet güçleri azaldı, satışları düştü. İçinde bulundukları bu yapısal kriz korona ile dünya çapında bantların durması, siparişlerin azalması üzerine daha da belirgin hale geldi.

HÜKÜMETTEN TEŞVİK TALEBİ

Otomotiv sektörü, korona pandemisinin sonuçlarıyla mücadelede alınan ekonomik tedbirler kapsamında, karbondioksit salımı düşük yeni araçların satışını canlandırsın diye vatandaşa teşvik primi vermesi için hükümete baskı yaptı. Ancak Başbakan Angela Merkel, hem son yıllarda ortaya çıkan otomobil şirketlerinin dizel araçlardaki manipülasyon skandalı nedeniyle, hem de iklim koruma ajandasında yol alınması hedefiyle bunu reddetti.

Hükümetin küçük ortağı Hristiyan Sosyal Birlik (CSU) partili Bavyera Başbakanı Markus Söder’in de desteklediği teşvik talebi bu hafta yeniden gündeme geldi. Otomotiv devleri gibi Söder de elektrikli araçlara verilen teşviklerin modern benzin ve dizel araçlarına da uygulanmasını talep ediyor.

OTOMOBİL ZİRVESİ SONRASI TASARRUF PLANLARI AÇIKLANDI

Hükümetin on gün önce düzenlediği otomobil zirvesinden eli boş dönen üretici şirketlerdeki kötümser tablo etkisini hemen gösterdi. Son on gün zarfında otomotiv ve endüstri tedarik sektörünün devleri arka arkaya tasarrufa gideceklerini açıkladılar.

Lastik ve fren sistemleri satan ve dünyanın, alanındaki en büyük ikinci tedarik devi Continental, küresel bazda 30 bin işçi çıkaracağını duyurdu. Şirketin halen 232 bin çalışanı bulunuyor.

Continental dışında Volkswagen’ın yan kuruluşu olan MAN de tasarrufa ve yapısal dönüşüme gideceğini duyurarak 9 bin 500 işçi çıkaracağını açıkladı. Schaeffler 4 bin 400 ve Mahle de 6 bin 700 çalışanının işine son vereceğini duyurdu.

ELEKTRİKLİ ARAÇLARA GEÇİŞTE SEKTÖR NASIL BİR DEĞİŞİM GÖSTERİR?

Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği TAYSAD Başkanı Alper Kanca, bu konuda sektörde yaygın iki senaryo olduğunu ifade etti.

İlk senaryoya göre, elektrikli araçlara geçiş zaman içerisinde kademeli olacak, yani hem elektrikli hem de fosil yakıtlı hibrit araçlar bir süre devam edecek, daha sonra elektrikli araçlara geçilecek.

İkinci model ise hibrit araçların çok çabuk devreden çıkacağı ve doğrudan elektrikli araçlara geçileceği yönünde.

Kanca, "Bizim beklentimiz hibrit araçların belli bir süre popüler olması ve tercih edilmesi. Eğer hibrit araçlar önümüzdeki 5, 10, 15 yıl piyasaya hakim olacakça Türk tedarikçilerinin çok büyük bir kaybı olmayacak. Tersine kapasite ve üretim imkanları olacak. Ama elektrikli araçlara çok çabuk bir geçiş olur da önümüzdeki 5 sene içerisinde piyasada çok önemli bir pazar payına ulaşırsa Türk otomotiv sanayinin de tedarikçilerin de ciddi sıkıntısı olacak" diyor.

Alman otomotiv sektöründeki tasarruf önlemleri ve işten çıkarmalara işçiler öfkeli. Başta Schaeffler işçileri gelmek üzere sektörde bu hafta ani protesto gösterileri düzenlendi. IG Metall sendikası, aile şirketi Schaeffler’in Herzogenaurach’taki merkezi önünde "yas yürüyüşü" düzenlendiğini duyurdu.

Kaynak, dw