• DOLAR 5.585
  • EURO 6.211
  • ALTIN 271.561
  • ...
"Türkiye’den 168 ülkeye halı ihraç edildi"

Türkiye İhracatçılar Meclisi Halı Sektör Kurulu Selahattin Kaplan başkanlığında Gaziantep’te toplandı. Güneydoğu Anadolu İhracatçı Birlikleri hizmet binasında toplanan halıcılar, sektörün sorunlarını ele alarak karşılıklı görüş alışverişinde bulundu.

Sektörün genel sorunlarının tartışıldığı ve çözüm önerilerinin sunulduğu toplantıda, 2019 yılının ilk altı aylık ihracat verileri de masaya yatırıldı. Yenilikçi ürünlerle yeni pazar arayışlarının gündeme alındığı toplantının ardından açıklamalarda bulunan Türkiye İhracatçılar Meclisi Halı Sektör Kurulu Selahattin Kaplan, ihracatta yaşanan sıkıntıların ivedilikle giderilmesi için ilgili bakanlıklarla sürekli temas halinde olduklarını söyledi.

2019 yılının ilk altı aylık sürecinde halı sektörünün önemli başarılara imza attığını belirten Kaplan, bu yılın ilk altı aylık sürecinde Türkiye’den 168 ülkeye 1,2 milyar dolarlık halı ihracatı gerçekleştirildiğini belirtti.

Kaplan, “Bu dönemde ABD, Mısır, Suudi Arabistan, İngiltere ve Birleşik Arap Emirlikleri'ne yapılan ihracattaki artış önemlidir. Bu ülkelerde yapılan tanıtım çalışmalarının geri dönüşünü alıyoruz. 2019 yılsonu hedefimiz olan 2,5 milyar dolarlık ihracat hedefimizi tutturacağımıza ve hatta aşacağımıza inanıyorum. Firmalarımızın ve birliklerimizin yürüttüğü çalışmaları yakından takip ediyoruz. 12 aylık döneminde ihracatımız 2 milyar 249 milyon dolardan 2 milyar 344 milyon dolara çıktı. Sektörümüzle ilgili ihracatın yüzde 66,9'unu Güneydoğu Anadolu Halı İhracatçı Birliği tarafından yapılmıştır. İller bazında bakıldığında bir milyar 176 milyon dolarlık ihracatın 782 milyon dolarını Gaziantep yapmış. İstanbul 281, Uşak 43, Bursa 18, Denizli 7 milyon dolar olarak devam etmektedir.” dedi.

“168 ülkeye Türkiye’nin ürettiği halılar ihraç edildi”

Yılın ilk altı aylık döneminde 168 ülkeye halı ihracatı yapıldığını belirten Kaplan, “Türkiye'den yılın ilk 6 ayında 168 ülkeye halı ihracatı gerçekleştirdik. Ülke bazında da ihracatta ilk sırada 282 milyon dolarla ABD birinci sırada gelirken, 210 milyon dolar halı ihracatıyla Suudi Arabistan, 57 milyon dolarla Almanya ve 45 milyon dolarla Irak’a gerçekleştirilen ihracat geliyor. Sektörümüze ilgili diğer önemli pazarlarımız İngiltere, Libya, Mısır, Birleşik Arap Emirlikleri, İran, Kuveyt, israil ve Belçika’dır.” diye konuştu.

“Hedefimizde yeni ülkeler ve yeni pazarlar var”

Kaplan, “İlk 6 ayda ABD'deki ihracat artışımız yüzde 5,8, Suudi Arabistan'da yüzde 43,3 olmuş. Suudi Arabistan'da özellikle de son 2 yıldır düşüş vardı ama bu yıl orada işler daha hareketliydi. Irak'ta istikrarsızlık var, ihracat yüzde 30 düşmüş. İngiltere'ye ihracatımız yüzde 17,8, Libya'ya yüzde 12 artmış. Mısır'da geçmişte ihracatçı bilgi sistemiyle ilgili sıkıntılar vardı. Bu ülkeye 3 firmamız ihracat yapabiliyorken bu yıl o sayı 15-16'ya çıktı. Mısır'a ihracatımız son 6 ayda yüzde 121 arttı. En az 20-30 yetki belgesi bekleyen firmamız var. Bu ülkeye geçen yıl ihracatımız 23 milyon dolarken bu yıl 51 milyon dolara çıkmış. BAE'de yüzde 24 artmış. Bu ülkeler Türkiye halı sektörünün mevcut ve sürekliliği olan pazarlarıdır. Ancak hedefimizde elbette yeni ülkeler ve yeni pazarlar var.” şeklinde konuştu. 

Yeni pazar arayışlarının devam ettiğini ve 2019 yılının ikinci yarısında önemli fuarlarla birlikte bazı hedef ülkelerde incelemeler ve pazar arayışlarının süreceğini belirten Kaplan, “2019 yılının ilk yarısında bazı ülkeleri ziyaret ederek temaslarda bulunduk. Halen ihracat gerçekleştirdiğimiz ülkeleri de ziyaret ederek mevcut durumları gözden geçirdik. Yılın ikinci yarısında Malezya ve Endonezya'ya gitmeyi planlıyoruz. Bu ili ülkeye de ihracatımız var ama düşük. Artırmak için çaba göstereceğiz. Diğer taraftan İngiltere'de fuar var ona katılmayı planlıyoruz. Dünyadaki bütün sektör temsilcileri fuarlarda bir araya geliyor. Amacımız; sektörü tanıtmak. 2,5 milyar dolar olan yılsonu hedeflerimizi tutturacağımıza hatta aşacağımıza inanıyorum.” şeklinde konuştu.

“Dünyanın birçok ülkesinden yoğun sipariş alıyoruz”

Sektörün sipariş sorunu olmadığını beklenenin de üzerinde taleple karşı karşıya kalındığını ifade eden Kaplan, yaşanan en büyük sorunun iç rekabet olduğunu, bu rekabetin sektöre, firmalara ve ülke ekonomisine önemli zararlar verdiğini belirterek şunları söyledi:

“Bizim rakibimiz diğer ülke üreticileri olmalıdır. Ancak Türkiye’den son yıllarda firmalar arasındaki rekabet ürettiğimiz halıların dünya pazarlarında daha düşük fiyatlara satılmasına neden oluyor. Bu kadar emek, bu kadar yatırım, bu kadar mücadele firmalar arasındaki haksız ve yerinde olmayan rekabetle maalesef boşa gidiyor. Firmalarımızın bu anlamda daha dikkatli olması çok önemlidir.”

Kaplan ve sektör kurulu üyeleri GAHİB tarafından gençlerin halı sektörüne kazandırılmasına yönelik başlattığı Dış Ticaret Uzmanlık Eğitimine katılan kursiyerleri de ziyaret ettiler. Kursiyerlerle uzun uzun sohbet eden halının duayenleri gençlerden beklentilerini dile getirerek yarınlarda uluslararası pazarlarda gençleri etkin olarak görmekten dolayı mutlu olacaklarını sözlerine eklediler. (İbrahim Koçyiğit-İLKHA)

Markanız bizimle şehrin markası olsun
ŞEHİR MARKALARI
Reklam İletişim 0212 562 60 06

Bu haberler de ilginizi çekebilir