Perakende satış rakamlarında fahiş zam etkisi
Perakende de satışlarda hacim azaldı ama cirolar arttı. Perakende satış hacmi 2018 yılı Ekim ayında bir önceki yılın aynı ayına göre %7,5 azalırken aynı dönemde perakende ciro %18,2 arttı. Bu sonuç fahiş zamların etkisi olarak değerlendirildi.
EKONOMİ SERVİSİ
Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) 2018 yılı Ekim ayına ait “Perakende Satış Endeksleri” verilerini açıkladı.
Açıklanan perakende satış istatistiklerinde hacmin azaldığını ama cironun arttığını görüyoruz. Yani az mal satıldığı halde daha önceki cirolardan daha fazla ciro elde edildi.
Bunu tek açıklaması var; fahiş zamlar.
TL`nin dolar karşısında aşırı değer kaybetmesi ile birlikte başlayan ve perakende sektöründe yağmur gibi yağan fahiş zamlar satışların azalmasına sebep oldu ama ciroları da artırdı.
Şimdi TÜİK`in açıkladığı Ekim ayına ait “Perakende Satış Endeksleri” verilerini görelim:
PERAKENDE SATIŞ HACMİ BİR ÖNCEKİ YILIN AYNI AYINA GÖRE %7,5 AZALDI
Takvim etkilerinden arındırılmış sabit fiyatlarla perakende satış hacmi 2018 yılı Ekim ayında bir önceki yılın aynı ayına göre %7,5 azaldı. Aynı ayda gıda dışı satışlar (otomotiv yakıtı hariç) %12,1, otomotiv yakıtı satışları %7,6 azalırken, gıda, içecek ve tütün satışları %1,6 arttı.
PERAKENDE SATIŞ HACMİ BİR ÖNCEKİ AYA GÖRE %2,6 AZALDI
Mevsim ve takvim etkilerinden arındırılmış sabit fiyatlarla perakende satış hacmi 2018 yılı Ekim ayında bir önceki aya göre %2,6 azaldı. Aynı ayda gıda, içecek ve tütün satışları %2,1, gıda dışı satışlar (otomotiv yakıtı hariç) %3,2, otomotiv yakıtı satışları %1,6 azaldı.
PERAKENDE CİRO BİR ÖNCEKİ YILIN AYNI AYINA GÖRE %18,2 ARTTI
Takvim etkilerinden arındırılmış cari fiyatlarla perakende ciro 2018 yılı Ekim ayında bir önceki yılın aynı ayına göre %18,2 arttı. Aynı ayda gıda, içecek ve tütün satışları %23, gıda dışı satışlar (otomotiv yakıtı hariç) %14,8, otomotiv yakıtı satışları %20,1 arttı.
PERAKENDE CİRO BİR ÖNCEKİ AYA GÖRE %1,1 AZALDI
Mevsim ve takvim etkilerinden arındırılmış cari fiyatlarla perakende ciro 2018 yılı Ekim ayında bir önceki aya göre %1,1 azaldı. Aynı ayda gıda dışı satışlar (otomotiv yakıtı hariç) %2,4, otomotiv yakıtı satışları %0,6 azalırken, gıda, içecek ve tütün satışları %0,6 arttı.