• DOLAR 32.529
  • EURO 34.578
  • ALTIN 2493.26
  • ...

 

EKONOMİ SERVİSİ

Yumurta Üreticileri Merkez Birliği (YUM-BİR) Başkanı İbrahim Afyon yaptığı yazılı açıklamada “Bilindiği üzere son dönemlerde devletimiz enflasyona olumsuz etki eden ürünleri piyasaya süren firma ve kurumlardan olumlu destek ve katkı beklemektedir.

Türkiye Yumurta Üreticileri Merkez  Birliği olarak biz de kayıtlı üreticilerimizden “Enflasyonla Topyekün Mücadele”ye destek vererek, ürünlerinin fiyatını, oluşacak piyasa fiyatından % 10 aşağı çekmelerini istemekteyiz. Ancak burada bazı hususları belirtmekte fayda görüyoruz” dedi.

“BATAN ÜRETİCİ YERİNE BAŞKA BİRİLERİ KÂR EDİYOR”

İbrahim Afyon, “Yumurta üreticileri olarak zaman zaman yumurta fiyatlarına ilişkin haksız eleştirilere maruz kalıyoruz. Oysa yumurtanın üreticiden çıkış fiyatını, gerçek değerini, maliyetlerimizi bilenler bize hak veriyorlar. Yumurta fiyatları, zarar eden üreticinin sürü kesimi ile o döneme denk gelen ani taleplerle arz talep dengesinin piyasa etkenleriyle birleşmesinden oluşmaktadır. Biz üreticilerin ne kadar canını yaksa da ürün fiyatımızı maliyetimize göre kendimiz belirleyemiyoruz. Belirleyebilseydik, zarar ettiğimiz dönemler, sektörde batışlar, sürü kesimleri olmaz, ani fiyat artışları da oluşmazdı.

Bizlerin zarar ediyoruz diye feryat ettiğimiz günler ile tüketicilerin pahalı alıyoruz diye feryat ettiği günler farklı zamanlardadır. Bu durumun yıl ortalaması alındığında üreticiye maliyeti civarında az kâr ile yansımaktadır. Tüketicinin yıl ortalamasında ödediği miktar değişmese de zarar edip batan üretici yerine başka birileri kâr edebilmektedir” dedi.

“YUMURTADA FİYAT DÜŞÜŞÜNÜN KALICILIĞI MALİYET KALEMLERİNE BAĞLI”

Afyon, “Yumurta Üreticileri Merkez Birliği olarak üyelerimizin yumurtasını pazarlama yetkimiz olmadığı için, yumurta fiyatlarının oluşmasında etkin değiliz. Biz sadece oluşmuş fiyatları haftalık olarak üyelerimize duyuruyoruz. Buna rağmen enflasyonla mücadeleye katkı ve destek olmak adına, Türkiye Yumurta Üreticileri Birliği olarak kayıtlı üreticilerimizden Enflasyonla Topyekun Mücadeleye destek vererek, ürünlerinin fiyatını, oluşacak piyasa fiyatından % 10 aşağı çekmelerini istemekteyiz.

Diğer yandan piyasada beklenen etkinin görülmesi için üreticinin % 10 aşağı fiyatla satılması yetmez. Yumurta fiyatlarında düşüşün kalıcı olmasının maliyet kalemlerine bağlı olduğunu da unutmamak gerekir. Üreticinin talebi, yemde ve emsal ürünlerde olduğu gibi toptan ticarette KDV`nin % 1 uygulanmasıdır” dedi.

“ÜRETİCİNİN MAKUL KÂRLA SATTIĞI ÜRÜNÜ ARACI TÜCCAR VE MARKETLERİN DE MAKUL KÂR İLE SATMALARI GEREKİYOR”

İbrahim Afyon, “Bizim asıl üzerine eğilmemiz gereken bir değer konu üreticiden tüketiciye, arada yüksek kâr marjı uygulayan kesimlerin kâr marjlarını makul seviyeye çekmelerini sağlamaktır. Kâr marjları % olarak hesaplandığı için ürün fiyatını yüksek tutmak yüksek kâr anlamına gelmektedir. Marketlerin bu yapısı üretici tüketici devlet üçgeninde olumsuzluklara sebep olmaktadır.

Üreticinin maliyeti üzerine makul kârla sattığı ürünü aracı tüccar ve marketlerin de makul kâr ile satmaları gerekmektedir. Diğer taraftan Yumurta fiyatları izlenirken gözden ırak tutulmaması gereken bir husus da kayıt dışı üretilen bazı yumurtaların “köy tavuğu yumurtası, gezen tavuk yumurtası” gibi adlarla 75-100 Krş gibi yüksek fiyatlarla piyasada satılmasıdır” ifadelerini kullandı.