• DOLAR 32.59
  • EURO 34.884
  • ALTIN 2502.57
  • ...

 

EKONOMİ SERVİSİ

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerine göre, Nisan ayında ihracat geçen yılın aynı ayına göre yüzde 15 artarak 13 milyar 549 milyon dolara yükseldi. Böylece ilk 3 ayda olduğu gibi, Nisan ayında da aylık ihracat rekoru kırıldı.

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı Mehmet Büyükekşi, Nisan ayı ihracat rakamlarını Kayseri Organize Sanayi Bölgesi'nde ısıtıcı, soğutucu, pişirici ve ankastre grubunda üretim yapan Simfer Fabrikası'nda açıkladı.

TİM Başkanvekili Mustafa Çıkrıkçıoğlu ve Simfer Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Usluoğlu'nun da katıldığı toplantıda konuşan Büyükekşi, “Yılın ilk 4 ayında ihracatımız yüzde 10,4 artışla 54,7 milyar dolara ulaştı. Son 12 aylık ihracatımız ise, bir önceki yıla göre yüzde 10,7 artarak 161,1 milyar dolar oldu” şeklinde konuştu.

SON 7 AYDIR ÇİFT HANELİ YÜKSELİYOR

Son 12 aylık ihracatta 160 milyar doları aşmanın gururunu yaşadıklarının altını çizen Büyükekşi, “Yıl sonuna kadar her ay çıtayı daha da yükselteceğiz ve ihracat rakamında 170 milyar doların üzerine çıkacağız. TİM olarak 2016 Kasım ayından bu yana, yani 1,5 yıldır ihracatta artış açıklıyoruz. Son 7 aydır ise ihracatımızdaki artık çift haneli” diye konuştu.

Miktar bazında bakıldığında ihracatın Nisan ayında yüzde 1,2 azalarak 9,5 milyon ton olduğuna dikkat çeken Büyükekşi, “Parite değişimlerinin ihracatımızı nasıl etkilediğine bakacak olursak: Nisan ayında parite etkisi pozitif yönlü olarak 876 milyon dolar olarak gerçekleşti. Bunda özellikle Euro Dolar paritesinin geçen seneye göre daha yüksek olması etkili” dedi.

OTOMOTİV ZİRVEYİ KİMSEYE KAPTIRMIYOR

Sektörel bazda ise: Nisan ayında en fazla ihracatı, 2,9 milyar dolarla yine otomotiv sektörü yaptı. Bu sektörün ihracatı bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 26,6 arttı. Otomotiv sektörünü, 1,5 milyar dolarla hazırgiyim ve konfeksiyon ve 1,3 milyar dolarla kimyevi maddeler sektörleri takip etti. Nisan ayında en fazla ihracat artışı yaşayan sektörler ise, yüzde 38,3 ile Savunma ve Havacılık Sanayii, yüzde 31,2 ile Su Ürünleri ve Hayvansal Mamuller, yüzde 27,7 ile Demir ve Demir Dışı Metaller oldu. Genele bakıldığında ise, tarım ihracatı yüzde 11, sanayi ürünleri ihracatı yüzde 17,2 artarken madencilik ürünleri ihracatı yüzde 17,5 azaldı.

EN YÜKSEK İHRACAT ARTIŞI YUNANİSTAN'A

İhracat pazarlarına bakıldığında; Nisan ayında 161 ülke ve bölgeye ihracatın arttığı görülüyor. En fazla ihracat yapılan ilk 5 ülkeden; Almanya'ya ihracat yüzde 23,3, İngiltere'ye yüzde 16,1, İtalya'ya yüzde 15,7, Fransa'ya yüzde 41,5 ve İspanya'ya ise yüzde 34,4 arttı. En fazla ihracat yapılan 20 ülke arasında ise en yüksek artış yüzde 62,2 ile Rusya'ya yakalandı.

Ülke grubu bazında ihracat ise şöyle şekillendi: Nisan ayında bir önceki yılın aynı ayına göre; AB'ye ihracat yüzde 24 artış gösterdi. Afrika'ya ihracat yüzde 24,7 Bağımsız Devletler Topluluğu'na yüzde 13,6 arttı. Orta Doğu'ya ihracat yüzde 11,5 Kuzey Amerika ülkelerine ihracat ise yüzde 6,2 azaldı. Nisan ayında AB'nin ihracattaki payı yüzde 51,6 oldu.

NİSAN'DA MANİSA'DAN SÜRPRİZ ATAK

İllerin ihracat performansına bakıldığında; Nisan ayında 51 il ihracatını artırırken, 30 ilin ihracatı geriledi. En fazla ihracat yapan ilk 5 il şu şekilde oldu: İstanbul 6 milyar dolar, Bursa 1,2 milyar dolar, Kocaeli 1,1 milyar dolar, İzmir 781 milyon dolar ve Ankara 667 milyon dolar. İlk 10'da en yüksek ihracat artışını ise yüzde 39,1 ile Manisa gerçekleştirmiş oldu.

İTHALATTAKİ ARTIŞ İHRACATTAKİ BAŞARIYI GÖLGELEMEMELİ

TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi, ihracatçılar olarak 2018'i 'Rekorlar Yılı' ilan ettiklerini ve yılı 170 milyar doların üzerinde bir ihracatla kapatarak tarihin en yüksek ihracat rakamına ulaşmayı hedeflediklerini söyledi. Bunun yanında yıl genelinde aylık bazda da rekorlar kıracaklarını belirttiklerini hatırlatan Büyükekşi sözlerini şöyle sürdürdü:

“Ocak ve Şubat aylarında eriştiğimiz ihracat rakamları ilgili ayların zirvesinde. Mart ayında ise tarihte ilk defa 15 milyar dolar barajını aştık. İhracat artışına ilişkin açıklamalarda, bazen ithalatın daha fazla arttığı eleştirisi geliyor. Evet, ihracat/ithalat dengesini daha yüksek seviyelere çıkarmalıyız. İhracatın ithalatı karşılama oranı bizim de takip ettiğimiz, önem verdiğimiz bir veri. Ancak ithalattaki artış ihracattaki başarımızı gölgede bırakmamalı” dedi.

FİRMALAR AR-GE, İNOVASYON, TASARIM VE MARKALAŞMAYA ÖNEM VERMELİ

TİM olarak bu konuda bir çalışma yürüttüklerini ifade eden Büyükekşi, firmaları Ar-Ge, inovasyon, tasarım ve markalaşmaya her zaman önem vermeleri gerektiğini anlattıklarını vurguladı. Özellikle ara malı ithalatı konusunda yerli alternatifler geliştirebilmek için mesai harcadıklarını dile getiren Büyükekşi, “Geçtiğimiz ay 19 firmamıza, 23 proje için belge verildi. Böylece, hem ihracatımız artacak, hem de ilgili ürünlerdeki ithalat azalacak. Bu sayede, cari açığımıza 19 milyar dolarlık bir katkı oluşacak. Bu gibi yatırımlar hız kazandıkça, dış ticaret dengemizde de hedeflediğimiz yere geleceğiz” açıklaması yaptı.

BELİRSİZLİK ORTAMI TEREDDÜTLERE YOL AÇIYOR

24 Haziran'da yapılacak olan seçimlere de değinen Büyükekşi, seçimlerin erken bir tarihe alınmasını çok olumlu bir gelişme olarak gördüklerini söyledi. Büyükekşi, “İş dünyası olarak en önemli önceliğimiz, her alanda belirsizliğin ortadan kalması. Çünkü, belirsizlik ortamı, hem iç hem de dış yatırımcılarda bir tereddütte sebep oluyor. Seçim sürecinin geride kalması ile birlikte, yeniden yapısal reformlara hız vereceğiz. Ekonomiyi, ihracatı, yine en önemli gündem maddemiz haline getireceğiz. Nice yatırımların temellerini atarak, nice pazarlara ihracat yaparak, yeni istihdam olanaklarıyla 2023 hedeflerimize emin adımlarla yürüyeceğiz” ifadelerini kullandı.

KAYSERİ; KAZAKİSTAN, TUNUS VE ROMANYA'YA ÖNEM VERSİN

İç Anadolu Bölgesinin 3. büyük kenti olan Kayseri'nin 3 organize sanayi bölgesi ve Türkiye'nin en geniş serbest bölgesi ile adeta bir üretim üssü olduğunu kaydeden Büyükekşi, Kayseri'nin 2017 yılında 1,6 milyar dolarlık ihracat ile en fazla ihracat yapan 12. il olduğunu dile getirdi. Şehrin geçen yıl ihracatını yüzde 41 artırdığına dikkat çeken Büyükekşi,

“Kayseri, geçtiğimiz yıl 184 ülke ve bölgeye ihracat gerçekleştirdi. En çok ihracat yaptığı ülke Irak. Ancak listenin devamında Almanya, Belçika, İtalya gibi AB ülkeleri yer alıyor. TİM olarak, illerimizin hangi ülkelere yönelebileceklerine dair bir araştırma yaptık. Kayseri ilimizin ihraç ettiği temel ürünleri göz önüne alırsak, ürün gamının en çok benzeştiği ülkeler Kazakistan, Tunus ve Romanya. Dolayısıyla, Kayserili firmalarımızı bu ülkelere özel önem vermeye çağırıyoruz. Özellikle Kazakistan'da elektrik ve elektronik ürünler, Romanya'da çelik, Tunus'ta ise mobilya sektörlerimiz önemli başarılara imza atabilir” dedi.