• DOLAR 32.603
  • EURO 34.877
  • ALTIN 2497.306
  • ...
İmam Hatip Okulları Vizyon Belgesi Açıklandı OKUL BAHÇESİNE CAMİ
Google News'te Doğruhaber'e abone olun. 

ENES DURMAZ- DOĞRUHABER

Milli Eğitim Bakanlığı (MEB) Din Öğretimi Genel Müdürlüğü tarafından imam hatip ortaokulları ile ilgili hedef ve planlamalarının yer aldığı 2017 'vizyon belgesi' açıklandı. Okullara bir yol haritası olacak mahiyette hazırlanan “Anadolu İmam Hatip Liseleri ve İmam Hatip Ortaokulları Vizyon Belgesi” ile okullardaki eğitimin niteliğine süreklilik kazandırılmasına yönelik hedefler belirlendi. Buna göre bakanlık, il müdürlerine, fiziki mekânı uygun olan okulların bahçelerine cami yapılması talimatı verdi. Belgede, okula ait belgesel niteliğindeki arşivin okul müzesinde sergilenmesi, öğrencilerin sosyal, sportif, kültürel ve akademik çalışmalarına imkân tanınması istendi. Okulların öğrencilerin ‘aile yuvasının sıcaklığını` hissedebilecekleri şekilde düzenlenmesi talep edildi. Okulların fiziki mekânlarının ders saatleri dışında da eğitim öğretime imkân verecek şekilde planlanmasını isteyen MEB, bu kapsamda imkânı olan okullarda her bir ders için ayrı sınıf oluşturulmasını, her okulda ses sistemiyle beraber U düzenine uygun Kur`an okuma odaları ve duvarlarda Kur`an kıraati ile ilgili hat ve levhalar bulundurulmasını istedi.

KUR'AN VE SÜNNETİ REFERANS ALAN BİR DİN ÖĞRETİMİ

Okullara yol haritası olacak mahiyette hazırlanan ‘vizyon belgesi` ile alakalı şu ifadelere yer veriliyor; “Kuruluşundan bu güne kadar İmam Hatip Okullarında fen, sosyal, dil, spor, sanat ve kültür dersleri ile birlikte eş zamanlı olarak Temel İslam Bilimlerine ait dersler verilmekte; öğrencilere doğru inanç, doğru bilgi, doğru düşünce ve doğru davranış kazandırmayı hedefleyen programlar uygulanmaktadır. İmam hatip liselerinde, İslam dininin temel iki kaynağı olan Kur'an ve sünneti referans alan bir din öğretimi devletin denetim ve himayesinde gerçekleştirilmektedir. Millî Eğitim Bakanlığı Din Öğretimi Genel Müdürlüğü olarak, Anadolu imam hatip liselerinde ve imam hatip ortaokullarında kemiyeti ihmal etmeden keyfiyeti merkeze alan bir anlayışla, geleceğimizi emanet edeceğimiz çocuklarımıza, yaşayacakları çağın bilgi ve becerilerini vermeye çalışmaktayız. Özellikle insanlığın küresel barışa daha çok muhtaç olduğu çağımızda öğrencilerimizi millî, manevi, ahlaki ve insani değerlerle kuşanmış; kendi kültürüyle bütünleşmiş, farklı kültürlerle barışık; ülkesine ve insanlığa faydalı olma idealine sahip bireyler olarak yetiştirmenin çaba ve gayreti içerisindeyiz. Bu nedenle, Genel Müdürlüğümüzce okullara bir yol haritası olacak mahiyette “Anadolu İmam Hatip Liseleri ve İmam Hatip Ortaokulları Vizyon Belgesi” hazırlanmıştır.”

VİZYON BELGESİNİN AMACI

Hazırlanan metnin ‘amaç` bölümünden bazı maddeleri olduğu gibi buraya aktarıyoruz...

- Anadolu imam hatip liselerinde ve imam hatip ortaokullarında kalite geliştirmek ve kurum kültürü oluşturmak,

- Millî, manevî, ahlâkî, insanî ve kültürel değerleri benimseyen; okuyan, düşünen, yorumlayan, araştıran ve sorgulayan; insanlığa karşı sorumluluk duyan, yapıcı, üretken; çağımızın gerektirdiği bilgi ve becerilerle donanmış; bilimin ve hikmetin yolundan giden; insanlığa yararlı olma bilincinde, medeniyetimizin değerlerine, tarihî ve kültürel mirasına sahip çıkıp geliştiren ve yaygınlaştıran bireyler yetiştirmek,

-Öğrencilerin ilgi ve yeteneklerine göre akademik, meslekî, sosyal ve kültürel gelişimlerine çok yönlü katkıda bulunmak amacıyla yerel, ulusal ve uluslararası düzeyde bilimsel, meslekî, kültürel, sanatsal ve sportif faaliyetler düzenlemek ve onların katılımlarını sağlamak,

-Öğrencilerin akademik ve bilimsel başarılarının yanı sıra bedensel, zihinsel ve ruhsal gelişimlerinin desteklendiği, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda yönlendirildiği, sağlıklı, nitelikli ve güvenli eğitim ortamlarının oluşturulduğu çalışmalar gerçekleştirmek,

-Öğrencilerin kendileri ile ilgili karar alma süreçlerinde etkin olarak yer almalarını sağlamak, veli ve okul yönetimi arasındaki ilişkileri daha kapsamlı ve verimli bir hale getirmek,

-Öğrencileri fen bilimleri, sosyal bilimler, temel İslam bilimleri, yabancı dil, spor ve sanat dallarında ilgi duydukları alanlara yönelik bir üst öğrenime hazırlamak…

OKULLARIN KORİDORLARINDA VEYA UYGUN MEKÂNLARDA OKUMA KÖŞELERİ

Belgeye göre imam hatiplerin yapım ve onarımında geleneksel yeni teknoloji ve enerji tasarrufu sağlayacak tasarımlar yapılması ve binaların boyamalarında sıcak ve canlı renkler kullanılması planlandı. Ayrıca Milli Eğitim müdürlüklerine okul ve pansiyonların 'tefekküre sevk eden ve mefkûre oluşturan' mısra, hat, ebru, minyatür, tezhip, ayet ve hadislerle donatılması talimatı verildi. Belgenin “Eğitim Ortamları Ve Fiziki İmkânlar Alanı” bölümünden bazı maddeleri sizler için buradan paylaşıyoruz.

-Okulların fiziki mekânları informel eğitim-öğretime imkân verecek şekilde dizayn edilir. Okulda verilen müfredat içeriklerinden ve kurum kültürü oluşturacak ögelerden yararlanılır. Öğrencilerin medeniyet coğrafyamızı, medeniyetimizin izlerini taşıyan mekânları, kültürel farklılıkları ve

ögelerini tanımalarını sağlayacak tasarımlar gerçekleştirilir. Şairlerimizden mısralar ve kültür ve medeniyet tarihimizin büyüklerinden vecizelerle öğrencilere ufuk çizen, tefekküre sevk eden ve mefkûre oluşturan görsellere yer verilir.

-Okulların koridorlarında veya uygun mekânlarda okuma köşeleri yapılır. Okuma köşelerinde, öğrencilerin kitaba erişimini kolaylaştırmak için kitaplıklar yerleştirilir. Bu bölümlerde öğrencilerin yararlanacağı kitaplar ve süreli yayınlar bulundurulur.

-Okul ve pansiyonlardaki uygun mekânlar hat, ebru, minyatür, tezhip, karakalem, fotoğraf, karikatür levhaları ve özgün söz, vecize, ayet ve hadislerle donatılır. Tarihi, kültürel ve mimari mirasımızdan görseller kullanılır. Bu etkinlikler için LCD ekranlar ve çeşitli imkânlardan da yararlanılır.

-Her okulda en az bir "Kur'an Okuma (Tilavet) Odası" planlanır. U düzeni şeklinde hazırlanan odada abartıya kaçılmayarak, diğer sınıfları rahatsız etmeyecek şekilde mümkünse mikrofon sistemi kurulur; duvarlarda Kur'an kıraatı ile ilgili hat ve levhalar bulundurulur. Meşhur Kur'an Karîleri/Üstadlarına ait ses dosyaları, tecvit ve Kur'an tilaveti ile ilgili kitaplardan da yararlanılır.

-Fiziki mekânı olan okulların bahçesinde öğrencilerin mesleki bilgi ve becerilerini geliştirecekleri mescitler veya camilerin olmasına özen gösterilir…

HAFIZ ÖĞRENCİLER CAMİLERDE MUKABELE OKUYACAK

Belgenin, ‘Meslekî Gelişim (Öğrenci) Alanı` bölümünde ise öğrencilerin kendilerini geliştirmelerine yönelik yapılması gereken tavsiyeler sıralandı. O tavsiyelerden bazıları ise şöyle;

-Öğrencilerin mesleki gelişimleri bağlamında müftülükler ve ilahiyat fakülteleri oldukça önem arz etmektedir. Okullarda gerçekleştirilen din eğitimi alanında öğrenci ve velilerimizin beklentilerini karşılamak amacıyla bu kurumlarla güçlü bir işbirliği gerçekleştirilir. Bu bağlamda Din Öğretimi Genel Müdürlüğü`nün ilgili yazısı gereği İl Millî Eğitim Müdürlükleriyle İl Müftülükleri ve İlahiyat Fakülteleri arasında yapılan protokollerde geçen çalışmaların yürütülmesine özen gösterilir.

-İl ve ilçe müftülükleri ile iş birliği hâlinde Ramazan aylarında hafız öğrencilerin camilerde mukabele okumaları ve hatimle teravih namazı kıldırmaları sağlanır.

-Müftülüklerle iş birliği çerçevesinde öğrencilerin Kur'an kıraatlerinin iyileştirilmesine, ses ve nefes eğitimi almalarına, Kur'an-ı Kerim tilaveti, ezan, salâ, ilahi, kaside vs. okuma becerileri kazanmalarına yönelik çalışmalar yapılır.

-Öğrencilerin meslekî bilgileri, becerileri ve okul kültürünü kazanması için Mesleki Tatbikat/Çalışmalar Kulübü olabildiğince aktif olur. Kulüp hem halkın beklentilerine cevap vermek hem de öğrencilerin mesleki bilgi ve becerilerini geliştirmek için çalışmalar planlar ve öğretmenleri rehberliğinde yürütür. Kulübün çalışmaları meslek dersleri öğretmenleri ve okul yönetimince özenle takip edilir.

-Meslekî kabiliyeti olan ve bu alanda kendisini geliştirmek isteyen öğrencilere ilgili dersleri seçmeleri yönünde rehberlik yapılır…

DEĞERLER EĞİTİMİ, SANATSAL, SPORTİF, SOSYAL VE KÜLTÜREL ETKİNLİKLER ALANI

Vizyon belgesinin kültürel faaliyetler bölümünü de içeren ‘Değerler Eğitimi, Sanatsal, Sportif, Sosyal Ve Kültürel Etkinlikler Alanı` başlığı altında da şu maddeler sıralanıyor;

-Öğrencilerin bilgi, görgü ve yeteneklerini geliştirmek, toplumsal kurallara uyumlarını ve bir arada yaşama kültürü edinmelerini sağlamak, sosyal iletişim becerilerini geliştirmek, tarihi ve kültürel gezilerle öğrencilerde medeniyet bilinci oluşturmak amacıyla ilgili makamlardan onay almak suretiyle yurt içi ve yurt dışı geziler düzenlenir.

-Öğrencilerin ülkemizi, İslam dünyasını ve genel hatlarıyla dünya ülkelerini tanıması, küreselleşme ve teknolojinin bugünkü geldiği noktayı bilmeleri, insan hareketliliğini, sosyal, kültürel, siyasal ve insani krizleri farketmeleri, kadim medeniyetimizin dününü, bugününü ve geleceğini değerlendirmeleri, kültürel değerlerimizi benimsemeleri, bilgi ve hikmetin izinde güzel ahlak edinmeleri ve temel yaşam becerileri kazanmalarını sağlayacak eğitim ve kültür faaliyetleri gerçekleştirilir.

-Öğrencilere rol-model olacak örnek şahsiyetler okullara davet edilir veya ziyaret edilir. Ayrıca ilim, hikmet, spor ve sanat dünyasından olan insanlar öğrencilerle birlikte ziyaret edilerek onlarda ilim ve sanat insanlarına saygı ve vefa duyguları geliştirilir.

-Öğrencilere medeniyet ve kültür mirasımızı tanıtmak amacıyla kültür ve medeniyet mirasımızın izlerini taşıyan şehirlere geziler düzenlenir.

- Eğitim-öğretim faaliyetlerinde ve sosyal-kültürel etkinliklerde akran eğitiminden yararlanılır. Akran desteği verecek öğrenciler tespit edilerek onların yetişmesine yönelik çalışmalar yürütülür. Öte yandan, aile yapısını güçlendirmek, velilerde sorumluluk bilincinin geliştirilmesine yönelik çalışmalar yapılır…

 

Bu haberler de ilginizi çekebilir