`Sağlam ve güvenilir firmalardan alışveriş yapılmalıdır`
İnternet ve medya üzerinden yapılan alışverişler hakkında değerlendirmelerde bulunan Tüketici Hakları Derneği Diyarbakır Şube Başkanı Niyazi Kavar, güvenilir olmayan firmalardan alışveriş yapılmaması uyarısında bulundu.
İnternet ve televizyon üzerinden yapılan alışverişler hakkında tüketicilere uyarılarda bulunan Tüketici Hakları Derneği Diyarbakır Şube Başkanı Niyazi Kavar, güvenilir olmayan firmalardan alışveriş yapılmaması gerektiğini belirtti.
Sanal ortam ve medya üzerinden yapılan alışverişlerde satın alınacak ürünün hizmeti ile ilgili tüketicin ön bilgilendirilmesi gerektiğini söyleyen Kavar, “Tüketicilerin buna dikkat etmesi lazım. Bu ön bilgilendirme, ürünün tüketiciye iletilmeden önce hizmet hakkında ayrıntılı bilgilerin içerdiği bilgi formudur. Bu form, tüketicinin ödeme konusunda bilgilerin de içermesi gerekiyor. Bu tür satışlarda tüketicinin cayma hakkı vardır. Bu cayma haklarının bildirileceği adresin de bilgi formunda vardır. Tüketiciler ön bilgilendirmeye dikkat edecekler.” dedi.
“Kötü niyetli satıcıların kontrolü maalesef yapılmıyor”
Tüketicilerin aldığı üründen 14 gün içerisinde cayma hakkı olduğuna vurgu yapan Kavar, “Tüketici 14 gün içerisinde hiçbir gerekçe göstermeksizin cayma hakkını kullanabilir. Karşı taraf tüketiciye ‘niye` diye bir soru soramaz. Tüketici ‘ben öyle istedikten sonra` dedi mi mesele bitiyor. Cayma süresi mal tüketicin eline ulaştıktan sonra başlıyor. Bu süre zarfında tüketici malı inceleyebilir ve deneme amaçlı kullanabilir. Bir deformasyon olduğunda iadesinde sıkıntı çıkabilir. Yasal prosedüre uygun yasal zeminde çalışan firmalar için böyledir. Maalesef bugün internetten bazı uygunsuz, kötü niyetli satıcılara bazen tüketiciler katılıyor. Kötü niyetli satıcıların kontrolü maalesef yapılmıyor. Bugün televizyonların çoğunda sık sık bazı reklamlar yapılıyor. Reklamda bu kadar dakika içinde arayanlara pahalı olan cep telefonları daha ucuz fiyata verilmektedir. Tüketiciler bunun cazipliğine kapılıyor. Bazen gelen mal içerisinde istenemeyen ürünler verilmektedir. Bize bu tür şikâyetler geliyor. Tüketici bunlara inanmaması gerekir.” ifadelerini kullandı.
“Bir defa reklamların aldatıcı ve yanıltıcı olamaması lazım”
Tüketicinin mal aldığı bazı firmalara ulaşamadığını söyleyen Kavar, şöyle devam etti:
“Bu firmalar adreslerini kısa sürede değiştiriyorlar. Bir defa para gittikten sonra tüketici artık onlara ulaşamıyor ve vazgeçiyor. Bu firmalar televizyonlarda rahat reklam yapabiliyorlar, bunların kontrol edilmesi lazım. Bu Gümrük ve Ticaret Bakanlığının görevlerinden biridir. Bir defa reklamların aldatıcı ve yanıltıcı olamaması ve bu tür reklamlara izin verilmemesi lazım.” (Emrah Deniz / Hamza Adıyaman – İLKHA)