• DOLAR 32.388
  • EURO 35.057
  • ALTIN 2326.494
  • ...

İnternet ve cep telefonu kullanıcılarının onayı olmadan reklam mesajı gönderimini yasaklayan Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun`un mayıs ayı başında uygulamaya girdi. Firmalar portföylerinde yer alan potansiyel müşterilerden izin alma telaşına düştü. Bu telaşı gören ve e-mail marketing diye adlandırılan bazı toplu mesaj gönderim şirketleri işte bu firmaları kıskaca alacak yeni bir yöntem geliştirdi.

Göre yeni uygulamaya göre eğer firmalar tüketiciye izinsiz gönderi yaparlarsa 1000-5000 TL`den başlayan ve katlanarak artan ceza ödemesiyle karşılaşıyor. Ceza almamak için firmaların reklam mesajı gönderdikleri müşterilerden tek tek onay alması gerekiyor. İşte toplu mesaj gönderim şirketleri milyonlarca cep telefonu ve internet kullanıcısından reklam mesajı onayı aldıklarını iddia ederek bu izinleri toplu halde firmalara pazarlamaya çalışıyor.

SPAMA DÜŞMÜYORMUŞ
Reklamları her gün veritabanlarında yer alan milyonlarca kullanıcıdan 10 binlercesine ulaştırmayı vaat eden bu e-mail pazarlama kuruluşları, demografik kriterlere göre belirlenmiş hedef kitleye uygun filtreleme yaptıklarını, reklamların Hotmail, Gmail gibi servislerde dahi spama düşmesinin engellendiği de savunuyor. Tüm bunları da geliştirdikleri yazılımlarla gerçekleştirdikleri vurgulanıyor. Bu yazılımların, reklam mesajını gönderenlerin mail adreslerinin kullanıcıların mail kutusundaki iletişim listesine otomatik olarak eklenmesini sağlattığı ve bunun da gönderilen maili izinli hale dönüştürdüğü savunuluyor.

ONAY ŞART
Oysa, Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun, firmaların internet ve cep telefonu kullanıcılarının kabusu haline dönüşen kampanya ve reklam içerikli mesajlarına “onay” zorunluluğu getiriyor. Kişisel veriler ile tüketicileri e-ticarette korumayı, iletişimin gizliliğini sağlamayı amaçlayan bu Yasa, reklam içerikli SMS ya da e-postaları onay alınmadan gönderilmesini ise yasaklıyor. Kullanıcının izni olmadan bu tip mesajları gönderenler için katlamalı olarak artan idari para cezalarını kapsıyor. Yasa, firmalara müşterilerinden bu onayı da, sadece sözleşme imzalatma, SMS yoluyla onay mesajı göndertme ya da sitenin üyelik sayfasına tıklatma yöntemiyle alabilmelerine imkan sağlıyor.

Bu nedenle, mesajı gönderenin sadece mail adresinin kullanıcının iletişim listesinde yer alması, gönderilen reklam ya da kampanya mesajını izinli mesaja dönüşmesi için yeterli olmuyor. Hatta hiç bir önemi bulunmuyor. Ayrıca, her gün 10 binlerce kişiye atılacak mesajlar için aylık 510 lira ile 1000 lira arasında değişen kira bedellerinin talep edildiği bu veritabanlarında yer alan kullanıcıların e-posta adresleri ile cep telefonu numaralarını da reklamını yapmak isteyen firmalara verilmiyor. Bunun sonucunda isteseler de reklamlarını gönderdikleri müşterilerden izin alma imkanları da olmuyor.

VAZGEÇME İMKANI
Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun, reklamı gönderen firmalara onay veren tüketicilere, daha sonra bu onaydan vaz geçme hakkı da tanıyor. Onaylı reklam ve kampanya mesajlarının gönderildiği kullanıcılar,  diledikleri zaman bu mesajları almaktan gerekçe göstermeksizin vaz geçebiliyor. Firmaların tüketicinin bu hakkını gönderdikleri e-posta ya da SMS`lerde açıkça belirtmeleri de zorunlu olarak gerekiyor. Yasaya göre, tüketicinin bu iletileri almak istemediğini belirtmesinden sonraki 3 gün içinde firmaların reklamlarını göndermeyi sonlandırmaları gerekiyor. Bu kurala uymayan firmalara ise uygulanacak ceza ise katlayarak artıyor.

Kaynak: HürriyetHaberi Kaydet