• DOLAR 6.575
  • EURO 7.252
  • ALTIN 342.39
  • ...
AVM`lerden Tehdit

Perakende Ticaretinin Düzenlenmesi Hakkındaki Kanun Tasarısı görüşülmeyi beklerken son anda ‘pazar günleri ve resmi tatillerde alışveriş merkezleriyle (AVM) büyük mağazaların kapalı olmasını` talep eden yeni kanun teklifi perakende sektörüne bomba gibi düştü.

50`den fazla AK Parti milletvekilinin imzasıyla TBMM Başkanlığı`na sunulan ‘Alışveriş Merkezleri, Büyük Mağazalar ve Zincir Mağazaların Kuruluş ve Çalışma Esaslarına Dair Kanun Teklifi`nde satış alanı 400 metrekareyi aşan süpermarket, indirimli market, grosmarket gibi isimler altında tüketim maddeleri ve ihtiyaç malzemeleri satan işyerleri ve bunları içeren AVM`ler ‘büyük mağazalar` olarak tanımlandı. Tanımın, giyim ve diğer perakende kategorilerini de kapsadığı açıklanan teklifte, büyük mağazaların 10.00 olan mevcut açılış saatinin 10.30`a, 22.00 olan kapanış saatinin 20.30`a çekilmesi, pazar ve resmi tatillerde kapalı olması önerildi.

"100 BİN KİŞİ İŞSİZ KALIR"

Habertürk'ün haberine göre Alışveriş Merkezleri ve Yatırımcıları Derneği Başkanı Hulusi Belgü, “Yeni yasa teklifi popülist bir yaklaşım oldu. AVM`ler ve organize perakende 400 bin kişi istihdam ediyor. Çalışma gün ve saatleri böyle değiştirilirse yüzde 25 istihdam kaybı olur. 100 bin kişiden bahsediyoruz. AVM`ler toplam cirosunun yüzde 50`sini hafta sonu yapıyor. İnsanlar işten ancak 18.30`da çıkabiliyor. Bir markete, AVM`ye kaçta gidip 20.30`a kadar ihtiyaçlarını karşılayabilirler?” dedi.

"40 MİLYAR DOLARI TEMSİL EDİYORUZ"

Gıda Perakendecileri Derneği Başkanı Nihat Özdemir ise, "5 yıl önce Canerler Genel Müdürü`ydüm; bu teklifi ilk ben yaptım. O zaman doğruydu. Ama geçen sürede sektör 100 kat büyüdü. Bizim dernek 40 milyar doları temsil ediyor. Başta tüketici bunu istemez. İstihdam kaybı darbe vurur. Sadece hafta sonu istihdam edilenler var. En büyük riskimiz zaten kârlılık." diye konuştu.

20 MİLYAR DOLAR KAYIP İDDİASI

Tasarıyı popülist yaklaşım olarak nitelendiren Tüm Alışveriş Merkezleri ve Perakendeciler Federasyonu (TAMPF) Başkanı Vahap Küçük ise şöyle konuştu: Popülist yaklaşımla hazırlanan teklifin uygulanabilir tarafı yok. AVM`lerde cironun yüzde 50`si hafta sonları yapılıyor. Bunun da yüzde 50`si pazar gününden geliyor. 70 milyar TL hacmin döndüğü yerde, pazar günleri 17.5 milyar TL eder. Erken kapanma ve resmi tatili eklersek en az 20 milyarlık kayıp demek. Çünkü hafta sonu harçlığını çıkaran üniversite öğrencisinden, tüketiciden bahsediyoruz. Alışveriş için İstanbul`a gelen yerli ve yabancı turist kötü etkilenir. AVM`ler pazarları yalnız Almanya`da kapalı. Perakendenin kalbi İngiltere`de açık.

İNDİRİMİN SÜRESİ BELLİ OLACAK

- Yeni yasa teklifine göre, üyeleri arasında esnaf odaları ve tüketici derneklerinin de bulunduğu Büyük Mağazalar Denetleme Kurulu kurulacak.

- Büyük mağazalar satış alanının en az yarısı büyüklüğünde otopark düzenleyecek.

- AVM`ler, büyüklüğüne göre, Sanatsal Faaliyet Alanı ayırmak zorunda olacak.

- Tüketiciyi yanıltan, süresi belirlenmemiş indirimli satış kampanyaları yapılamayacak.


"SEÇİME KADAR ÇIKSIN İSTİYORUZ"

“Yasa teklifiyle resmi tatillerde ve pazar günleri sadece caddelerdeki büyük mağazaların değil, AVM`lerin de kapatılmasını kastediyoruz” diyen milletvekili Öztürk, yasanın seçime kadar çıkmasına çalışacaklarını kaydetti.
Perakende ticaret ve alışveriş merkezleriyle ilgili önceki akşam Meclis`e yasa teklifi sunan AK Parti Bursa Milletvekili Mustafa Öztürk, teklifte ‘400 metrekare ve üzeri büyüklükte` olarak tanımlanan büyük mağazaların tatil ve pazar günleri kapanmasının alışveriş merkezlerini de kapsadığını söyledi. Teklifte gıda ve gıda dışı ürün ayrımı yapılmadığını, tüm perakende kategorilerinin kapsandığını anlatan Öztürk, “Büyük mağaza derken sadece cadde mağazacılığını mı kast ediyorsunuz, yoksa AVM`lerdeki 400 metrekare üzeri mağazaları da kastediyor musunuz? Öyleyse AVM`de küçükler açık kalıp büyükler mi kapanacak?” sorusuna şöyle yanıt verdi: “Biz AVM`nin tatil ve pazar günleri toptan kapanmasını kastediyoruz. Saat 10.30 ile 20.30 arasında çalışmasını öneriyoruz. Bu teklif, umuyoruz ki seçime kadar yasalaşır, bunun olması için çalışacağız.”

Markanız bizimle şehrin markası olsun
ŞEHİR MARKALARI
Reklam İletişim 0212 562 60 06

Bu haberler de ilginizi çekebilir