• DOLAR 32.415
  • EURO 35.024
  • ALTIN 2325.214
  • ...
Müceddit; Hem Ceddine Sahip Çıkan Hem De Tecdid İle Mirasa Yeni Şeyler Kazandıran Kimsedir
Google News'te Doğruhaber'e abone olun. 
Abdurrahim Güneş / İnzar Dergisi:
 
İhya ve tecdid kavramları İslam ilim ve düşünce mektebinde iki ana yaklaşımı ifade etmektedir. Bundan da iki temel bakış açısı ve düşünce tarzı ortaya çıkmaktadır. Sözlük olarak “ihya” diriltme, “tecdid” ise yenileme manasındadır. (tecdit, yani yenileme salt yineleme değildir)

Kimi çevreler İslam’ın geleneğinin her türlü meselenin çözümü konusunda yeterli olduğunu, gelmiş geçmiş bütün sorunların hallinin, bütün soruların cevabının bu geleneğin ve mirasın içinde bulunduğunu söylemektedir. Bunlara göre İslam’ın geleneği sadece ihya edilebilir. Yani daha iyi anlaşılmasına yönelik çalışmalar yapılabilir. Yoksa bu mirasa yeni şeyler eklemenin kesinlikle lüzumu yoktur. Böyle bir şeye teşebbüs etmek haddini aşmaktır. Kendi hevasına uymaktır.

İhyayı bu şekilde anlayanlar İslam’ın güçlü ve zengin geleneğini koruma refleksiyle hareket etmişlerdir. Onlara göre eğer bu konuda bir sınır belirlenmezse bu işin önü alınamaz. Haddini bilmez kimseler ortaya çıkarak İslam’ın ilmi ve fikri mirasına halel getirir. Saygısızlıkta bulunur. Ehil olmayan kişiler ahkâm kesmeye başlar.

Bu hassasiyetlerin tamamen yersiz olduğunu söylemek mümkün değildir. Gerçekten ortaya konulan bu koruma refleksi İslam’ın geleneğinin korunmasında ve haddini bilmezlerin ahkâm kesmesini önlemede bir rafineri vazifesi görmektedir. Ancak burada sorun bu duvarın kalın ve korunaklı olması değil belki kapısız olmasıdır. Usul ve esasına riayet ederek, haddini bilerek faraza İslami naslardan istinbat etme-çıkarım yapma ehliyet ve salahiyetine sahip kimseler de bundan ıstırap duymaktadır. Çünkü bunlar İslam’ın geleneğine katkı sunmak istedikleri halde bu sert duvara çarpmaktadırlar. Bu da tersinden İslam’ın geleneğinin ihyasını olumsuz yönde etkilemektedir. Burada yapılması gereken bu duvarlarda gedik açılması değil kapı açılmasıdır. Ne kadar zor ve katı olursa olsun sonuçta hak edenin içeri geçebileceği bir kapının olması gerekir. Ortada bir kapının olmasına müsaade edilmeyince bu sefer haklı olarak içeriye girmeye yönelik her teşebbüs ya gedik açma ya da duvarın üzerinde atlama teşebbüsü şeklinde algılanmaktadır. Evet, bu duvarda gediklerin açılmasına ve duvarın üstünden atlamaya hayır! Ama bir kapının olmasına evet…

Tecdid, yenilik manasındadır. Ama ilginçtir ataya da aynı kelimeden türeme “ced” denilmiştir. Bu da kelimenin zıt bir anlam içerdiğini ortaya koymaktadır. Yani aslında tecdid zıt manalar ihtiva eden bir kavramdır. Buna göre tecdid hem ecdada ciddiyetle sahip çıkmayı hem de yeniliğe açık olmayı ifade eder. Eğer tecdid, ecdadın-öncekilerin hayırlı mirasını reddetme üzerine bina edilirse bu tecdid değil, tecrib, yani deneme yanılma yoluyla bir şeyleri sıfırdan ortaya koyma teşebbüsü olur.

Müceddid; hem ceddine sahip çıkan hem de tecdid ile mirasa yeni şeyler kazandıran kimsedir. Bu nedenle tecdidin hem ihya hem de yenilik yönü söz konusudur. Cetlerinin hayırlı ve güzel miraslarını unutarak ve...
 
 

Bu haberler de ilginizi çekebilir