Bu yönelişin ardında, eğitim sistemindeki sürekli değişiklikler, üniversiteye girişteki eşitsizlikler ve yeni getirilen ücretli sınav tekrar hakkı gibi uygulamalar yer alıyor.
Son olarak uygulamaya konan “yeni bakalorya sistemi”, öğrencilerin sınavlarını yeniden almasına olanak tanırken, bu hakkın ücretli olması, maddi imkânları kısıtlı ailelerin çocuklarını dezavantajlı duruma düşürüyor. Eğitimde fırsat eşitliğini zedeleyen bu uygulamalar, birçok öğrenciyi alternatif eğitim yollarına yönlendiriyor.
Mısır’da üç ana teknik eğitim alanı bulunuyor: sanayi, ticaret ve tarım. Bu alanlarda üç veya beş yıllık programlarla eğitim veriliyor. 2022-2023 öğretim yılında teknik eğitimdeki öğrenci sayısı 2,25 milyona ulaştı. Bunların 1,05 milyonu sanayi, 925 bini ticaret, 269 bini ise tarım alanında eğitim alıyor.
Eğitim uzmanları, teknik eğitimin güçlendirilmesi ve itibarsızlaştırılmasına karşı politikaların geliştirilmesi gerektiğini vurguluyor. Prof. Dr. Muhammed Abdülaziz, devletin sanayi ve ticaret bakanlıklarıyla ortaklaşa yeni mesleki okul modelleri kurmasını öneriyor. Eğitim psikoloğu Dr. Asım Hicazi ise teknik eğitimin baskı altındaki öğrenciler için bir çıkış kapısı olabileceğini belirtiyor.