Güncel

Dünyanın en uzun ve en derin şehirlerarası su altı karayolu yapılıyor

Norveç, büyük şehirler arasındaki seyahat süresini kısaltmayı ve ülkenin batı kıyısı boyunca feribotsuz bir otoyol oluşturmayı amaçlayan dünyadaki en uzun ve en derin deniz altı karayolu tünelini inşa ediyor.

Abone Ol

27 kilometre (17 mil) uzunluğundaki tünelin adı Rogfast. Bu isim, bulunduğu bölgenin adı olan Rogaland ile “sabit bağlantı” anlamına gelen Norveççe bir kelimenin birleşiminden geliyor. Tünelin deniz seviyesinin altındaki en derin noktası 392 metre (1.286 feet) olacak.

İnşaat Ocak 2018’de başlamış ancak 2019 sonunda maliyet artışları nedeniyle durdurulmuş; mevcut sözleşmeler feshedilmiş ve proje yeniden yapılandırılmıştı. Çalışmalar 2021 sonlarında yeniden başladı ve tünelin 2033’te tamamlanması, maliyetinin ise yaklaşık 25 milyar Norveç kronu (2,4 milyar dolar) olması planlanıyor.

Skanska şirketinde proje yöneticisi Anne Brit Moen, “Tünel, Stavanger ve Haugesund bölgeleri arasında daha hızlı ve güvenilir bir bağlantı oluşturarak Norveç’in batı kıyısındaki ulaşımı önemli ölçüde iyileştirecek,” dedi.

Rogfast, mevcut feribot seferlerinin yerini alarak Norveç’in ikinci ve dördüncü büyük şehirleri olan Bergen ve Stavanger arasındaki seyahat süresini yaklaşık 40 dakika kısaltacak ve günlük işe gidiş gelişleri kolaylaştıracak.

Tünel, her biri iki şeritli iki ayrı tüpten oluşacak ve yalnızca karayolu trafiğine hizmet edecek. Ayrıca tünelde oldukça sıra dışı bir tasarım bulunacak: Yaklaşık tünelin ortasında, deniz seviyesinin 260 metre altında, Norveç’in en küçük belediyesi Kvitsøy adasına bağlantı sağlayan bir tünele yönlendiren çift yönlü bir dönel kavşak yer alacak.

Deniz altında bu kadar uzun bir tünel inşa etmek ciddi teknolojik zorluklar içeriyor. Modern tünellerde olduğu gibi Rogfast da zamanı kısaltmak için iki uçtan eş zamanlı olarak kazılıyor; hedef, iki ekibin ortada yalnızca 5 santimetre (1,97 inç) hata payıyla buluşması.

Bu hassasiyet, lazerler ve ileri seviye ölçüm cihazlarıyla sağlanıyor. Dönerek tarama yapan aynalı bir lazer, kazılan bölümün saniyede 2 milyon veri noktası toplayarak tünelin dijital bir ikizini oluşturuyor. Bu model, tasarım planlarıyla karşılaştırılarak olası sapmalar kontrol ediliyor.

Rogfast, Norveç’in Trondheim’dan Kristiansand’a uzanan 1.100 kilometrelik E39 sahil otoyolu yenileme projesinin bir parçası. Günümüzde yol üzerinde yedi feribot bulunuyor ve tüm güzergâh 21 saat sürüyor. Proje tamamlandığında feribotsuz hale gelecek ve yolculuk süresi yarıya inecek. Ancak bunun 2050’den önce tamamlanması beklenmiyor.

Tünelde hava kirliliğini azaltmak için boyuna havalandırma sistemi kullanılacak; bu, jet fanlarla hava akışı yaratan bir yöntem. Buna Kvitsøy’e kadar uzanan dikey havalandırma bacaları eşlik edecek

Ayrıca gerçek zamanlı olay algılama sistemi devreye girecek; arızaları, trafik sıkışıklığını anında bildirecek. Araçlar kamera ve radarlarla izlenecek.