Otomobil alım satımı artık yalnızca motor veya kasa tipiyle değerlendirilmediği bir döneme girdi. Kullanıcılar, artık aracın ikinci eldeki dayanıklılığını, satılabilirliğini ve servis altyapısını da hesaba katmak zorunda. 2025 yılı verilerine göre, bazı araçlar ikinci elde hızla değer kaybetmeye başladı. Bu kayıplar öyle belirgin ki; geçmiş yıllarda gözde olan modeller şimdi listelerin alt sıralarında. Özellikle bu modellerin tercih edenlerini şaşkınlığa uğrattığı ifade ediliyor.
Lüks araçlar da değerini koruyamıyor
Yüksek segmentte yer alan otomobillerin bile ikinci elde yüz güldürmediği bir tablo söz konusu. Alfa Romeo Giulia, Jaguar XE ve XF gibi araçlar; sınırlı servis noktaları ve yüksek bakım maliyetleriyle değerini hızla kaybediyor. BMW 7 Serisi ile Mercedes-Benz S Serisi gibi amiral gemileri de artık ikinci el pazarında istenen etkiyi yaratamıyor. Alış fiyatlarıyla ikinci el satış fiyatları arasındaki fark ciddi oranlara ulaşmış durumda.
Elektrikli modeller hızla eskiyor
Elektrikli araçlardaki teknolojik yenilikler, geçtiğimiz yıl üretilen modelleri bile hızla demode hâle getiriyor. Bu durum, sıfır alındığında oldukça pahalı olan birçok aracın değerini düşürüyor. BMW 5 Serisi Hybrid’in yüzde 19,9, Tesla Model S’in ise yüzde 17,2 oranında değer kaybı yaşaması bunu açıkça gösteriyor. Porsche Taycan da yüzde 15’in üzerinde değer kaybıyla bu grupta yer alıyor. Tüketici, artık “güncellik” arıyor.
Servis desteği olmayan markalar sınıfta kaldı
Türkiye pazarına hızlı giriş yapan Çinli otomobiller, ikinci elde aynı ivmeyi sürdüremedi. Chery Tiggo 7 / 8 ve MG 5 gibi modellerin değer kaybı; servis ağı eksikliği ve yedek parça zorluğuna bağlanıyor. Benzer şekilde Fransız Peugeot 508 ve Citroen C5 Aircross da fiyat/performans dengesiyle sınıfta kalıyor. SUV sınıfında Ford Explorer Hybrid, kompakt segmentte Hyundai Kona Electric ve Tesla Model Y gibi araçlar da değer kaybı listelerinde üst sıralarda yer buluyor.