Güncel

Boykot markası zam yaptığı Türkiye'de değil indirim yaptığı Çin'de battı!

Dünya çapında israil ile iş birliği nedeniyle boykot edilen ABD merkezli kahve zinciri Starbucks (SBUX.O), Çinli finans dergisi Caixin’in konuya dair haberine yaptığı yorumda, Çin operasyonlarının tamamını satmayı şu anda değerlendirmediğini açıkladı.

Abone Ol

Caixin’in Pazartesi günkü haberine göre, Starbucks bir düzineden fazla potansiyel alıcıyla ön görüşmeler yaptı. Haberde neyin satışta olduğu ise belirtilmedi. Bir şirket sözcüsü yaptığı açıklamada, “Starbucks’ın Çin operasyonlarının tamamını satmayı şu anda değerlendirmediğini doğrulayabilirim,” dedi.

Ancak konuyla ilgili bilgi sahibi üç kaynak, Starbucks’ın Mayıs ayında Çin operasyonlarının satışı için resmi süreci başlattığını ve ilgilenen alıcılardan geçen haftanın sonuna kadar bir dizi soruya yanıt vermelerini istediğini belirtti.

Seattle merkezli şirket, danışmanı Goldman Sachs aracılığıyla, ilgilenen alıcılara kurumsal kültürleri, yönetim tarzları, sürdürülebilirlik önlemleri, çalışanlara yaklaşımları, potansiyel anlaşma yapısı ve Starbucks Çin için iş planları hakkında sorular yöneltti.

Ancak iki kaynağa göre Starbucks henüz Çin operasyonlarında kontrol hissesi mi yoksa azınlık payı mı satacağına karar vermedi; ayrıca tedarik zinciri gibi bazı bölümleri elinde tutma ihtimali de değerlendiriliyor. Starbucks, satış sürecine ilişkin başka bir yorumda bulunmazken, Goldman Sachs da Reuters’ın yorum talebine yanıt vermedi.

Starbucks, 2023 yılında Şanghay yakınındaki Kunshan şehrinde yaklaşık 1.5 milyar yuan (209 milyon dolar) yatırım ile Coffee Innovation Park adını verdiği büyük bir kavurma tesisi açtı. 80.000 metrekarelik bu tesis, Starbucks Çin’in tüm mağazalarına ürün tedarik etme kapasitesine sahip.

Bir kaynağa göre, Starbucks’ın çağrısına 20’den fazla kurum yanıt verdi, bunlar arasında birçok özel sermaye şirketi de bulunuyor. İki kaynak, şirketin bir sonraki aşama için kısa listeyi belirlemesinin beklendiğini belirtti. Kaynaklardan biri, “Amaç herkesin kendi hikayesini özgürce anlatmasını sağlamak ve en iyi potansiyeli seçip ilerlemekti” dedi.

Reuters, Şubat ayında KKR & Co, FountainVest Partners ve PAG’ın Starbucks’ın Çin biriminden hisse satın almakla ilgilendiğini bildirmişti.

Satış süreci, Starbucks’ın son yıllarda pazar payını kaybetmesi ve Çinli rakiplerinin daha ucuz fiyatları nedeniyle tüketicilerin farklı markalara yönelmesi üzerine gündeme geldi. Özellikle hızla büyüyen Luckin ve Cotti Coffee, fincan başına ortalama 30 yuan (4.20 dolar) gibi Starbucks fiyatlarının artık “haklı gösterilmesini zorlaştırdığı” bir ortam oluşturdu.

Euromonitor International verilerine göre, Starbucks’ın Çin’deki pazar payı 2019’da %34 iken, 2024’te %14’e kadar geriledi.

Fiyat baskısı, Çin’deki büyük e-ticaret şirketlerinin yemek teslimatı ve “anında perakende” (bir saat içinde teslimat) hizmetlerini teşvik etmek amacıyla sunduğu tüketici teşvikleri nedeniyle daha da arttı.

Bu tür sübvansiyonlar ve kuponlar sayesinde kahve fiyatları daha da düştü; tüketiciler artık evlerine gelen bir fincan kahveye çoğu zaman 5 yuan’dan az ödüyor. Starbucks, bu ay başında Çin’de ilk kez fiyat indirimine giderek bazı kahve dışı soğuk içeceklerinin fiyatını ortalama 5 yuan düşürdü.