Milli Eğitim Bakanlığı, Dijital İkiz Atölyeleri Projesi Tanıtım Toplantısı'nı Kadıköy'de gerçekleştirdi.

Haydarpaşa Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi Konferans Salonu'nda gerçekleştirilen toplantıya; Cumhurbaşkanı Yardımcısı Cevdet Yılmaz, Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, İstanbul Valisi Davut Gül, öğretmenler, öğrenciler ve çok sayıda davetli katılımıyla gerçekleşti.

"Hikmetle ve ahlakla bağını korumak her zamankinden daha zor bir hale geldi"

Dijital İkiz Atölyeleri tanıtım toplantısında konuşan Milli Eğitim Bakanı Yusuf Tekin, "İçinde bulunduğumuz dönemde dijital teknolojiler, yapay zekâ ve otomasyon, üretimden gündelik hayata kadar pek çok alanı yeniden düzenliyor. Bilgiye erişimin bu kadar hızlandığı bir zeminde, bilginin hakikatle, hikmetle ve ahlakla bağını korumak her zamankinden daha zor bir hale geldi. Veri artık iktisadi dengeleri, siyasal süreçleri ve toplumsal ilişkileri etkileyen bir güç haline dönüştü. Bu şartlar altında gençlerimizin 'Ben kimim, neye emek veriyorum, bu emek aileme, ülkeme ve insanlığa nasıl bir karşılık üretiyor' sorularına dağılmadan, tutarlı cevaplar verebilmesi, vaktini, emeğini ve kabiliyetlerini sağlam bir zeminde konumlandırabilmesi, maarif anlayışımız açısından merkezî bir önemdedir." diye konuştu.

Meslek liselerine ilgi artıyor

Tekin, "Hepimizin malumu olduğu üzere mesleki ve teknik eğitim, bu anlattığım zeminde ülkemizin beşeri birikimini güçlendiren temel alanlardan bir tanesi. Almanya’da mesleki eğitimin ortaöğretim içindeki payı yaklaşık yüzde 47, İsviçre'de yüzde 61, Polonya'da yüzde 53 seviyesinde; Avrupa Birliği ortalaması yüzde 51, OECD ortalaması ise yüzde 44 civarında. Ülkemizde mesleki ve teknik eğitimin ortaöğretim içindeki payının bugün yüzde 40’lara yaklaşmış durumda. Bu yıl 2025- 2026 Eğitim öğretim yılında 9'uncu sınıflara yani mesleki teknik liselerimize ilk defa kayıt yaptıran öğrencilerimizin oranı yüzde 43 yani her geçen yıl sayı biraz daha yukarı çıkıyor." şeklinde konuştu.

"Öğrencilerimiz iş kazasına karşı sigorta kapsamına alındı"

Son 23 yılda atılan adımlarla meslek liselerinin tercih edilme oranlarının yeniden yüzde 40 seviyelerine taşıdıklarını kaydeden Tekin, konuşmasını şu şekilde sürdürdü:

"Mesleki eğitimi ayağa kaldırmış olsak da darbelerin insan zihinlerinde toplumlarda yarattığı travmanın etkisini ortadan kaldırmak o kadar da kolay değil. Sisteme güveni tazeleyen, meslek liselerinin itibarını onaran bir çerçeve kurgulamaya çaba sarf ettik. Buna rağmen mesleki eğitimi değersizleştiren, mesleki eğitim merkezlerimizi tartışırken emek veren çocuklarımızın hukukunu görmezden gelen her söz o çocukların alın terine karşı ağır bir haksızlık ve hadsizlik. Aynı zamanda Türkiye’nin üretim kapasitesine, toplumsal refahına ve kalkınma iddiasına karşı sergilenen ciddi bir basiretsizlik örneğidir. 2024-2025 eğitim öğretim yılı itibarıyla 3 bin 408 mesleki ve teknik ortaöğretim kurumunda 1 milyon 625 bin 673 öğrencimiz eğitim görüyor. Bu öğrenciler, mesleki ve teknik Anadolu liselerinde 56 alanda 119 dalda, mesleki eğitim merkezlerinde ise 39 alanda 193 dalda yollarına devam ediyor. Çıraklık eğitimi gençlerimizin hem iş gücü piyasasına hem de sosyal güvenlik sistemine dâhil olduğu güvenli bir zemine kavuştu. Öğrencilerimiz iş kazası ve meslek hastalıklarına karşı sigorta kapsamına alındı, fark derslerini tamamladıklarında meslek lisesi diplomasına ulaşabilecekleri bir yapıya kavuştu."

Dijital ikiz atölyeleri projesi 10 pilot okulda hayata geçirildi

Türkiye Yüzyılı'nda mesleki eğitim için çizdikleri istikameti "Mesleki ve Teknik Eğitim Politika Belgesi' ile somutlaştırdıklarını vurgulayan Tekin, son olarak şu ifadeleri kullandı:

"Herkesin bir mesleği olmalı yaklaşımıyla eğitim, istihdam ve üretimi baştan sona gözden geçirdik. Eğitim, istihdam, üretim hattını birlikte düşünerek daha esnek, daha erişilebilir ve sektörle daha iç içe bir yapı kurmaya gayret ediyoruz. Mesleki eğitim, toplumda 'mecbur kalınca gidilen yer' algısından uzaklaşıp bilerek ve isteyerek tercih edilen bir yola dönüyor. Dijital İkiz Atölyeleri Projesi'ni tam da bu ihtiyacın somut bir cevabı olarak kurguladık. 10 pilot okulumuzda hayata geçirdiğimiz dijital ikiz altyapısı sayesinde her bir makineyi, tezgâhı ve iş sürecini bire bir dijital ortama taşıyor, öğrencilerimize gerçek bir makinede yapabilecekleri bütün işlemleri, ortaya çıkabilecek bütün hata ihtimalleriyle birlikte tamamen güvenli bir zeminde tecrübe etme imkânı sunuyoruz. Klasik simülasyon programlarından farklı olarak dijital ikiz, tekil senaryoların ötesine geçerek sürecin bütün davranışını ve olasılıklarını gerçek zamanlı olarak görünür kılıyor. Böylece normal şartlarda 4 yıla yayılan mesleki beceri kazanımlarının, yoğunlaştırılmış bir programla 4-6 ay içinde pekiştirilebildiğini görüyoruz. Pilot uygulamalarda 'CNC, elektrik-elektronik ve motorlu araçlar' alanlarında öğrencilerimizin ilk bir haftada, klasik uygulama düzeninde 2-3 ayda ulaşılan beceri seviyesine erişebildiğini tespit ettik. Hata yapma endişesi azaldığı için uygulama iştahı belirgin biçimde artıyor, öğretmenlerimiz de sınıf içi uygulamayı çok daha etkin biçimde yönetebiliyor. Dijital ikiz atölyelerinin, üretim planlamasından bakım süreçlerine, ARGE çalışmalarından kalite kontrole kadar pek çok alanda işletmelerle ortak dil kurabilen güçlü bir ortak çalışma zemini haline gelmesini hedefliyoruz."

Kaynak: İLKHA