Allah Teala kainatı birlik, beraberlik ve düzen üzerine bina etmiştir. Yapıları, maddeleri, hacimleri, işlevleri ne kadar farklı olsa da kainattaki bütün unsurlar, Allah`ın emrine uyarak bir düzen içinde bir araya gelirler. Birlik ve beraberliğe dayalı bu sistemde, maddi hayata kaynaklık eden bir düzen oluştururlar.

Madde alemindeki bu ilahi sistem, bir bakıma insanlar arasında da olması istenen ilahi düzenin somut bir tesisidir.
İslami toplulukta ve çalışmalarda da esas olan; birlik, beraberlik içindeki kenetlenmedir. Allah Teala, dini için mücadele eden her dönem Müslümanlarının “Bünyan-ı Mersus” şeklinde yapılanmasını istemiştir. Müslüman fertlerin tuğla misali bir araya gelip kurşundan kenetlenerek bir bina oluşturmalarıdır ilahi murad. Bunun gerçekleştirilmesinin tek yolunun da cemaatleşme olduğu sıkı sıkı tembih edilmiş ve bu, Resulullah (sav) pratiğinde ortaya konulmuştur.

Cemaatleşme; tuğlaların yapı ustalarının elinde binaya dönüşmesidir. Dağınık fertler ustaların eliyle temel esaslar üzerinde binaya dönüşmezse tuğla olarak kalır, bir eser oluşturmazlar. Bir değer de ifade etmezler.

Ayrıca aralarında birleştirici, kenetleyici harcı olmayan tuğlalar da her ne kadar üstüste ve yan yana konulmuş olsalar dahi, bir yığından öteye geçemezler. İçinde barınılıp, korunulamayan ve hayatın yaşandığı bir binaya dönüşemeyen yığınlar…
Bazı sohbetlerde her bir Müslüman ferdi bir harfe benzetir ve şu örneği veririm. Harfler ancak birer sestirler ve her ne kadar ünlü olsalar da tek başlarına bir sesten öteye geçmez ve bir mana da ifade etmezler. “a,e,ı,i…” birer ünlüdür fakat mana ve değeri sesten ibaret olan birer ünlü. Ancak bir katibin elinde ve bir düzen içinde bir araya gelen ünlü ve ünsüz harfler, anlam kazanır. Bir araya gelen harfler manalı birer kelimeye dönüşür. Kelimeler cümlelere, cümleler paragraflara, paragraflar da kitaba, esere dönüşür.

Harfler birleşip bu manayı kazanırken, belirli bir düzen, kural ve kaide içinde bir araya gelmek zorundadır. Ünlü ve ünsüz harfler bir manaya göre sıralanırken, büyük ve küçük harflere ise bir kurala göre yer verilir. Her harfin yeri, onun manası olduğu kadar, onun haddidir de. Ve her harf katibinin tayin ettiği yerini ve haddini bilir; değer ve anlam kazanmak, tam bir fayda vermek için de bunu bilmelidir. Kendine yer ve konum tayin etmemelidir. Yoksa düzen ve mana alt üst olur.
Kardeşlik, fedakarlık, ihlas, samimiyet, itaat, istişare vs etrafında cem` olup, cemaatleşmekte büyük bir güç ve bereket vardır. Hz. Adem`den günümüze kadar Allah Teala gönderdiği her peygamber ve kitap ile insanların din üzerinde birlik olmalarını ve ayrılığa düşüp, dağılmamalarını emretmiştir.

“Nuh`a emrettiği kulluk sistemi olan dini, sana gönderdiğini ve ayrıca İbrahim`e, Musa`ya ve İsa`ya emrettiğimizi sizin için bir kanun yaptı. Bu dini egemen kılın ve sakın onda ayrılığa düşmeyin…” (Şura:13)

Bazen düşünüyorum da “geçmişte ilmi ve kültürel olarak çok ileri seviyede olmasak da kısa zamanda çok başarılı neticeler veren çalışmalarımızın bereketinin sebebi ne idi” diye. Cemaatleşme içindeki kardeşlik, ihlas, samimiyet, fedakarlık, birlik, beraberlik ve itaatten başka bir şey göremiyorum. Keramet ve bereket bunlardaydı ve halen bunlardadır. Üstad Bediüzzaman da asıl kerametin ihlasta, samimiyette, kardeşlikte olduğunu vurgular. Allah Teala Medrese-i Yusufiyeler üzerinden eksiğimiz olan ilim ve kültürlerimizi de bir nevi tamamladı. Fakat dikkat edip asıl kerametlerimizi korumazsak büyük tehlike bundan sonra başlar. İlim her zaman birleştirici değil, bazen dağıtıcı da oluyor benliğe bürünmüş nefislerin elinde.

“…Kendilerine kitap verilenler, ancak kendilerine ilim geldikten sonra aralarındaki hasetten dolayı ayrılığa düştüler…”
(Al-i İmran:19)

Görüş ayrılıkları olabilir. Bu peygamber döneminde de yaşandı. Fakat görüşler cemaatleşmede, birlik, beraberlikte eridi ve erimeli. Çünkü esas olan Müslümanların birliğidir ve bunun her halükarda korunması gerekir. Resulullah bir hadisinde; “Kur`an okurken tartışırsanız, okumayı kesip kalkın” derken zannedersem birliğe vurgu yapıyor ve birliğe zarar verecek şeylerden uzak durulmasını istiyor.

Asıl keramet etrafında cem` kalıp mana ve bereket bulma duası ile…