Abdulkadir Turan / Doğruhaber / Rehberlik
İnsana ancak yaptığının karşılığı vardır. Başarının en önemli koşulu çalışmaktır. Çalışmak, başarının sahasına girmektir. Çalışmak, başarı sahnesinde yerini almaktır. Sahada, sahnede yerini almayanın kötü veya iyi oyunundan söz edilemeyeceği gibi, çalışmayanın başarı niteliğinden de söz edilemez.
Planlı veya plansız, tek başına veya grup halinde, çalışan her öğrenci bir ölçüde başarılı olur. Planlı çalışan daha az yorulur; daha çok başarılı olur. Tek başına çalışanın bilgisi sınırlı kalır, birlikte çalışanın bilgisi bereketlenir.
Çalışmak, çok yönlü bir etkinliktir; bir yandan özümsemeyi, diğer yandan aktarmayı, paylaşmayı gerektirir.
Bilgiyi özümsemek, bilgi üzerine yoğunlaşmakla mümkündür. Ders, kesinlikle derste öğrenilir. Ancak tek başına ders üzerine düşünmeden, dersle baş başa kalmadan bilgiler özümsenmez, hafızada kendisine ait bir yer edinmez. Kısa bir süre bile olsa her öğrenci, bilgisiyle baş başa kalmalı, bilginin zorluklarını yalnız aşmayı öğrenmelidir.
Bilgi, kendisi ile baş başa kalanı, kendisi uğruna yalnız kalmayı göze alanı, kendisi üzerine düşüneni, kendisine değer vereni sever. Onun hafızasında yer edinir, ona zorlukları aşmanın yolunu gösterir.
Bilgi, kendisine değer vermeyeni kendisi ile baş başa kalmayı sevmez; onun hafıza mahallesine yerleşmez, ara sıra o mahalleye uğrasa da orada kalmaktan hoşlanmaz.
Bilgi ile baş başa kalmayanlar, bilgilerini pekiştirmek ve geliştirmek için yalnızlığı göze almayanlar, bilgi taşıyıcısı olamazlar. Onların bilgileri iş görmeyecek kadar yüzeyseldir, yarına kalmayacak kadar geçicidir. Bununla birlikte “Her şey paylaşıldıkça azalır; bilgi paylaşıldıkça çoğalır” gerçeği de vardır. Bilgiyi özümseyip pekiştirmek için yalnız başına kalmak ne kadar önemliyse, bilgiyi geliştirmek için paylaşmak o ölçüde önemlidir. Bilgi paylaşımı iki şekilde olur: 1. Sınıfta ders anlatarak, 2. Grup çalışması yaparak.
Sınıfta ders anlatmak, öğretmenin ders işleyiş tekniğine bağlıdır, her zaman mümkün olmayabilir; grup çalışması yapmak ise bizim elimizdedir.
Ders çalışma grubu en az iki kişi ile olur ve beş kişiyi geçmemesi tercih edilir. Grup çalışmasının faydalı olması, grup planının olmasına bağlıdır. Plansız programsız bir grup çalışması zaman hırsızlığına dönüşür, zarar verir.
Grup çalışması,
- Mümkün oldukça tek taraflı olmamalı; başarı durumu zayıf öğrenci de kendisinden daha başarılı arkadaşlarına ders anlatmalıdır. Anlatmak anlatanı dinlemek dinleyeni geliştirir. Bu etkinlikte her iki tarafın da yorum gücü artar, bilgisi pratikleşir. Başarısız bile olsa bir arkadaşından ders dinlemek, başarı için büyük bir imkândır.
- Grup, birbirini sınıfta dersi dinlemeye ve yeteri kadar tek başına çalışmaya teşvik etmeli, grup çalışması asla sınıftaki dersin yerini tutamaz, tek başına elde edilecek bir özümseme düzeyini de sağlayamaz. Grup çalışması, bir destek çalışmasıdır. Böyle kaldıkça iş görür.
- Grup çalışması bir yardımlaşma ortamı oluşturmalıdır. Gruptakiler hem kendi aralarında, hem kendileri ile yarışmalıdır. Ancak yarışmak didişmeyi gerektirmez.
Netice olarak başarı için esas olan çalışmaktır, planlı çalışmaktır. Çalışma çok yönlüdür; pekiştirme ve geliştirmeyi gerektirir. Bu doğrultuda hem yalnız hem de grup halinde çalışmak faydalıdır.
Allah (CC) yardımcınız olsun.