Atatürk Havalimanı’nda Tataristan Havayolları’na ait Tupolev 154 tipi yolcu uçağına çarpan TGS(Turkish Ground Servise)şirketine ait bagaj taşıma traktörü az daha faciaya yol açıyordu.Yolcu uçağının sol kanadı hasar görürken çarpmayla birlikte yakıt aprona boşalmaya başladı. Aprona akan tonlarca yakıt için itfaiye alarma geçti. İki itfaiye aracı yakıtın üzerine köpük sıkarak müdahale etti.Atatürk Havalimanı’nda iniş ve kalkış yapacak uçaklar alternatif taksi yollarına yönlendirildi.Tehlikenin yaşandığı 221 numaralı körüğün karşısında da VİP Salonu bulunuyordu.Akan tonlarca yakıtın diğer uçakların altına kadar ilerlediği görüldü.
80 yolcuyla İstanbul’a gelen ve saat 11.00’da 100 yolcusuyla Tataristan’ın başkenti Kazan’a uçması planlanan Tupolev 154 tipi uçağın sol kanadında yaklaşık 5 ton yakıt bulunuyordu. Tataristan Hava Yolları görevlisi olayla ilgili olarak,"Bagaj aracı yanlış manevra yaptı ve uçağın kanadına çarptı ve bunun sonucunda yakıt akmaya başladı.Alev alabileceği için çok tehlikeli bir durum oluştu.Yirmi dakika önce meydana geldi.İtfaiye gelip köpük sıkmaya başladı.Bu traktörü kullanan sürücü hatalıydı."dedi.
`ANINDA MÜDAHALE ETTİK`
DHMİ Atatürk Havalimanı Başmüdürü Celal Özuğur’da DHMİ’ye ait itfaiye araçlarının hemen müdahalede bulunduklarını söylerken sıcak hava yüzünden buharlaşan yakıtın tehlike oluşturmaması için köpükle yakıtın üstünün örtüldüğünü söyledi.Özuğur,Atatürk Havalimanı’nda iniş ve kalkışlarda sorun olmadığını ve hava trafiğinde aksama yaşanmadığını söylerken,"Kerosen hemen tutuşmaz fakat hava sıcak. Soğutma yaptık ve köpükle üstünü örtük.Buharlaşmadan dolayı bir tehlike yaşanmaması için bu müdahaleyi yaptık.Şimdi apronun bu bölgesini açmak için yıkama yapıyoruz.DHMİ olarak anında müdahale ettik."dedi.
Kaza sonrası uçak seferden çekilirken bakım için hangara alındı. Yaşanan kazadan dolayı yer hizmetleri veren TGS şirketine de ceza kesileceği öğrenildi. Bu arada Tupolev 154’lerin Airbus ve Boeing uçaklarına göre kanatlarının yere daha yakın olduğunu söyleyen havacılık uzmanları sürücünün bundan dolayı hata yapmış olabileceğini belirttiler.
TEK BOŞLUK KANADIN ALTI
Kaza ile ilgili TGS’den yapılan yazılı açıklamada şöyle denildi:
"28.07.2011 günü İstanbul Atatürk Havalimanı’nda Tataristan Hava Yolları’na ait RA 85799 kuyruk tescil numaralı uçağın kanadına bagaj aracımız hasar vermiştir. Kanat ucundan bir parçanın kopmasıyla yakıt sızıntısı meydana gelmiş, kanat altına konulan plastik deponun ve itfaiyenin de yardımıyla sızıntının yayılması engellenmiştir. Atatürk Havalimanı’nın Kargo bölümüne yakın 220 ve 221 numaralı körük altında yaşanan yoğunluktan dolayı boşaltma yapacağı uçağın yanına yanaşamayan aracın operatörü, gördüğü tek boşluk olan kanat altından geçmek isterken olay meydana gelmiştir"
UÇAK YAKITI KEROSEN NEDİR?
Benzinden daha zor alev alır ama benzinden daha fazla da ısı verir. Parlama derecesi 40`dır. Bu derecenin altında herhangi bir ateş temasında yanmaz. Bu özelliği sayesinde Uçak Yakıtı olarak da kullanılmasının asıl nedeni herhangi bir kaza/kırım anında yangın çıkartma riskini minimize etmesidir. Kerosen yakıtı havacılık alanında JET-A1 yakıtı olarak da bilinir. Buharı havadan ağır olup zeminde yayılır ve uzaktan ateş alması mümkündür. Yangınlarında köpük, KKT, CO2, Kum veya Toprak kullanılır.
DHA