Yağışlı havalarda ve gizli buzlanma esnasında uyulması gereken kuralları ve sürücülerin dikkatli olması gerektiğini vurgulayan Karayolu Trafik ve Yol Güvenliği Derneği Başkanı Vedat Şahin, yağışlı ve gizli buzlanma zamanlarında araç kullanırken her zaman hazırlıklı olunması gerektiğinin altını çizdi.
Yol Güvenliği Uzmanı Vedat Şahin, araç sahiplerinin ve yayaların kış ayında, yağışlı havalarda dikkatli olunması gereken konular hakkında önemli bilgiler aktardı.
Şahin, "Kış şartlarında araç kullanımını 3 başlık altında incelemekte fayda var. Yola çıkmadan önce yapılması gerekenler. Araç kullanırken yapılması gerekenler. Herhangi bir durumda araç eğer kayarsa kaymaya başladığı sırada yapılması gerekenler. Öncelikli olarak kışın mümkün olduğunca yola çıkmamak lazım. Eğer bir zaruret yoksa kış şartlarında yola çıkmamak lazım. Geceleri zaruret yoksa gece şartlarında yola çıkmamak lazım. Ama bir zaruret doğmuş ve çıkmışsak da tedbirli olmak lazım. Kışa girerken kış hazırlığımızı yapmamız lazım her an. Çünkü yola çıkabiliriz. Bunun için kış bakımını sanayide veya kendimiz kendi şartlarımıza yapabiliriz, yapmamız lazım. Kış lastikleri kullanmamız lazım. Kış lastiği olmadan yola çıkmak her zaman tehlikelidir. O nedenle araçlarımızın lastiklerini değiştirmemiz lazım. 7 derecenin altına düştükten sonra artık kış lastiği kullanmamız lazım. Kışın silecekleri iyi çalışması lazım. Silecek lastikleri eğer eski ise silecek lastiklerini yenilememiz lazım. Araçlarımızın fren, far gibi ayarları her zaman hazır bulunması lazım. Eğer kar yağmış ise ve bu yerleri örtmüş ise karı güzelce temizleyip aracımızın görünür olmasını ve ışıkların görünür olmasını sağlamamız lazım." dedi.
"Ani hareketlerden kaçınmamız lazım"
Yol Güvenliği Uzmanı Vedat Şahin
Konuşmanın devamında Şahin, "Yola çıktığımızda ne yapmamız lazım? Sakinliğinizi korumamız lazım. Telaş ve heyecan olmaması lazım. Kalkarken araç, giderken düşük viteste gitmemiz lazım. Takip mesafesini her zamankine göre iki katına çıkarmamız lazım. Çünkü kış şartlarında kaydığı zaman aracın durması daha uzun mesafe alır. Takip mesafesini en az iki katına çıkarmamız lazım. Eğer rampa aşağıya iniyor isek yani hafif rampa varsa veya rampa aşağı iniyor isek öncesinden hızımızı iyice düşürmemiz, birinci vitese almamız, eğer rampa bayağı dik ise hafifçe el frenini çekip el freni çekili olarak aracımızı aşağıya doğru bırakmamız lazım. Ama hareket halindeyken asla ani hareketler yapmamamız lazım. Ani hareketlerden kaçınmamız lazım. Ani frene basmak, gazı fazla vermek her zaman için kaymaya neden olur, kazaya neden olur. Bunlara dikkat etmemiz gerekiyor. Kalkışta fazla gaz vererek patinajdan kaçınmamız lazım. Onun için de genel bir kural vardır, ikinci viteste eğer düz yolda iseniz ikinci viteste kalkmak avantajdır. Yine rampaya yukarı çıkıyorsanız bunu ikinci viteste çıkmakta fayda var. Tabi rampada araçlardan bir tanesi kaysa ve yahut da durmuş olsa bütün araçları etkiler. O nedenle kalabalık yollara mümkün olduğunca girmemek lazım. Daha sakin yollardan gitmek lazım." ifadelerine yer verdi.
"Eğer araç kaymaya başlamış ise ne gaza ne frene dokunmamak lazım"
Yağışlı ve don esnasında araçların kayma durumunda yapılması gerekenler konusunda uyarılarda bulunan Şahin, şu şekilde devam etti:
"Bütün bu tedbirlere rağmen araç kaymaya başladı. Böyle bir durumda ne yapmamız lazım? Eğer araç kaymaya başlamış ise ne gaza ne frene dokunmamak lazım. Gazdan ve frenden ayaklarımızı çekeceğiz. Direksiyonu 9-15 vaziyetinde sağlamca tutacağız. Çünkü bir çarpma anında hava yastıkları patladığı takdirde eğer elimiz 9-15 modunda değil de kolumuza falan denk gelirse hava yastığı kolumuzu kırabilir. O nedenle mutlaka 9-15 modunda ve sağlamca tutmamız lazım. Eğer bir yere çarpma ihtimali varsa, sağa veya sola kaymış ise ve o tarafa doğru kaymaya başlamışsa eğer yavaş yavaş giderken kayma istikametinde, direksiyonu kayma istikametinde çevirmemiz lazım. Ama artık buna rağmen her şeye rağmen kaydı gidiyor. Yani çarpacak bu belli. Son bir hamle olarak belki kurtarabiliriz umuduyla kayma yönüne tamamen çevirip spin atmasını sağlamak lazım. Belki kurtulur umuduyla. Ama tabi ki tamamen kontrolden çıktıysa yapacak bir şey yok. Mutlaka gidip çarpacaktır."
Gizli buzlanma esnasında yapılması gerekenler
Son olarak Şahin, "Don olayları çok daha tehlikeli. Özellikle gizli buzlanma olayı çok önemli. Sürekli kullandığımız yollarda nerelerin gizli buzlanma olduğunu bilebiliriz ve oralarda mutlaka daha tedbirli olmamız lazım, daha yavaş olmamız lazım, dikkatli olmamız lazım. Ama bilmediğimiz bir yere giderken, özellikle şehirlerarası yollarda giderken hızımızı asla yükseltmemiz yapmamız lazım. Belli bir hızla sakin bir vaziyette gitmemiz lazım. Kuzeye bakan yerlerde, dağın kuzeye bakan taraflarında bu gizli buzlanma her zaman olabilir. Oralara girerken; buzlanma olduğu yere girerken yavaşlamış olarak girmek lazım. Girdikten sonra yapacak çok fazla bir şey yok. Ayağınızı öyle bir yere girdikten sonra frenden ve gazdan çekip direksiyonu sımsıkı tutup orayı o şekilde o haliyle atlatmamız lazım. Atlattıktan sonra zaten normal yola geçtikten sonra istediğiniz gibi davranabilirsiniz. Şehir içinde de birçok yerlerde zaten sinyalizasyon şebekelerinde gizli buzlanma var diye sizi uyarıyor. Gizli buzlanma var diye uyarı aldığımız yerlerde hızımızı minimum seviyeye düşürmemiz lazım. Takip mesafesi gerçekten çok önemli. Vatandaşlarımızın buna dikkat etmesi, acele etmemek lazım. Kış günlerinde daha rahat olması lazım. Acele etmemek gerekir. Araç sollama için; uygun mesafeyi mutlaka dikkate almak lazım. Mümkünse de sollamak lazım. Herkes kendi şeridinde. Uygun bir aralıkla gitmelerinde fayda var." şeklinde konuştu. (İLKHA)