Bitlis Eren Üniversitesi Rahva Yerleşkesi Merkezi Konferans Salonu'nda düzenlenen kongre, İstiklal Marşı'nın okunmasıyla başladı.
İki gün boyunca devam edecek kongrede, farklı üniversitelerden akademisyen ve bilim insanları sunumlar yapacak. Kongrenin son gününde ise, katılımcılar merkez ve ilçelerdeki tarihi mekanları gezecek.
Kongrenin selamlama konuşmasını yapan Eren Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Yusuf Sancak, kongrenin hazırlamasında emeği geçen ve katılım sağlayan herkese teşekkür etti.
İşgal rejiminin Filistin'de gerçekleştirdiği soykırımı kınayarak konuşmasına başlayan Bitlis Valisi Erol Karaömeroğlu, gerçekleştirilen katliamdan dolayı üzgün o0ldukalrını söyledi.
Karaömeroğlu, "Varlık âleminin baş aktörü olarak yaratılan insan; iyiyi-kötüyü, doğruyu-yanlışı, güzeli-çirkini anlayabilme kabiliyetine haiz, bilgi ve sorumluluk sahibi bir varlıktır. Hazreti, Adem’den beri gelen bütün vahiylerin ve Peygamberlerin temel gayelerinden biri de insanı, kendisi, Rabbi, çevresi, yaratılış gayesi gibi konularda doğru bilgi sahibi yapmaktır." dedi.
Bilimin önemine vurgu yapan Karaömeroğlu, "Ülkemizin de içinde olduğu İslam alemi, insanlığın kadim birikimiyle yüzleşmekten çekinmemiş ve Roma, Fars, Hint vb. ilim havzalarıyla karşılaşmaktan kaçınmamışlardır. Büyük bir özgüven ve hakikat bilinciyle diğer kültürlerin meydan okumalarının üstesinden gelmeyi başarmışlardır. Tüm bunların ana kaynağı insandır ve insanın eğitimidir. Kalifiye insan kaynağının yetiştirilmesinde de en önemli kurum üniversitedir. Her alanda gösterilecek ihmal veya yapılacak hata, bir ülkenin belirli bir zamanının ve kaynağının heba olmasına neden olur. Bugün tarihin en zor dönemlerinden birini yaşayan İslam dünyası için önemli ve öncelikli mesele, son iki asırdır yaşanan bu değişimler içinde bütün boyutlarıyla bilgi ve ilim dünyası ile kurduğu iletişim ve etkileşimin şekli, metodu ve niteliği hususunda ciddi ve kapsamlı bir tefekkür, muhasebe ve öz eleştiri yapma ihtiyacıdır. Bilgi ve teknolojinin de etkisiyle bireysel ve toplumsal anlamda ilgi, algı ve olguların çok hızlı değiştiği günümüzde; eğitim meselemizi amaç, muhteva ve işlevsellik yönüyle, sosyal ve küresel gerçeklikler göz ardı edilmeden, çok boyutlu olarak, kapsamlı, disiplinli ve uzun vadeli çalışmalarla, kendimizle yüzleşmekten çekinmeden ele almak ve müzakere etmek zorundayız." ifadelerini kullandı.
İslam kültürü ve Kur'an-ı Kerim, insanları sürekli kâinattı okumaya ve yorumlamaya sevk ettiğinin altını çizen Bitlis Eren Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Necmettin Elmastaş, aklını kullanan toplumlar için yaratılışta önemli ibretlerin olduğunu söyledi.
Elmastaş, "Kâinatın var oluşu insanlık için her zaman merak konusu olmuş, çeşitli kültür ve inanç sistemlerinde farklı yorumlara neden olmuştur. İslam kültüründe de yaratılışın temeli ve evrenin işleyişi Kur'an'da detaylı bir şekilde ifade edilmektedir. Kur'an-ı Kerim'in Bakara Süresinin 164'üncü ayetinde göklerin, yerin ve tüm canlıların Allah tarafından yaratıldığından bahseder. Bu yaratılışın aklını kullanan bir toplum için önemli ibretler içerdiğini vurgular. Yine diğer bir ayette göğün nasıl yükseltildiğine, dağların nasıl dikildiğine, yeryüzünün nasıl yayıldığına dikkatleri çekmektedir. Dolayısıyla İslam kültürü, Kur'an-ı Kerim, aslında insanları sürekli kâinattı okumaya ve yorumlamaya sevk ediyor. İlk insandan bugüne kadar insan, etrafındaki varlıkları her zaman merak etmiştir. Bugünde aynı merak aslında devam ediyor. Dolayısıyla bu kongrenin yaratılış ve kâinatın derin sırlarını anlamamızda yeni kapılar açacağını umuyorum." diye konuştu.
Iğdır Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Mehmet Hakkı Alma da Filistin'de yaşanan katliamı kınayarak, bir sunum yaptı.
Konuşmaların ardından, Prof. Dr. Ömer İrfan Küfrevioğlu'nun moderatorlüğünde gerçekleştirilen birinci oturumda; Prof. Dr. Kazım Uysal, "İnsanın kökeni ve göreviyle ilgili bilim adına yapılan vahim hata, İslam aleminin bu hatayı telafi edememesinin temel nedeni ve acı sonuçları", Prof. Dr. Adem Tatlı'nın "İlk insan Hazreti Adem insanların atasıdır" temasıyla birer sunum yaptılar. (İLKHA)