MEHMET TAHİR ÖZSOY / DOĞRUHABER  - Türkiye ekonomisinin bir kara deliği de Yediemin otoparkları. Bu otoparklarda yıllarca bekleyen ve çürümeye terk edilen on binlerce araç var. Borcu nedeniyle aracı haciz olan, yanlış park ya da kaza sonrası hasar gören araçlar yediemin otoparklarına çekilerek çürümeye bırakılıyor. Otoparklara çekilen araçlar adeta istifleniyor ve burada bekleyen araçların da değeri düşüyor. İcra ile satışa sunulan araçlar bu otoparklara geliyor, hem mal sahibi zarar ediyor hem ülke ekonomisi zarar ediyor. Gelen araçlar satılmıyor ve çoğu burada çürüyor. Otopark depolarında çekili motosikletlerin çoğu tescilsiz, ruhsatsız, plakasız ve eksik evraktan yakalanıyor. Bundan dolayı da sahiplenilmiyor. Motosikletlerin depolarda ve otoparklarda belli bir bekleme süresi var; sürenin tamamlanmasının ardından Milli Emlak Müdürlüğü tarafından satılması ya da hurdaya ayrılması gerekiyor ama satış olmayınca depolar ve otoparklar dolup taşıyor…

İŞİN BİR BAŞKA BOYUTU DA UYANIK GEÇİNENLER…

Araçlarının icra nedeniyle yakalama hacizli olduğunu bilen kişiler, araçların motor ve iç konsol gibi değerli parçalarını söküyorlar ve aracın kasasını bir araziye bırakıp polisi arayarak ihbar ediyorlar. Polis aracı kontrol ettiğinde yakalamalı hacizli olduğunu tespit ediyor ve otoparka çektiriyor. Aracını bu şekilde parçalayan kişi, kasasını ilerde açılan ihalede tekrar ucuza alarak söktüğü parçaları yerine takıyor. Tabii bu araçlar genelde lüks araçlar oluyor. İşin ilginç yanı bu olay için sanayilerde adeta bir sektör oluşmuş durumda…

DENİZ: “BİR FORMÜL BULUNARAK EKONOMİYE KAZANDIRILMASI GEREKİR”

Konuyla ilgili Tüketici Birliği Federasyonu Genel Başkanı Mehmet Bülent Deniz gazetemize şu değerlendirmelerde bulundu: “İcra dosyalarındaki patlama, vatandaşın ödeme yeteneğinin azalması hacizli taşınmazların ve otomobil gibi malların sayısını arttırdı. Yediemin depoları, otoparkları aylardır atıl bekleyen mallar ile dolmuş durumda. Özellikle Yediemin otoparklarına haciz nedeniyle icra daireleri tarafından bırakılan ya da trafik ihlâli nedeniyle halk arasındaki tabirle bağlanıp bırakılan araçlar icra dosyası borcu ödenmediği veya trafikten  alıkonulma ihlâli giderilmediği için sahipleri tarafından teslim alınmıyor. Öte yandan adli Yediemin otopark ücretleri de çok yüksek olduğundan vatandaş borcunu ödese bile otopark parası kimi zaman motosikletin veya otomobilin fiyatına göre fahiş olduğundan bu araçlar ekonomik değerini kaybetmeye terkediliyor. Şu anda özellikle ulaşım araçları sektöründeki olumsuz koşullarda ekonomik değer oluşturan bu araçların bir formül bulunarak ekonomiye kazandırılması gerekir. Yedieminlik ücretlerinde makul seviyeleri uygulanması, belli bir süre sonunda değeri örnek olarak.... TL’den fazla olan araçların icra satışının yapılmaması ve benzeri durumlarda aracın borçluya tesliminde ilişkin ara çözümler üzerinde düşünülebilir.”

ÇÖZÜM OLURSA İKİNCİ EL ARAÇ PİYASASINDA DA FİYATLAR DÜŞER

Yediemin otopark işletmecileri ise; yıllarca süren bürokratik engeller nedeniyle satışları bir türlü yapılamayan araçların ekonomik olarak değer kaybettiklerini, bir an evvel satılmaları hâlinde, ikinci el araç piyasasında da fiyatların düşeceğini, piyasa hareketliğinden dolayı birikimlerin ekonomiye kazandırılacağını kaydediyorlar. Ayrıca, tamir, bakım ve yedek parça gibi ihtiyaçlar sebebiyle de oto sanayi sektörü canlanacağının belirtiyorlar.

İKİNCİ EL ARAÇ FİYATLARI NEREDEYSE SIFIR ARAÇ FİYATLARINI GEÇMİŞTİ

Özellikle pandemi ve çip krizi nedeniyle çıkmaza giren dünya otomotiv sanayisinin Türkiye’de araç satış piyasasına yansımaları sarsıcı olmuş ve ikinci el araç fiyatları neredeyse sıfır araç fiyatlarını geçmişti. Bir yanda otoparklarda çürüyen on binlerce araç,  diğer yanda araç arzının azlığı nedeniyle enflasyona da olumsuz etkileri olan fahiş araç fiyatları… Ekonomi yönetiminin şimdilik yerli ve milli üretimimiz olmadığı için döviz karşılığı alınan ve çürümeye terk edilen on binlerce araç için bir an evvel bir formül bulup ülke ekonomisine kazandırması gerekiyor.