Doğu Anadolu başta olmak üzere yüksek rakımlı bölgelerde başlayan gizli buzlanma vakaları, soğuk ve yağışlı havayla beraber tehlike oranı katlanarak artıyor.

Diyarbakır'ın kırsal kesimlerde başlayan gizli buzlanma, kent merkezinde özellikle günün sabah saatlerinde sık sık karşılaşılan sisli hava ulaşımı olumsuz etkiliyor. Yağışlı ve sisli havalarda sürücülerin dikkat etmesi gereken hususlarda önemli tavsiyelerde bulunan Uzman Sürücü Cihan Akyüz, doğru bilinen bazı yanlışlara da dikkat çekti.

Uzman Sürücü Cihan Akyüz

İçerisinde bulunduğumuz mevsim itibariyle özellikle Doğu Anadolu Bölgesi ve birçok ilimizde kar ve dolu yağışlarının görüldüğünü belirten Akyüz, "Bu yönde İçişleri Bakanlığının belirttiği kış lastikleri değiştirme tarihleri itibariyle şu anda tüm ticari araçların kış lastiklerini takmış olması gerekiyor. Bizlerde sadece ticari değil mümkün mertebe özel araçlarımıza da kış lastiklerini takmayı öneriyoruz. Çünkü kış aylarında kazaların olmasının en önemli sebeplerden biri kış lastiklerini olmayışıdır. Araçlarımıza kış lastiklerimizi takarsak meydana gelebilecek kazaların önüne geçebiliriz." dedi.

Gizli buzlanmalara dikkat!

Kış mevsimi başlangıcında araçların tüm bakımının yapılmasını tavsiye eden Akyüz, "Özelikle aracın donmasını engelleyen antifrizi ilave etmeli, yağ bakımlarını yapmalı, aracımızın lastik basıncına dikkat etmeliyiz. Herkes tarafından doğru olarak bilinen bir yanlış daha var. O da kar yağışı olduğu zamanlarda herkes lastik basınçlarını düşürmesidir. Oysa tam tersine yükseltmemiz lazım. Lastiğin basıncı düşük olduğu zaman yere daha çok baskı uyguladığından badanaj yapar, sert olursa hızlı bir şekilde lastik dişleri tuttuğu için badanaj yapma engellenmiş olur. Yani lastik basıncının yüksek olması az olmasından daha iyidir." ifadelerini kullandı.

Trafik işaret ve işaretçilerine dikkat edilmesi gerektiğini hatırlatan Akyüz, özellikle uzun yollara çıkan tır ve otobüs şoförleri daha da dikkat etmesi gerektiğinin altını çizdi.

Akyüz, "Gizli buzlanma dediğimiz şey, yola baktığımızda kar yok ama eksi derecelerde havanın soğuk olmasından nem ya da kırağın su damlacıklarından buzlanmanın oluşmasıdır. Şoför bunu hemen fark edemediğinden gizli buzlanma noktasına geldiğinde fren tutmaz ve büyük kazalara sebebiyet verir. Yağmurlu, karlı ya da sisli havalarda hızımıza, aramızdaki mesafeye dikkat etmemiz lazım. 2 araç arasındaki hız mesafesi çok önemlidir. Diyelim ki 100 kilometre hızla giden araçla öndeki aracın arasındaki mesafe en az 50 metre olmalıdır. Bu, olabilecek herhangi bir kaza veya tehlikede arabayı durdurabilmek içindir." şeklinde konuştu.

"Sisli ve yağışlı havalarda mecburi olmadığı sürece trafiğe çıkmayın, toplu taşıma araçlarını kullanın"

Yavaş ilerleme bazen trafik kazalarına neden olabildiğinden 'her zaman yavaş gidin' denilmesinin yanlış olduğunu ifade eden Akyüz, "Trafikte sollamalara dikkat etmeliyiz. Mesela sollama yaparken ayna kontrolü yapmadan ve sağlı sollu sinyal vermeden kesinlikle karşı yöne ilerlememiz gerektiğini sürücü adaylarımıza eğitimlerimizde anlatıyoruz." diye belirtti.

Sisli havalarda dikkat edilmesi gereken hususlara değinen Akyüz, şunları söyledi:

"Sisli ve yağışlı havalarda mecburi olmadığı sürece trafiğe çıkılmamasını, yerine toplu taşıma araçlarını kullanılmasını öneriyoruz. Şayet şahsi araçla trafiğe çıkılması durumunda farlara dikkat sisli havalarda uzun farlar açılmaz, sis farı veya kısa farlar açılır. Toplumda doğru bilinip yanlış uygulanan bir durum vardır. Herkes Sisli havalarda dörtlülerini açar, bu yanlış bir yöntemdir. Sisli havalarda dörtlü açıldığı zaman arkadan gelen araç fark edebilir ancak hareket edildiğinde karşıdan gelen tedirgin oluyor, arabanın durduğunu zannederek büyük kazalara sebebiyet verebiliyor."

Akyüz, "Adaylarımıza 'sisli havalarda dörtlünüzü açmayın, sis farınızı açın, mesafenize dikkat ederek kontrollü bir şekilde yolunuza devam edin' diyoruz. Özellikle yağmurlu havalarda çok basit ve ucuz görünüp hayat kurtaran noktalardan biri sileceklerdir. Sileceklerimizi muhakkak kış aylarına girdiğimizde kontrol etmemiz, yağmurun yağma durumuna göre ne şoförün dikkatini dağıtacak kadar hızlı ne de önünü görmeyecek şekilde az ayarda çalıştırmamalıyız. Şayet sileceklerimiz eskimişse onları yenisiyle değiştirerek yolumuza devam etmeliyiz." dedi. (İLKHA)