Bakan Karaismailoğlu, Bir Milyonuncu Amatör Denizci Belge Teslim ve Protokol İmza Töreni'nde konuştu.
Dünya ticaret hacminin yaklaşık yüzde 86’sını üstlenen deniz taşımacılığının, küresel ticaretin belkemiği olduğunu vurgulayan Karaismailoğlu, son 50 yılda yük hacminin 20 kattan daha fazla büyüdüğü denizciliğin, en stratejik sektör konumunda olduğunu söyledi. Türkiye’de 2021 yılında hacim olarak ithalat amaçlı yüklerin yaklaşık yüzde 93’ü’nün, ihracat amaçlı yüklerin de yaklaşık yüzde 81’inin denizyolu ile taşındığına işaret eden Karaismailoğlu, “Görüldüğü üzere güçlü ekonomiye ve dünyada söz sahibi ülke konumuna yükselmek için denizcilik sektörü olmazsa olmazdır. Ülkemizde oluşan istikrar ve güven ortamının rüzgarını arkamıza alarak, denizcilik sektörünü günümüzün küresel ve rekabetçi dünyasına taşıyacak dev adımlar attık. Bugün, 31,3 milyon dedveyt tonluk kapasitemizle, küresel deniz ticaret filosu bakımından 15. sıraya yükselmiş durumdayız. Yıl sonunda tonajımızın 36 milyon dedveyt ton olmasıyla dünya sıralamasında bir basamak daha çıkmayı ve 14. sıraya yükselmeyi öngörüyoruz. Ayrıca, Türk Bayraklı gemi tonajımızın da uzun zaman sonra, bu yıl artacağını görüyoruz” şeklinde konuştu.
Karaismailoğlu, Türkiye’deki “altyapı atağını” denizcilikte de sürdürdüklerini kaydederek, büyük bir başarıya imza attıklarını ve 2002 yılında yalnızca 37 olan tersane sayısını 84’e, 149 olan liman sayısını ise 217’ye çıkardıklarını söyledi. “Aldığımız tedbirler sayesinde, pandemiye rağmen, denizyolu sektöründe ülkemiz 2020 yılında da 2021 yılında da büyüme kaydetti” diyen Karaismailoğlu, dünyanın ise geçen 2 yılı küçülmeyle kapattığını ifade etti.
Karaismailoğlu, “Dünya genelinde konteyner elleçlemelerinde yüzde 1,2’lik düşüş, toplam yük elleçlemesinde yüzde 3,8’lik azalma kaydedildi. Ancak, ülkemiz limanlarında elleçlenen konteyner miktarı bir önceki yıla göre yüzde 8,3 arttı ve geçen yıl 12,6 milyon TEU olarak gerçekleşti. Elleçlenen toplam yük miktarımızı ise bir önceki yıla göre yüzde 6 oranında artırdık. 526 milyon tona yükselttik. Büyümemizi bu yılda sürdüreceğimizi ve 2022 yılı sonunda toplam 545 milyon ton yük elleçleneceğini öngörüyoruz. 2022 Ocak-Ekim döneminde, Rusya-Ukrayna savaşına rağmen geçen yılın aynı dönemine nazaran limanlarımızda elleçlenen yük miktarında yüzde 5’lik artış kaydedildi. Dünyada yaşanan ekonomik krize, ülke ekonomilerindeki küçülme ve durgunluk tehlikesi ile savaşlara rağmen, ülkemizin sadece deniz ticaretinde elde ettiği bu rakamlar yatırım, istihdam, üretim, ihracat ve cari fazla hedefi ile yürüdüğümüz yolda yazdığımız başarı hikayesinin önemli bir parçasıdır” dedi.
Karaismailoğlu, 2023 yılında en başarılı ilk 10 ülke arasına girme hedefine ulaştıklarını ve 8’inci sıraya yükseldiklerine vurgu yaparak, konuşmasına şöyle devam etti:
“Bu başarımız ve daha niceleri, devlet aklının, bilimsel planlamanın, sektörle ortak çalışmalarımızın ve en önemlisi de 20 yıllık istikrarın sonucudur. Ay yıldızlı bayrağımız, 80 ülke arasında 70’inci sıradan 8’inci sıraya çıkararak, dünyanın en prestijli bayrak devletleri arasındaki yerini almıştır. Bu sayede, Türk Bayraklı gemilerimiz, Paris Memorandumu limanlarında daha seyrek periyodlarda denetime tutulma hakkı kazanmıştır. Böylece gemilerimizin limanlarda ticari faaliyetlerinde gecikmelere sebep olabilecek gereksiz bekletilmelerinin de önüne geçilmiştir. Bizler için en kıymetlisi de Türk bayrağının itibarını tüm dünyaya bir kez daha göstermiş olduk. Bunlar çok büyük başarılar olsa da denizcilik sektörümüzün sürdürülebilir gelişimi ve ekonomiye daha fazla katkı sağlaması için önümüzde daha pek çok adım var. Ülkemizin üç tarafının denizlerle çevrili olması yetmiyor. Bu denizlere açılmak, kıyıları kullanmak ve denizlerden en büyük faydayı sağlayabilmek gerekiyor. Bu da öncelikle amatör-sportif denizciliğin gelişip kültürümüzün ve yaşamlarımızın bir parçası hâline gelebilmesiyle mümkün. Denizin ve denizciliğin halka tanıtılması, sevdirilmesi ve yaygınlaştırılmasıyla deniz kültürü farkındalığını artıran Türk milleti, denizciliğin her alanındaki ekonomik çıkarlarını çoğaltıp, genişletirken, bu alanda memleketine de en büyük faydayı sağlayacaktır.”
Özel tekne sayısı 111 bine ulaştı
Yaygınlaşan denizcilik kültürü ile özel tekne üretimine de katkı sağladıklarını anlatan Karaismailoğlu, “Özel tekne sayımız pandemi koşullarına rağmen projenin devam ettiği 4 sene içerisinde 39 bini yeni inşa olmak üzere,62 bin yeni tekne bağlama kütüğüne kaydedilerek, toplam özel tekne sayısı 49 binden 111 bine ulaştı. Çalışmalarımızla bu rakamların artarak devam edeceğine inanıyor; deniz turizminin de bu büyümeden olumlu yönde etkileneceğini öngörüyoruz. Denizcilik kültürünün yaygınlaşmasının bir diğer sonucu da denizlerimizin sadece ticari bir araç olarak değil, çevresel bir değer olarak da anlam kazanmasını sağlamasıdır. Amatör denizcilerimiz de bu kültürün en kıymetli koruyucularıdır. Çünkü denizi tanıyan onu sever. Denizi seven onu korur” ifadelerini kullandı.
Bakanlık olarak sadece amatör denizciler için değil gemi insanları için de önemli adımlar attıklarına, atmaya da devam ettiklerine dikkati çeken Karaismailoğlu, “Bakanlığımızca gemi insanlarımızın tüm deniz yaşamları boyunca tabi oldukları eğitim, sınav, görevde yükselme ve yeterlik yenilenmesi gibi işlemler dünya standartlarında olmalı. Bunların çok daha kolay ve hızlı yapılabilmesi için, Gemi İnsanları Bilgi Sistemi’ni yeniledik ve 15 Ağustos 2022 tarihi itibarıyla devreye aldık. Bu proje sayesinde 135 bin aktif gemi insanımızın tüm denizcilik işlemleri çok daha hızlı, evraksız ve güvenli olarak yürütülebilmektedir. Bakanlığımız denizcilik sektöründe iş gücünün güçlenmesi ve genç istihdam oluşturulması için yatırımlarına 2023 yılında da devam edecektir.” dedi. (İLKHA)