İstanbul, Ankara ve İzmir gibi metropoller başta olmak üzere tüm Türkiye’de taksi rantı yüzünden plaka fiyatları ve kira geliri tavan yaptı.
Tarihin en yüksek seviyesine ulaşmasına rağmen hala değerinin çok daha altında olduğu savunuluyor. Peki gerçekte durum nasıl?
Bir yanda yaptığı araştırmalar sonucu sayının ve hizmetin yetersiz olduğunu, bu yüzden belediye çatısı altında binlerce yeni taksiyi trafiğe katmak isteyen İBB, diğer yanda da asıl sorunun trafik ve verimlilik olduğunu, hatta plaka değeri bakımından zararda olduğunu söyleyen taksici odaları yer alıyor.
Tüm iddiaları, araştırmaları ve önerileri bir araya getirdiğimiz zaman tarafların kendilerince haklı olduklarını görüyoruz.
Taksi plaka fiyatları ne kadar?
İstanbul: 5.1 milyon TL Ankara: 3.2 milyon TL İzmir: 5 milyon TL Bursa: 7 milyon TL Antalya: 4 milyon TL Konya: 2 milyon TL Adana: 450 bin TL Tekirdağ: 1.7 milyon TL Edirne: 1.4 milyon TL Trabzon: 700 bin TL Not: Ortalama fiyatlar alınmıştır. Bölgeye ve durağa göre 2 milyon TL’ye kadar değişkenlik gösterebilir.
İBB tarafından yapılan araştırmaya göre İstanbul’da taksi sorunu yaşanmasının temel nedeni yetersiz sayıda olmasından kaynaklanıyor. Öyle ki son olarak 1990 yılında yeni plaka satışı yapıldı. O günden beri toplam taksi plaka sayısı 17 bin 395.
Devletin yıllar önce tanıdığı hak karşılığı taksi plakası alan kişiler bunun aynı zamanda bir yatırım aracı olduğunu, taksi plakası yerine arsa veya mülk almış olsalar çok daha fazla değer kazanacağını, belediye işletse bile yeni plakaların ortaya çıkmasının zararı artıracağını savunuluyor. Bu nedenle İBB eğer plaka satışı yaparsa kabul edip satın alacaklarını ve aynı düzeni devam ettireceklerini yoksa hayır diyeceklerini açıkça söylüyorlar. Belediye ise sistemi değiştirmeye çalıştığı için bu önerinin kabul edilmesinin mümkün olmadığını söylüyor.
(Akit)