37 kişinin yaşamını yitirmesiyle başta Gaziantep ve Mardin'de olmak üzere son günlerde Türkiye'de meydana gelen trafik kazaları, ilk ve acil yardım sırasında alınması gereken önlemleri gündeme getirdi.

Kazadan hemen sonra olay yerinde alınması gereken önlemlere dikkat çeken uzmanlar, ilk ve acil yardımda dikkat edilmesi gereken hususlara değinerek 2'nci bir kazaya sebebiyet verilmemesi gerektiğini belirtti.

 

Meydana gelen kazanın ardından olay yerinde güvenlik önlemlerinin alınması gerektiğini belirten uzmanlar, kazanın yaşandığı mevkinin 200 metre arkasında duba ve koniler konularak diğer araçların uyarılması gerektiğini söyledi.

Meydana gelen kazalarda dikkatsizliğin olduğunu ve trafik kurallarına uyulmadığına dikkat çeken uzmanlar, yolda can ve trafik güvenliği için her sürücünün trafik kurallarına riayet etmesi yönünde tavsiyelerde bulundu.

Trafik eğitiminin her zaman verilmesi gerektiğini ifade eden Trafik ve Sürücü Eğitmeni Hikmet Tuncer, trafik kurallarına uyulmasının can sağlığı için gerekli olduğunu belirterek kurallara uyulmamasından dolayı kazaların çoğaldığını söyledi.

"Kazadan sonra otoyolda görülebilecek nitelikte arkadan reflektör koyulması gerekiyor"

Tuncer, "Bir olayla karşılaştığında vatandaş bunu bilmeyebilir. Bir itfaiye görevlisinin ya da bir ambulans görevlisinin olay yerine gittiğinde müdahaleden önce olarak koruma pozisyonunu alması lazım. Bir araç arıza yaptığı zaman veya bir kaza yaptığı zaman korunma, bildirme ve kurtarma (KBK) kurallarına uyması lazım, yani önce koruma pozisyonu sonra bildirme pozisyonu sonra da kurtarma pozisyonuna geçilmesi lazım. Koruma pozisyonunda eğitimde biz diyoruz ki en az şehir içerisinde trafiğin akış durumuna göre şehir içinde 30-40 metre, otobanda görülebilecek nitelikte arkadan veya önden bir reflektör koyarak uyarıcı nitelikte bir koruma pozisyonu alması lazım. Eğer şahıslar çok ise, kişiler çok ise daha gerilere insanları yönlendirerek gelen araçlara yavaşlama pozisyonu hakkında uyarı vermesi daha mantıklı olur. Takla atan aracın veya kaza yapan aracın mazotu yağı yere dökülmüş olabilir. Bu yağın oluşturduğu kaygan zemine karşı koruma alınması lazım ki karşıdan gelen frene bastığı zaman kaymasın, diğer araçlara çarpmasın." dedi.

"İşe alınan şoförün psikolojik yapısı ve alkol alıp almadığına dikkat edilmesi gerekiyor"

Trafik ve Sürücü Eğitmeni Hikmet Tuncer

Uyulmayan kurallardan birinin de hız kuralı olduğuna dikkat çeken Tuncer, hiçbir sürücünün uykulu bir şekilde yola çıkmaması gerektiğini ifade ederek şunları söyledi:

Hız kurallarına uymamak da kazalara sebebiyet veriyor. Şoförün yorgunluğu, psikolojik yapısı da etken. Yani kısacası aracı ehliyet sürmüyor, kişi sürüyor. Şoförün uzun yolda veya şehir içerisinde ki birtakım tecrübelere dayanarak bu işi sürdürmesi gerekiyor. Bugün Cizre'den çıkan bir tır şoförü İstanbul'a kadar tek başına gidiyor. Trafik kuralları gereğince dokuz saatlik araç kullanma süresi var. Bunun içerisinde parça parça da olsa beş dakikalık bir dinlenme süresi var. Bugün on altı saatlik on sekiz saatlik araç kullanan var. Göz görüyor el oynuyor ama beyin duruyor. Beyin durduğu için en ufak bir hata insanı hem kendi canından edebiliyor hem de başkasının canına mal olabiliyor. Oysa yedek şoförü kullanmak lazım. O şoförün de psikolojik yapısı, alkol alıp almadığına dikkat edilerek iş verilmesi lazım.

Araç bakımlarının zamanında yapılması gerektiğini ifade eden Tuncer, "Araçların zamanında bakımının yapılması, maddiyattan kaçınmadan aracın emniyetle seferi tamamlayacak nitelikte olması lazım. Bugün trafik kuralları dünya standartlarında ortak bir lisandır. Bu trafik kurallarını sadece Türkiye uygulamıyor Almanya'sından Arap ülkesinden Rusya'sından her yerde 8 tane ülke gezdim 8'inde de de hep aynı gördüm. Bizzat yaşayan bir insanım fakat bu kurallara uymadığımız sürece maalesef can kayıplarımız kaçınılmaz oluyor." dedi.

"Kaza olduğunda koşuşturmadan önce gerekli tedbirleri almamız gerekiyor"

Eğitmen Mehmet Yakıt ise

Vatandaşların meydana gelen kaza yerine giderek seyirci olunmasını doğru bulmayan Eğitmen Mehmet Yakıt ise, yaşanan kazanın ardından izlemek yerine olay yerinde tedbirlerin alınması gerektiğini belirtti.

Arıza veya kaza yapan aracın arka kısmının 150 metre uzaklığına reflektörlerin indirilerek diğer araçların uyarılacağını belirten Yakıt, "Meydana gelen kazalarda birinci sebep kaza olduğu anda bizim toplumumuz kazanın olduğu yere doğru koşturuyor ve bir kalabalık oluşturuyorlar. Bu koşuşturmadan önce bizim gerekli tedbirleri almamız gerekiyor. Bir kaza olduğunda neler yapılması, nelere dikkat edilmesi gerekiyor? Bir kaza olduğunda 150 metre geriden diğer araçlara bildirmemiz gerekir. Bunu birçok kişi bilmiyor ve toplu bir şekilde kalabalık oluşturuyorlar. Yol virajlı olabilir ileriyi göremeyebilir bunun için diğer araçların ileriden erkenden uyarılması gerekir." dedi.

"Dikkatli olunarak ve kurallara uyularak şoför olunabilir"

Trafikte takip mesafesi, şerit ihlali ve sinyal gibi kuralların da büyük önem arz ettiğini belirten Yakıt, "Sürücülerin, takip mesafesine uymamasından, şerit ihlalleri ve sinyallere uymadıklarından dolayı birçok kaza meydana gelmektedir. Özellikle otoyollarda araçlar aşırı hız yapılıyor. Levhalarda 90 kilometre hız sınırının olduğu yolda 140-150 kilometre hızla gidiliyor. Gideceğimiz yere 1 saat geç gidelim ama hem bizim hem de çevremizdekilerin hayatlarını riske atmayalım. Türkiye de birçok trafik kurallarına uyulmuyor. Bir vatandaşlardan birçok kısmı 'ben 30 yıllık şoförüm ben çok iyi şoförüm' diyenler hep kaza yapıyor. Şoförlüğün 30 seneyle bir alakası yoktur. Dikkatli olunarak ve kurallara uyularak şoför olunabilir." şeklinde konuştu. (İLKHA)