Amerika'nın Sesi'nin haberine göre, hava yolu şirketleri ise bir yandan artan yakıt maliyetlerini ve pandeminin yol açtığı zararı yaşanan duruma gerekçe olarak gösteriyor. Havalimanı işletmecileri de özellikle güvenlik kontrol noktalarındaki personel eksikliğinin daha kapanmadığını, çalışanların enflasyon nedeniyle daha yüksek ücret talep etmesinin personel alımını zorlaştırdığını öne sürüyor ve karmaşadan kaynaklanan organizasyon sorununun kısa vadede düzeltilemeyeceğini söylüyor.

Almanya Ulaştırma Bakanı Volker Wissing de havaalanlarındaki durumunun birkaç hafta içinde iyileşmesini beklemenin hayal kırıklığına yol açacağını ifade ederek, "Avrupa hava trafik sistemindeki durum herkes için görülmemiş bir sorun. Kısa vadeli çözümü de maalesef olası değil" şeklindeki açıklamasıyla yolculuk planlayanların keyfini daha da kaçırdı.

Bu gelişmelere paralel, henüz yaz sezonu tam anlamıyla başlamadan, İngiltere'de British Airways ve Easyjet, Hollanda’da KLM, Almanya'da Lufthansa ve Lufthansa'nın bütçeli yan kuruluşu Eurowings önümüzdeki haftalarda planlanan binlerce uçuşunu iptal etmek zorunda kaldı.

Lufthansa sadece önümüzdeki Temmuz ayında Münih ve Frankfurt'ta 900 uçuşu sildi. İngiliz EasyJet, Ağustos'a kadar Berlin'den yaklaşık bin uçuşunu iptal etti, ayrıca Berlin Havalimanı’nda konuşlandırdığı uçak sayısını da yarıya indireceğini açıkladı. Tüm şirketlerin organizasyon bozuklukları nedeniyle kısa vadede yeniden yüzlerce uçuşu iptal etmek zorunda kalacağı belirtiliyor.

İnsanların pandeminin gölgesinde geçen iki yaz sezonunun ardından tekrar seyahat etmek istediğini, ancak havaalanları ve havayollarının Avrupa çapında eksik personel nedeniyle yetersiz kaldığını ifade eden Berlin’in en büyük seyahat bürolarından birinin sahibi olan Bahattin Kaya, Türkiye Hava Yolları’nın personel açısından sorunu olmadığını, ancak havalimanlarındaki genel sorunların Türkiye’ye yolculuklarda gecikmelere yol açtığını belirtiyor.

"Avrupa’dan Türkiye’ye uçan Türk Hava Yolları (THY), Pegasus ve SunExpress gibi uçak şirketlerinin uçuşlarında, şirketlerden dolayı bir sıkıntı çıkacağını zannetmiyorum. Yalnız havalimanı personelinin yetersiz oluşu nedeniyle, seferlerde aksamalar oluyor. Çünkü yolcuların biniş ve bagaj işlemlerinde uzun zaman alıyor, ayrıca polis kontrolünde de yetersizlik olduğu gözlemleniyor. Pasaport kontrol noktalarında yoğunlaşmalar oluyor. Bu nedenle yolcuları 3 saat önceden havalimanlarına gitmeleri konusunda uyarıyoruz."

Alman Hava Taşımacılığı Ekonomisi Birliği (BDL), korkulan kaosu biraz olsun kontrol altına alabilmek için Türkiye gibi ülkelerden eleman alınmasını önerdi. Federal Çalışma Bakanlığı’na yasal engelleri kaldırmayı amaçlayan bir teklif sunan birlik," personel ihtiyacını kısa vadede karşılamanın bir yolu olarak yurtdışından işçi alımını görüyoruz" derken, bürokratik engellerin kaldırılmasını istedi. BDL tarafından yapılan açıklamaya göre, Almanya’da sektörde çalışacak personelin A2 seviyesinde Almanca konuşması, hava yolu birliği IATA’nın gerekliliklerini karşılayan sertifika sahibi olması ve güvenilirlik kontrollerinin gereksinimlerini karşılaması gerekiyor.