DİYARBAKIR - Diyarbakır DES İl Başkanı ve Genel Başkan Danışmanı Eyüphan Kaya, yaptığı açıklamayla 4+4+4 eğitim sistemini olumlu ve olumsuz yönlerini anlattı. Bu sistemin genel itibariyle birçok açıdan bir rahatlama ve başarı getirmeye namzet bir sistem olduğunu ifade eden Kaya, eğitim ve öğretimin verimli hale gelmesi için sistem içeriğinin doldurulması gerektiğini söyledi.

Kaya, sistemin hem öğrenciye hem veliye tercih imkânı getirme açısından, farklı farklı dersleri tercih etmede özgürlüklerin önünü açtığını belirterek, "En önemlisi de, hem dini açıdan hem de farklı farklı dillere yaklaşımı bakımından cesaret verici, bireye özgüven kazandırıcı yenilikçi bir aşamalı eğitim sistemidir" dedi.

'Sistemin getirdiği bazı aksaklıklar'
Kaya sistemin aksaklıklarını ise şöyle dile getirdi: "Ancak okula başlama yaşı ve anaokulları bir nevi devre dışı bırakma açısından birkaç yönden beraberinde farklı farklı sorunlar oluşturdu.

1- 66-72 aylık öğrencilerin okula gidememe kararı doktor raporuna bağlandı, keşke veli tercihine bırakılsaydı vatandaşa güven açısından dikkate değerdi.

2 - 60-66 aylık öğrenciler, veli isteğine bağlı okula gelebilme imkânı sınıfların kalabalık olmasına vesile olduğu gibi 60-79 aylık öğrencilerin aynı sınıfta eğitim öğretim görmesine sebep oldu ki, bunun birçok açıdan sakıncaları olduğu kanaati vakidir."

Kaya, sistemin sakıncalarını da şöyle sıraladı:
- Küçük çocuklar olgunlaşma sorunu yaşadıkları için dikkatleri dağılıyor kalem, silgi, çizgi gibi küçük şeyler dikkatlerini çekmiyor,
- Küçük çocuklar daha fazla alaka bekliyorlar, ağlayanlar var, altını ıslatan oluyor,
- Küçük çocuklar büyük çocuklar gibi başaramayınca bir eziklik hissediyorlar,
- Büyük çocuklar bir açıdan ilgisiz kalıyorlar, akran sorunundan dolayı yalnızlık hissine kapanlar var,
- Anadili Türkçe olmayanlar başka bir dile ilgileri çok zayıf kalıyor."

Ana Okulların tam da oturmuşken birden devre dışı kalmasının eğitim öğretim açısından bir boşluğun meydana gelmesine sebep olduğuna dikkat çeken Kaya, bazı illerde sınıf mevcutlarının ortalama 50-55 hatta 65-70 bile olduğunu belirtti.

60-79 ay arası öğrencilerin aynı sınıfta olmasını bir facia olduğunu belirten Kaya, "Eğitim öğretimin başlangıcı çocuk açısından fevkalade önem taşıdığını düşünürsek bu başlangıç, yaş itibariyle sorunlu başlaması göz ardı edilebilecek bir durum olmasa gerek. Dolayısıyla 'kervan yolda dizilir' mantığı zaman zaman ufak tefek sıyrıklarla bazı eksiklerimizi düzeltip, işlerimizi yola koymamıza imkan verdiği gibi, bu 4+4+4 konusunda da katı bir tutum sergilememeliyiz ve sahadan gelen seslere kulağımız daima açık olmalı, eksik aksakları tespit ederek daha iyisini bulma arayışında olmalıyız" dedi.

En iyi sistemin bir yıl anaokulu olmak üzere 1+4+4+4 şeklinde olması gerektiğini savunan Kaya, 18. Milli Eğitim Şurasında da alınan kararların bu yönde olduğunu söyledi.

Kaya son olarak, "Gerekirse bazı illere göre uygulama tarzının esnekliğini yerel uygulayıcılara bile bırakabilmeliyiz" ifadelerini kullandı. (Osman İçli - İLKHA)