1 Aralık 2021'de başlayan kış lastiği uygulamasının 1 Nisan'da sona ermesiyle birlikte lastikçilerde yazlık lastik değişimleri, oto tamircilerinde ise yazlık bakımı mesaisi başladı.
Hava sıcaklığının 7 derecenin üzerine çıkmasıyla tüm özelliğini yitiren kışlık lastikler, sürücüler için büyük risk oluşturuyor. Yükselen hava sıcaklıklarıyla birlikte vatandaşlar da araçlarında takılı olan kışlık lastikleri, yazlık lastiklerle değiştirmeye başladı.
Konuyla ilgili İLKHA’ya konuşan Malatya Sanayi Sitesi esnafı; lastik değişimi, rot balans ayarı, filtre ve yağ bakımı gibi periyodik bakımların hayati önem taşıdığına dikkat çektiler.
“Kışlık lastiği yazın kullanmak, aracın yol tutuşundaki savurganlığına, yakıtta, yol tutuşunda çok fark ediyor”
Mevsim geçişi nedeniyle kış lastiklerinin yerine yaz lastiklerini takmaya başladıklarını ve araçların rot balans ayarlarını yaptıklarını kaydeden rot balans ustası Erdal Berk, araçları emniyetli bir şekilde sahiplerine teslim ettiklerini söyledi.
Berk, “Lastik üretiminde; Kışlık lastiğin hamuruyla yazlık lastiğin hamuru bir değildir. Kışlık lastikte kılcal damarlar vardır, hamuru kışlık kullanıma göre yoğrulmuştur ve içindeki maddeler buna göre üretiliyor. Yazlık lastikte ona göre hamuru üretiliyor. Kışlık lastiği yazın kullanmak, aracın yol tutuşundaki savurganlığına, yakıtta, yol tutuşunda çok fark ediyor. Ayrıca kış lastiği yazın sabun gibi erir. Yazlık lastikte kışlık lastiğin tam tersi oluyor, onunda yaza göre hamur karışımı olduğu için kışın sertleşir ve yolu tutmaz çünkü onda kılcal damarlar yoktur. Bundan dolayı yazlık ve kışlık lastik günümüzde mevsimine göre çok tercih ediliyor.” dedi.
“Rot balans ayarları her 5-6 bin kilometrede bir kontrol edilmesi gerekiyor”
Fren, ön takım, direksiyon ve lastik gibi araçlardaki emniyet parçalarının kesinlikle idaresinin olmadığına dikkat çeken Berk, “Allah korusun, aracın tamponunu bir yere vurursanız tamponun ezikte olsa kırıkta olsa senin emniyetinle alakalı hiçbir şey temsil etmez. Ama lastik, ön takım, fren, alt takım parçaları ve rot balans ayarı öyle değildir, bunlar hayati önem taşıyor. Rot balans ayarı bozuk olduğu zaman yol tutuşun da ciddi sorunlar ortaya çıkar. Rot balans ayarı lastiğin ömrünün uzanmasında çok fark ediliyor. Yani hiçbir şikâyetiniz olmasa dahi mevsim geçişlerinde ve 5-6 bin kilometrede rot balans ayarlarının kontrol edilmesi gerekiyor. Ayarlar kontrol edilirken hem alt takımın Check-up’u yapılıyor, hem de lastikte bir sorun var mı onun da Check-up’u yapılıyor. Jantlarda, rot balans la ilgili bir sıkıntı varsa bunların hepsi onarımda yapılıyor. Yani sadece bir lastik değişiminde rot balansında yapılmasının ne kadar önemli olduğu ortaya çıkıyor.” diye belirtti.
“Bunun ertelenmesi ya da idare edilmesi olmaz çünkü dünyadaki en kıymetlilerimizi taşıyoruz”
Herkesin dünyadaki en kıymetli varlıklarının ailesinin olduğunu anımsatan Berk, “Bizim için dünyevi olarak en kıymetli varlık ailemizdir. Hepimiz ailemizi seviyoruz ve araçlarımızda ailemizi taşıyor. Bundan dolayı emniyet faktörlerine dikkat edelim. Araçlarımızın; Frenlerine, ön takımlarına yürüyenine, lastiğine, jantlarına dikkat edelim. Allah esirgesin, araçlardaki emniyet parçalarında yaşanan bir problem ciddi kazalara neden olur. Bundaki en büyük faktörde lastiktir, ön takımdır, frendir bunlara çok dikkat edilmesi lazım. Bunları erteleme ya da idare gibi bir ihtimali yok” diye uyarıda bulundu.
“Kışlık lastikler de yazın fren, viraj emniyeti yok”
Araç sahiplerinin bir an önce kış lastiklerinin değiştirmeleri ve araçların diğer periyodik bakımlarını yapmaları çağrısında bulunan oto tamir ustası Orhan Akbaş, “Araç kullanıcılarına tavsiyemiz önce kışlık lastiklerinden kurtulmaları çünkü kışlık lastikler yazın fren, viraj emniyeti yok. İkinci husus ise klima bakımları, polen bakımları, yağ, yağ filtresi, mazot filtresi, bakımlarını yaptırmak zorundayız. Üçüncüsünde fren balataları yani kıştan çıkıyorsun frenlerde sıkıntı olabilir debriyaj bakımlarını kontrol etmek zorundayız. Kışın patinaj olayı olduğundan yarım debriyaj da baskı balata dediğimiz sistemi çabuk öldürüyor. Yaza hazırlık şeklinde yola çıkacak tatile gidecek araç kullanıcıları muhakkak periyodik bakımlarını yaptırmak zorunda.” olduğunu söyledi.
“Ortalama yağ ve filtre değişimi bakımı 800 ile 1200 TL arası değişiyor”
Ortalama yağ ve filtre değişimi bakımının 800 ile 1200 TL arası değiştiğini kaydeden Akbaş, “Tabi arabaya ve markaya göre değişiyor. Ama balatalarında sorun varsa fiyat değişiyor. Malumunuz fiyatlar yerinde durmuyor. Ondan dolayı tam periyodik bakımın ne kadar olduğunu araç kontrol etmeden söylemek sağlıklı değil.” dedi.
“Araçların periyodik bakımı hayati önem taşıyor”
Akbaş, “Araçların bakımı demek ailenin, kendinin, toplumun, vatandaşların canını kurtarmak demektir. Çünkü hem kendin biniyorsun hem aileni bindiriyorsun. Masraf çok gider diye arabanın bakımı yapılmadığında ve Allah muhafaza bir ölümlü kazaya sebebiyet verdiğinde bu bana göre cinayettir. Çünkü insanın canına kast ediliyor, Allah korusun sakat kalınabiliyor bundan dolayı araç bakımı çok önem arz ediyor. Bu hayati bir konu ve canın pazarlığı olamaz. Araçların periyodik bakımları hayati önem taşıdığından dolayı mutlaka her mevsim değişikliğinde yapılması gerekir.” tavsiyesinde bulundu. (İLKHA)