Borba’ya göre başarılı olmak için çocukların güvenli, sevgi dolu ve düzenli bir çocukluk geçirmelerinin yanı sıra bağımsızlık, yeterlilik ve etkinlik duygusuna sahip olmaları gerekiyor.
Çocukların yeteneklerini geliştirmekle en çok ilişkili olan özellikler hakkında çok fazla araştırma yaptıktan sonra, başarılı çocukları diğerlerinden ayıran çocukların zihinsel dayanıklılığı, esnekliği, sosyal yeterliliği, öz farkındalığı ve ahlaki gücü artırmak için ihtiyaç duyduğu yedi beceriyi belirledi.
Özgüven
Çoğu ebeveyn çocuklarının kendine olan saygılarını özgüvenle bir tutarak çocuklarına “Sen özelsin” veya “İstediğin her şey olabilirsin” derler. Ancak kendine olan saygıyı artırmanın akademik başarıyı ve hatta gerçek mutluluğu artırdığına dair çok az kanıt var.
Ancak araştırmalar, notlarını kendi çabalarına ve güçlü yönlerine bağlayan çocukların, akademik sonuçlar üzerinde hiçbir kontrollerinin olmadığına inanan çocuklara göre daha başarılı olduklarını gösteriyor.
Gerçek özgüven, başarılı olmanın, engellerle yüzleşmenin, çözümler üretmenin ve kendi başınıza geri adım atmanın bir sonucudur.
Borba “Çocuğunuzun sorunlarını çözmek ya da onun yerine onun görevlerini yapmak sadece “Yapabileceğime inanmıyorlar” diye düşündürür” diyor.
Kendine güveni olan çocuklar başarısız olabileceklerini ama aynı zamanda toparlanabileceklerini bilirler ve denemekten çekinmezler.
Empati
Bu karakter gücünün üç farklı türü var. Bir başkasının duygularını paylaşmamız ve duygularını hissetmemiz anlamına gelen duygusal empati, empatik kaygının bizi şefkatle hareket etmeye yöneltmesi anlamına gelen davranışsal empati ve bir başkasının düşüncelerini anlamamız veya kendimizi onların yerine koymamız anlamına gelen bilişsel empati.
Çocukların empati geliştirmek için duygusal bir kelime dağarcığına ihtiyaçları vardır. İşte ebeveynlerin bunu öğretebileceği yollar.
Duyguları etiketleyin: Bir duygu sözlüğü oluşturmalarına yardımcı olmak için kasıtlı olarak duyguları “Mutlusun” “Üzgün görünüyorsun” gibi cümle içinde kullanın.
Sorular sorun: “Bu sana nasıl hissettirdi?” “Korkmuş görünüyorsun.” “Haklı mıyım.” Çocuğunuzun tüm duyguların normal olduğunu anlamasına yardımcı olun. Onları nasıl ifade etmeyi seçtiğimiz, başımızı belaya sokabilir.
Duyguları paylaşın: Çocuklar duygularını güvenli bir şekilde ifade etme fırsatlarına ihtiyaç duyarlar. “Çok uyumadım, bu yüzden sinirliyim.” “Bu kitaptan bıktım.” gibi cümlelerle kendi duygularınızı paylaşarak bu alanı yaratın.
Diğerlerine dikkat edin: Kütüphanede veya parkta insanların yüzlerini ve beden dilini gösterin ve “Sence bu adam nasıl hissediyor?” “Sen hiç böyle hissettin mi?” gibi sorular sorun.
Oto kontrol
Dikkatinizi, duygularınızı, düşüncelerinizi, eylemlerinizi ve arzularınızı kontrol etme yeteneği, başarının en güçlü yanlarından biridir - ve çocukların toparlanıp gelişmelerine yardımcı olmak için şaşırtıcı ve henüz keşfedilmemiş bir sırdır.
Kendini kontrol etmeyi öğretmenin bir yolu sinyal vermektir.
Bazı çocuklar etkinlikler sırasında odağı değiştirmekte güçlük çekerler. Bu nedenle öğretmenler zili çalmak gibi “dikkat ipuçları” veya “Kalemler aşağıda, gözler yukarıda, dinlemeye hazır mısınız?” gibi sözlü ipuçları kullanırlar.
Dürüstlük
Dürüstlük, çocukların doğru olanı bilmelerine ve yapmalarına yardımcı olmak için kullanabilecekleri ahlaki bir pusula oluşturan bir dizi öğrenilmiş inanç, kapasite, tutum ve beceridir.
Eğitim uzmanı, çocuklara bizim kimliğimizden bağımsız ve ahlaki kimliklerini geliştirmeleri için alan vermenin önemli olduğunu söyledi.
Ayrıca, çocuğunuz bunu gösterdiğinde etik davranışı kabul etmenize ve övmeye yardımcı olur. Böylece ona değer verdiğinizi anlarlar.
Ardından, çocuğunuzun yaptığı şeyin takdir edilmeye değer olduğunu bilmesi için eylemi tanımlayın. Bunu yaparken "Çünkü" kelimesini kullanmak, övgünüzü daha belirgin hale getirir. Örneğin “Bu senin dürüstlüğünü gösteriyor, çünkü dedikoduyu aktarmayı reddettin.”
Merak
“Çocuklarda merak uyandırmasına yardımcı olmak için açık uçlu oyuncaklar, aletler ve oyunlar kullanmayı severim” diyor Borba.
Onlara boya, iplik ve buzlu şeker çubukları verin ve onları kaç alışılmadık şekilde kullanabileceklerini görmek için onlara meydan okuyun.
Diğer bir yöntem ise meraklılığı modellemektir. “İşe yaramaz” demek yerine “Bakalım ne olacak!” deyin. Cevap vermek yerine, “Ne düşünüyorsun?” "Nereden biliyorsun?" "Nasıl öğrenebilirsin?" diye sorun.
“Nereye gittiğini merak ediyorum” ve “Bunu neden yaptıklarını merak ediyorum” gibi “Merak ediyorum” sorularını kullanın.
Azim
Azim, diğer her şey vazgeçmeyi kolaylaştırdığında çocukların devam etmelerine yardımcı olur. Hatalar, çocukları sonuna kadar gitmekten ve başarılı olmaktan alıkoyabilir. Bu yüzden çocuğunuzun problemlerini felakete sürüklemesine izin vermeyin. Bunun yerine, sıfıra inmelerine ve tökezlemelerini belirlemelerine yardımcı olun.
Bazı çocuklar, kendilerini problemler veya görevleri karşısında bunalmış hissettikleri için pes ederler. Görevleri daha küçük parçalara bölmek, konsantre olmakta zorlanan çocuklara yardımcı olur. Örneğin, en üst sıra hariç tüm matematik problemlerini bir parça kağıtla kaplayarak kızınıza parçalara ayırmayı öğretebilirsiniz. Her sıra tamamlandığında, kağıdı bir sonraki sıraya ve bir sonraki sıraya indirin.
Daha büyük çocuklar, her görevi zorluk sırasına göre bir yapışkan nota yazabilir ve her seferinde bir görev yapabilir. Çocuklar daha büyük parçaları tek başlarına tamamladıkça güven ve azim artar.
İyimserlik
İyimser çocuklar, zorlukları ve engelleri geçici ve üstesinden gelinebilir olarak görür. Bu nedenle başarılı olma olasılıkları daha yüksektir.
Karamsar olan çocuklarsa zorlukları taşınması imkansız beton bloklar gibi kalıcı olarak görür ve bu nedenle vazgeçme olasılıkları daha yüksektir.
Çocuklara iyimserliği öğretmek bizimle başlar. Çocuklar sözlerimizi iç sesleri olarak benimserler. Bu nedenle önümüzdeki birkaç gün içinde tipik mesajlarınıza kulak verin ve çocuklarınıza sunduğunuz bakış açısını değerlendirin.
Değişim zordur, ancak çocuğunuzun öğrenmesini istediğiniz şeyin örneği olmanız önemlidir.