Abdukadir Turan/ Rehberlik/ DOĞRUHABER
 
Bilgi edinme süreci, planlı bir süreçtir. Belirli aşamalardan oluşur. Verimli bir bilgi edinme için bu aşamaların gereğinin yerine getirilmesi gerekir. 

‘Bilgi edinme’, kavramı ile anlatmak istediğimiz ‘öğrenme etkinliği’dir.

Öğrenme, genel olarak şu aşamalardan oluşur:
1- Bilgi ile tanışma süreci
2- Bilgiyi geliştirme süreci
3- Bilgiyi ayrıntılandırma ve ilgili diğer detay bilgilerle ilişkilendirme süreci
4- Bilgiyi toparlama süreci
5- Bilgiyi değerlendirme süreci

Bilgiyi değerlendirme süreci sizin için sınavın kendisi olduğuna göre siz şu anda bilgiyi toparlama sürecindesiniz veya kısa bir süre içinde bu sürece geçeceksiniz.

Aslında yılın bu döneminde (sınava bir ay-üç hafta kala) bir yandan eksik konular tamamlanır, bir yandan kimi derslerde biten konulara çıkma ihtimali zayıf da olsa ilgili ‘diğer detay bilgiler’ eklenir.

Gerek bazı derslerin son konuları gerek bu sözünü ettiğimiz ‘diğer detay bilgiler’ şaşırtıcıdır, ağırdır, zordur. Ama bununla birlikte özellikle bazı derslerde o bilgilerin çıkma ihtimali de zayıftır. İşlemeyelim mi? Öyle değil. Hem işimizi ihtimallere bırakmamak hem de bu ilişkili bilgilerden yararlanarak öğrendiklerimizi pekiştirmek için bu konuları işlemek zorundayız.

Ancak,

Biz, bu konuların zorluğuna kapılıp yıl boyunca öğrendiğimiz bilgileri toparlamayı ihmal etmeyeceğiz.
Toparlanmamış bilgi, ‘dağınık bilgi’dir. Dağınık bilgi,
1- Kafa karışıklığına yol açar.
2- Geç hatırlanır.
3- Eksik hatırlanır.
4- Sizi cevaba geç ulaştırır.
5- Cevabınızdan emin olmanızı engellediğinden sizi sınav boyunca zihnen meşgul eder, performansınızı olumsuz etkiler.

‘Dağınık bilgi’, son antrenmanlarını yapmadığı için ‘gevşek kalmış sporcu’ gibidir. Böyle bir sporcu yeteneği ne olursa olsun yalpalar, zihnen rahat olmaz ve şaşkınlığının kurbanı olur.
Ya da ‘dağınık bilgi’ çatı izalasyonu yapılmamış ev gibidir. Damlama yapar, ev halkını telaşa düşürür, rahatsız eder. Huzur içinde oturmalarını da uyumalarını da engeller, yeni bir eve taşınmanın tadını berbat eder.
‘Dağınık bilgi’, kullanılmaya elverişli olmayan, gölgesine rahat bir gönülle sığınılmayan bilgidir.
Emeğimizin karşılığını almak için bilgilerimizi toparlamayı bileceğiz.

Bilgi toparlamak için,
1- Eski konularla ilgili test çözeceğiz, Çok test çözmeyi değil, durumumuzu gösterecek kadar çözmeyi seçeceğiz
2- Eksiklerimizi belirleyeceğiz.
3- Ders notlarımızı gözden geçireceğiz.
4- Ders notlarımızla gideremediğimiz problemlerimizin listesini çıkarıp bu liste uzamadan her problemi tespit edildiği süreçte öğretmenlerimize götüreceğiz.

Bunun yanında daha önce çözdüğümüz soru kitapçıklarını, sayfa testlerini bir düzen içinde gözden geçirmekte büyük yarar var. Bu işlem size ardınızda kalan yılı hatırlatacak, sınıf ortamınızı tazeleyecek, bilgiyi anı olarak da kaydetmenizi sağlayarak pekiştirecek ve bulunduğunuz yerle geldiğiniz yer arasındaki mesafeyi göstererek size özgüven verecek.

Allah(CC) yardımcınız olsun…