TBMM Plan ve Bütçe Komisyonu`nda görüşülmeye başlanan ve alkol satışına yönelik yeni düzenlemeler içeren yasa teklifi dün komisyonda gerginliğe neden olmnuştu. Partiler arasında uzlaşma sağlanamayınca yapılan müzakereler sonucunda alkol satışına ilişkin yasaklarda geri adım atıldı.
Alt komisyonda yapılan müzakereler sonucu yasa teklifinin 17 maddesinde değişiklik yapıldı. Buna göre, alkollü içki satan firma, kullandığı içki markalarıyla ilgili reklam yapamayacak ama kendi kurumsal kimliği ile ilgili tanıtım yapabilecek.
Tanıtım ve reklamda yasak; ürün ve ürünün amblem, marka ya da işaretleriyle sınırlı hale getirilecek. Mevcut teklife göre, kurum ismi de yasak kapsamındaydı. Değişiklikle şirketin ana ismi yasak kapsamı dışına alındı ama alkollü içecek ile ilgili kullandıkları markalar yasak kapsamı içinde olacak.
İNDİRİMLİ SATIŞ YAPABİLECEK
Ticari hayata müdahale kabul edilebilecek indirimli satışlar serbest bırakıldı. Şirketler indirimli satışlar yapabilecek ama alkollü içkiyi eşantiyon, hediye ve bedelsiz olarak dağıtamayacak.
"Alkollü içkiler çocuklara satılamaz" hükmü, "18 yaşını doldurmuş çocuklara satılamaz" şeklinde değiştirildi.
Şirketler telefon, televizyon ya da internet üzerinden alkollü içki satışlarını yapamayacak ama kendi elektronik ortam üzerinden toptan ve bayi satışlarını yapabilecek.
Teklifteki "Dışarıda tüketilmek üzere alkollü içki satışı yapılamaz" hükmü, "tesis sınırları dışında satılamaz" şeklinde değiştirilerek, işyerinin ya da lokantanın önü "tesis sınırları" içine alındı. Böylece, işyeri lokantasının bahçesinde içki servisi yapabilecek. İşyeri, belediyeden ruhsat aldıysa ve kaldırımı kullanabiliyorsa orada da bu servisi yapabilecek.
"Alkollü içkilerin satışına ve tüketilmesine izin verilen yerlerde, bu ürünler işletme dışından görülecek şekilde satışa arz edilemeyecek" cümlesindeki "tüketim" kelimesi çıkarıldı. Teklifin mevcut hali, içki satan işyerlerinin camlarını da kapatması anlamına geliyordu. Değişikliğe göre, sadece perakende satışlarda dışarıdan görülecek şekilde vitrin düzenlemesi yapamayacak. Şirketler, içki ihracatı yapılan ülkelerde uyarı şartı aranmıyorsa, içkilere uyarı koyma zorunluğunda olmayacak.
TURİZM BELGELİ İÇKİ SATIŞI YAPAN İŞLETMELER
Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı`na göre binde 3`ün altında alkol içeren içkiler alkolsüz sayılıyor. Ancak bunun içerisinde binde bir alkol olduğu için, bu oran da ihraç amaçlılar hariç alkollü içkiler kapsamında olacak.
Cezalarda altı sınırlar aşağı çekildi. Yerel, bölgesel ve ulusal olarak alkollü içki reklamı yapanlara ayrı bir ceza getirildi.
Alkollü içkilerin satış ve tüketimine yönelik ticari faaliyetlerde mahalli mülki amirin izninin aranması şartı kaldırıldı. Alkollü içki satışı yapılan işyeri ruhsatı, kolluk kuvvetinin görüşünün alınması, Kültür ve Turizm Bakanlığı`ndan turizm belgesi alınması şartıyla verilecek. Turizm belgeli içki satışı yapılan yerlerin ibadethaneler ile okullara 100 metre uzaklıkta olması şartı aranmayacak. Geçici bir düzenlemeyle de mevcut işletmelerde de bu şartın aranmayacağı hüküm altına alındı.